Forum

Kan jeg redde mit gamle æbletræ?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carit Abrahamsson, 5. juli 2015 kl. 22.12

Mit gamle æbletræ har et stort hul på stammen. Hullet er stort og sidder vandret i stammen, da selve stammen slå et halvt S.

Min kæreste og jeg er meget glade for træet, og vi vil være kede af at miste det, blandt andet fordi vi lige har mistet et af vores andre æbletræer.

Kan man gøre noget for at redde træet?

Jeg tænker på, om man kan dække hullet til, så der ikke kommer vand i hullet eller tilsvarende?

Alle svar er velkomne!

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. juli 2015 kl. 23.02

Hej Carit Abrahamsson

Det er tydeligvis en mange år gammel skade, træet har - så træets egen forsvarsmekanismer har forlængst gjort det mulige - og med et indtil videre "OK" resultat - der er jo ihvertfald masser af løv !
Der er næppe noget I kan udbedre nu - så nyd træet så længe det kan lade sig gøre....
Hvis I iagttager " såret" vil I opdage, at træet i såret huser andre organismer som for eksempel svampe og insekter og måske kan I få en fornemmelse for kredsløbet som udfolder sig.

Jeg vil forerslå Jer at bruge lidt energi på at forberede træglæde til dem, der skal bruge haven om 30 - 40 år. Søg faglig vejledning om hvilket træ på kraftigt voksende grundstamme der vil kunne trives i den jordbund I har.
Et sted at starte er at bruge søgefeltet her på siden - bare skriv "æblesorter" - så dukker der artikler og ekspertsvar op og dermed også mulige kontakter, som kan give Jer gode råd om valg af et nyt stort karakterfuldt æbletræ som kan tage over, når "kæmpen falder" - om forhåbentlig mange år ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Kan jeg redde mit gamle æbletræ?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kan jeg redde mit gamle æbletræ?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider