Forum

Hjælp mine kartofler!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maj Pedersen, 28. juni 2015 kl. 12.34

Vi har idag opdaget at mange af de nederste blade på ALLE vores kartoffelplanter er helt gule med brune pletter og det ligner at mange af dem er blevet spist af eller at det yderste af bladet er visnet helt væk. Det starter tilsyneladende med brune plettet og bladet bliver så gult med flere pletter. Jeg har søgt og søgt og det tætteste jeg kan kommer er sortbensyge men stænglerne er IKKE mørke eller brune. De ser rigtig fine ud! Vi har nu gravet en plante op og udbyttet ser fint ud og moderkartoflen var ikke rådden eller noget. Jeg har vedhæftet billede.
Skal vi fjerne toppen eller skynde os og grave dem alle sammen op eller er det helt ufarligt??

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. juni 2015 kl. 12.54

Der var en anden tråd i går eller i forgårs om præcis det samme - prøv at se svaret der :)

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 28. juni 2015 kl. 13.29

Jeg tror, du kan tage det ganske roligt foreløbig.
Når en plante er nået så langt i udviklingen, er det ganske naturligt at de nederste og ældste blade begynder at stå af. De har udført deres opgave, sidder nu nede i skyggen og er mere modtagelige for forskellige svampeangreb.
Det man skal frygte nu er kartoffelskimmel. Alt andet er underordnet.
Jeg ville lade dem stå, holde øje med skimmel, og den dag skimmelangrebet kommer, kappe toppen af eller grave dem op omgående.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. juni 2015 kl. 21.35

Enig med Tilde P.
Planterne ser fuldstændig sunde ud.
Blade, der ikke får lys sygner hen.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Kristensen, 28. juni 2015 kl. 23.32

Vildt der allerede er så mage kartofler skal da vist liiiige ha tjekket mine :-) troede først kartoffel skimmel var meget senere når der var varmere

Nyt svar til emnet »Hjælp mine kartofler!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjælp mine kartofler!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider