Forum

Syge kartoffelplanter?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas Lyngaa, 26. juni 2015 kl. 18.10

Jeg har været væk et par dage og kan nu se at nogle af mine kartoffelplanter er blevet ramt af et eller andet. Jeg har tre sorter sammen men det ser ud til kun at være den ene sort der fejler noget. Kan i hjælpe med hvad det er?
VH Thomas

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 26. juni 2015 kl. 18.57

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 26. juni 2015 kl. 19.39

Hvis det er kartoffelskimmel, skal det så indrapporteres til myndighederne?
Det er tidligt, og jeg har ikke set nogen meldinger endnu.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 26. juni 2015 kl. 19.43

Det ligner ikke kartoffelskimmel.
Det ligner mere mangel på et mikronæringsstof, men da kartofler ikke er min hovedinteresse - selv om jeg helst spiser kartofler hver dag - kan jeg ikke udtale mig om, hvad det er, de mangler.
Kan det være magnesium?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. juni 2015 kl. 19.45

Jeg synes heller ikke, at det ser ud til at være kartoffelskimmel :)

Magnesiummangel lyder som et godt bud: www.kali.ch/d/service/dokumentation/naehrstoff/magnesium.htm

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Lyngaa, 26. juni 2015 kl. 20.10

Det ligner godt nok meget Mg mangel. Men burde de andre så ikke være ligeså ramte?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. juni 2015 kl. 22.33

Jeg synes også det ligner magnesiummangel, men kontroller også om det evt. er sortbensyge:

www.plante-doktor.dk/sortbenssyge.htm

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. juni 2015 kl. 8.46

Magnesiummangel kan skyldes, at der er for lidt magnesium i jorden.
Magnesiummangel kan også skyldes, at der er for meget kalium i jorden, som så bliver optaget i stedet for magnesium.
Akut magnesiummangel kan klares ved at bladgøde med bittersalt (sprøjte en opløsning på bladene).

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas Lyngaa, 6. september 2016 kl. 16.36

Tak for jeres svar. For lige at følge op, så endte jeg med at tolke det som skimmel. Så jeg klippede jeg toppen af den syge række. Kartoflerne havde det fint langt ind i efteråret, så jeg tænker ikke at det var næringsmangel. (Det er i øvrigt et stykke jord som året før var græsplæne)

Nyt svar til emnet »Syge kartoffelplanter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Syge kartoffelplanter?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider