Skrevet af: Sanne Hjortbøl, 5. juli 2015 kl. 19.18
Gode råd søges!!
vi har et gammelt pære træ op af vores hus, det har nu for 2 år i træk være fuldstændig invaderet af dyr, især brumbasser, der er 1000-vis af disse men også hvepse.
de æder bladende, så udbyttet af pære bliver meget småt :(
skyldes det bladlus af en slags som de æder ? kan man bekæmpe dem nu hvor der er frugter på med noget der ikke er skadeligt for vores børn ?
håber der er nogen herinde der vil hjælpe….
på forhånd tak..
Skrevet af: Tom Andersen, 5. juli 2015 kl. 19.39
Humlebi og Hveps spiser ikke blade i det omfang.
Du må tage nogle billeder..
Skrevet af: Eivin Knidsen, 5. juli 2015 kl. 20.12
Tag det da blot roligt min ven saadanne brumbasser er mede til at bestøve dit trø glæd du dig over dem
Mvh Eivin (^_^)
Skrevet af: Claus K Madsen, 5. juli 2015 kl. 20.38
Pæregitterrust kan tiltrække bier ol. Ser du rust-orange pletter på bladene?
Skrevet af: Tilde P., 5. juli 2015 kl. 21.07
Er det larver af en eller anden slags, der æder bladene? Gedehamse (hvepse) fodrer deres yngel med insektlarver og er dermed nyttedyr.
Brumbier går udelukkende efter nektar og blomsterstøv. De kan trække på lusemøg, hvis der er bladlus.
Skrevet af: Sanne Hjortbøl, 5. juli 2015 kl. 21.54
jeg må prøve om jeg kan tage billeder af det, jeg syntes ikke jeg kan se nogle dyr på bladende og de ser grønne og sunde ud, ingen rust. Men hvis det går ligesom sidste år så vil alle bladende være spist om et par uger, pærene bliver ikke spist , men efter at problemet med bladende er kommet går alle de små pære der nu er der, til..??
1000 tak for jeres feedback.
Skrevet af: Jenserik Laugesen, 6. juli 2015 kl. 14.23
Hej Sanne.
Prøv at checke bladskærebier på Google.
Skrevet af: Tom Andersen, 6. juli 2015 kl. 15.35
Jenserik, er der eksempler på at bladskærerbier har afløvet et træ?
(Jeg havde en fornemmelse af, at de kun optrådte ret sporadisk og hørte til de enlige bier, men jeg ved det rent faktisk ikke).
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Pæretræ bliver ædt af Brumbasser