Skrevet af: Bente Fabricius, 13. juli 2015 kl. 14.19
Mine Canna er blevet brunlige i kanten af bladene, og der er noget hvidligt pulveragtig ( lidt groft )på undersiden af bladene, hvad kan de være blevet angrebet af - står i drivhus, samt hvad kan jeg gøre.
Skrevet af: Lars Holt, 13. juli 2015 kl. 16.05
Et billede ville hjælpe alle.
Skrevet af: Bente Fabricius, 13. juli 2015 kl. 22.03
Hej Lars, ja det ville det, jeg er ikke nogen it haj, og har ikke lært hvordan man gør ):
Skrevet af: Zinitakuzes Takuzes, 14. juli 2015 kl. 3.01
Vi har franske bulldogs til at give væk. hvalpene er i alt godt helbred, men på grund af vores arbejde natur vi er på udkig efter en kærlig og omsorgsfuld hjem for dem. de kommer med alle sundheds ejendele og andre fornødenheder
zinitakuzes@outlook.com
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. juli 2015 kl. 7.54
Slettet af administrator 14. juli 2015 kl. 23.57.
Skrevet af: Bente Fabricius, 15. juli 2015 kl. 15.29
Så har jeg fundet ud af, hvad planterne er angrebet af: Meldug, også min Paradisfugleblomst ØV. Er der evt. andre metoder til, at prøve og slippe af med det ud over Bikarbonat / Natron blandet med sæbe og vand?
Skrevet af: Lars Holt, 15. juli 2015 kl. 15.34
Meldug skal behandles forebyggende. Du kan bruge natron (bagepulver), men hvad vil du med sæbe? Sæbe bruges til at kvæle snyltere. Meldug er en svamp.
Du kan også bruge sprøjtesvovl (0,1% er nok) eller mælk (alt andet end valle) 5-10% er nok.
Men behandlingen skulle være startet, inden angrebet viste sig. Har du meldug i år, er du disponeret for meldug til næste år.
Skrevet af: Bente Fabricius, 15. juli 2015 kl. 17.03
Hej Lars Holt
Sæbe fordi jeg fandt en " opskrift " 2tsk. Bikarbonat blandes med 2 tsk. sæbe til 1 l vand ( brun sæbe ) det er jo skrab og ætsende........
Jeg ved godt, meldug er en svamp, og jeg sikkert også har problemet til næste år ØV. Der står også, jeg skal sprøjte jorden næste forår..... At svampen hurtig bliver immun for en behandling, så må man finde på en anden!!
Ved du hvilken tid på dagen, det er bedst at sprøjte planterne?
Svampe trives jo i fugt, så hvor opbevarer jeg dem - i drivhuset dannes der kondens, ude er der morgen dug.
Og forebyggende er da ikke nemt, jeg vidste da ikke, de ville få meldug - har aldrig set det før :(
Mange tak for råd
Skrevet af: Bente Fabricius, 15. juli 2015 kl. 17.10
Rådet læste jeg her på Havenyt.dk under Skadedyr og plantesygdomme..... Men der oplyses, at blandingen ikke er godkendt i DK, og er ny erfaring fra udlandet.
Skrevet af: Lars Holt, 15. juli 2015 kl. 18.22
Sæben skader ikke, men jeg kan ikke se, at der skulle være brug for den.
Bikarbonat, svovl, mælk etc. et ikke midler, der kan bekæmpe meldug. De kan danne en hinde på de nye blade, så meldug ikke kan etablere sig.
Meldug trives i varm tør luft i modsætning til mange andre svampe, der ønsker fugt.
Behandlingen skal foregå, så blandingen kan tørre op, inden der kommer sol på bladene. Behandl dine planter forebyggende næste år.
Det hjælper næppe at sprøjte jorden - meldug er vindbåren.
Skrevet af: Bente Fabricius, 15. juli 2015 kl. 22.56
Tak for svar, dvs. at jeg skal sprøjte Canna'erne lige så snart de danner et nyt blad fra knolden? Er det du mener med forebyggende behandling? Ved godt meldug er vindbåren, men gad vide hvor det kommer fra...... Jeg tror nu også, der er noget galt med deres " immunforsvar " / sarte i år - de blev først angrebet af lus, jeg gned af bladene samt spulede dem i flere omgange, der var jo ingen naturlige fjender til stede i år. Drivhuset har været opvarmet - med det kolde forår. Der er andre planter i både drivhus og have, der er der ingenting. Paradisfugleblomsten har jeg ingen erfaring med, det er en købt her i efteråret, hvor den har stået inde i huset. Den er ca. 1,5 m høj, og godt 1/2 m bred, det er da ærgerlig, hvis den også går til.
Skrevet af: Bente Fabricius, 15. juli 2015 kl. 23.01
Jeg har i første omgang sprøjtet nogle stykker med skummet mælk, for at se hvad der sker med dem, så vil jeg sprøjte de andre efter din anvisning.
Tak for rådene
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Canna Indica