Skrevet af: Elizabeth D.A., 28. juli 2015 kl. 0.34
Hej!
Jeg har haft en Rhododendron i flere år på min altan og den får mange flotte blomster hvert år, men de nye blader den får, bliver lyse, får brune pletter og lukker sig lidt og de bliver ved med at være sådan, de falder ikke af, mens de gamle (oprindelige) blader stadigvæk er grønne og flotte. Den har haft det ca. 3 år og bliver ved med at vokse. Hvad fejler den og hvad kan jeg gøre ved det? Faktisk de andre planter har noget lignende, men de har ikke så meget vækst som Rhododendron, de går næsten i stå og bladerne bliver gule (de gamle) og krøllet (de nye).
Pfh. tak.
Skrevet af: Sam Sam, 28. juli 2015 kl. 1.06
Har du gødet dem? - Jeg har nogen rhodedendroner, der også ser sådan ud, og jeg mistænker det for at være pga overgødning :)
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 28. juli 2015 kl. 7.25
er jorden sur nok ?
Skrevet af: Michael Bæk, 28. juli 2015 kl. 15.27
Har du fotos?
Skrevet af: Elizabeth D.A., 28. juli 2015 kl. 16.39
Tak for jeres kommentarer. Jeg gøder den. Jeg ved ikke, hvordan man kan vide, om jorden er sur nok. Hermed sender jeg et billede, håber dette kan ses.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. juli 2015 kl. 7.44
den ligner noget der har været for våd - det er heller ik´ sikkert at den ka´ li at være i krukke - den bli´r for varm om roden
Skrevet af: Tom Andersen, 29. juli 2015 kl. 9.01
Hej Elizabeth
Jeg ved næsten intet om Rhododendron, men dit billede får mig til at tænke på drænforholdene i dine krukker. Er planterne plantet direkte i krukken og har krukken ikke hul / dræn i bunden, er det meget svært at undgå problemer. Har du dræn i krukkerne?
Skrevet af: Henry G., 29. juli 2015 kl. 9.44
Hej Elizabeth fjern frøstandene så snart blomsterne er visnet, ellers tager de en masse kraft fra planten, tag fat om den nederste del af frøkapslerne og knæk dem af. Problemet med de gule blade er, at din plantebeholder er for lille i flademål, en Rhododendron skal bruge en stor flade, men kan "nøjes" med 15 - 20 cm dybde. Det vil være en god idé at give en "sur" gødning f.eks. lidt Svovlsur Ammoniak eller en speciel Rhododendron gødning. Jorden kan være tørvejord blandet med fint sand eller savsmuld. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Mogens; E., 29. juli 2015 kl. 11.07
Elizabet.
En Rhododendron er ikke velegnet til en lille altan da den kræver meget plads. I stedet bør du vælge en Azalie (mini Rhododendron) som vokser langsommere, men giver mange flere blomster.
Din Rodo har alt for lidt at gro i. Så hvis du vil redde den så anskaf en meget større krukke, især i bredden, da rødderne går næsten lige så langt ud til siden som grenene, og så må den godt være 20-30 cm. dyb. Fjern så meget af den gamle spagnum fra din plante som muligt og plant den i ny spagnum med gødning, og ikke noget med at trykke jorden sammen, giv den så godt med vand.
De brune pletter på bladene er tørke og solskoldninger.
Skrevet af: Willy N, 29. juli 2015 kl. 11.21
Jeg er enig med Henry G.
Foruden fjerne frøstandene er det vigtigste, at give den en ny og større potte. Det hjælper at fjerne frøstandene. Men skal den gro og være sund er det en større potte, som skal til.
Og planter du den om, er jeg ikke sikker på, at du skal give den svovlsur ammoniak eller rododendron gødning.
Når den har blomstret flot og problemerne med bladene er ny, er jorden sikkert ok (overvanding og for sur jord er et problem for rododendron).
Rododendron danner - som alle planter vist gør det - selv sit ideelle voksemedie efterhånden som årene går. Din har sikkert et udmærket voksemedie og får det fint, når den får mere plads og ikke overvandes. Der skal være afløb fra krukken og et lag småsten - eller lign - i bunden.
Tørvejord med sand som Henry G. skriver er godt. Savsmuld har jeg derimod aldrig prøvet (eller hørt om tidligere).
Skrevet af: Henry G., 29. juli 2015 kl. 12.47
Hej Willy når du har en kompostkværn og en hæk der skal beskæres og bliver finsnittet, lægger det i en bunke eller kasse uden bund og lader det ligge i et par år, har du det fineste "tørvemuld", d.v.s. at savsmuld også bliver til en slags tørv/sphagnum. Til ca. 50.000 småplanter kan man være nødt til at finde alternativer. Der blev fyldt ca. 30 cm savsmuld på en mark med sandjord, hvorefter det blev blandet med ca. 10 cm sandjord og klar til plantning. Hilsen Henry H
Skrevet af: Willy N, 29. juli 2015 kl. 13.26
@Henry G
Interessant. Men det kræver nok noget erfaring... Det kan sikkert risikere at "pakke".
Tænker på om det ikke vil være ideelt som spiremedie. Savsmuld og sand.
Det skal prøves.
Skrevet af: Mogens; E., 29. juli 2015 kl. 17.06
For at vende tilbage til Rododendronen.
Det med at fjerne visne blomster er noget af en skrøne. Jeg har rigtig mange nye og gamle (60 år) Rodoer og Azalier. For år tilbage fjernede jeg visne blomster på den ene halvdel af flere af planterne. Det gjorde overhovedet ingen forskel året efter. Ude i naturen er der ingen som fjerner blomsterne. Det er også umuligt på store planter.
Skrevet af: Willy N, 29. juli 2015 kl. 20.13
@Mogens.
Det er ingen skrøne. Men blomsterstandene skal selvfølgelig fjernes, når de er afblomstret. Ikke når de er visnet.
Store rododendron har selvfølgelig ingen problemer med blomsterstandene. Men mindre og - må man formode - særlig hvis de står trangt, får en gevaldig hjælp når blomsterstandene fjernes.
Skrevet af: Elizabeth D.A., 5. august 2015 kl. 14.53
Tusind tak for jeres tid og svarene... Jeg er blevet klogere på min rhododendron tak være jer. Jeg havde prøvet før, at fjerne blomsterstandene, men da jeg ikke var lige til, troede jeg ikke, at de skulle fjernes, men nu har jeg fundet det rigtige sted, hvor de meget nemt kan knækkes :) Mht. sand er det lige meget hvilken slags sand, man bruger. Er det bedre med sand eller savsmuld? Hvor meget er det blandings forhold? 1:1?
Måske står den ikke til at redde, men så skal jeg har en ny, for jeg elsker dem, så bedre at blive klogere for en gangs skyld :)
På forhånd tak.
Ha' en god dag eller aften!
Skrevet af: Henry G., 5. august 2015 kl. 17.54
Hej Elizabeth da du åbenbart bor over gaden, vil det letteste for dig være at købe speciel Rhododendron jord, det købes i små sække hos de fleste plantehandlere. Hilsen Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Rhododendron – syg