Forum

Hvad er der sket med denne ene tomat?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 27. juni 2015 kl. 10.30

Hejsa

Er der nogen der kan give mig en forklaring på hvad der er sket med denne ene tomat? Den var den første på planten og den begyndte tidligt at "sprække".

Desuden synes jeg det ligner en bøftomat, men det skulle altså være ganske almindelige tomater.

Mvh
Andreas

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 27. juni 2015 kl. 11.13

Det ligner griffelråd.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. juni 2015 kl. 11.44

Enig med Mette - du kan læse om griffelråd under afsnittet om Skadedyr og plantesygdomme.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. juni 2015 kl. 11.47

Andreas, hvilken jord dyrker du i?

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. juni 2015 kl. 17.15

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 27. juni 2015 kl. 19.28

Har nu læst om griffelråd (charmerende ord), det giver mening at det er det, havde nogle dage hvor planterne blev ramt af 40-50 grader....

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. juni 2015 kl. 9.44

Griffelråd har ikke noget med høj temperatur at gøre , det sker også for frilandstomater , det er en mangel på calcium og måske en ujævn tilgang til vand , det er sjældent at det kun er en frugt der bliver ramt , så der er måske flere "tilfælde" på vej..........

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. juni 2015 kl. 9.58

Korrekt Svend - derfor spurgte jeg også til, hvilken dyrkningsjord Andreas benytter.

Det skulle vel ikke være plantesækker, f.eks. kapillærkasser Andreas?

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 28. juni 2015 kl. 10.07

Vi har aldrig set griffelråd, når vi bruger almindeligt "hårdt" vandværksvand til plantesække og kapillærkasser.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andreas Kromann, 28. juni 2015 kl. 15.23

Plantesække, har kun en udestue at have planterne i.

der stod på det link, jeg var inde på at det også kan skyldes høje temperaturer.

Men denne ene tomat med griffelråd, bør jeg fjerne den, så.planten ikke bruger unødvendig energi på at udvikle den yderligere?

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. juni 2015 kl. 19.59

Hej Andreas

Ja, fjern den og smid den på komposten, den bliver aldrig værd at spise.

At dyrke i spagnum er miljømæssigt et problem p.g.a. udryddelse af højmoser, som er en truet habitat med et enestående dyre- og planteliv. Desuden er det for mage mennesker ofte ledsaget af mange problemer med dyrkningen, som kun lader sig gøre med løbende tilsætning af gødning.

Heldigvis er der bedre, billigere og mere bæredygtige metoder :)
Prøv næste år i din udestue at dyrke i nogle plantekummer (købt eller gør det selv) og brug kompostblandet havejord. Har du ikke selv kompost, så brug kommunekompost. Du får en helt anden oplevelse med sundere planter, mere smag i frugten og meget begrænset behov for supplerende gødning, hvis plantekummerne har et fornuftigt volumen. Den supplerende gødning kan evt. være en økologisk pillegødning.

Nyt svar til emnet »Hvad er der sket med denne ene tomat?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad er der sket med denne ene tomat?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider