Forum

Myre i græsplænen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Georg Skjoldsøge, 2. august 2015 kl. 10.53

Hjælp!!! Der er myre i min ellers meget flotte græsplæne. Hvad kan jeg gøre? det er ikke kun enkelte steder, store pletter hvor græsset bliver gult og kan rives af i flager. Jeg har gennem årene fået flere præmier, så det er ikke på grund af manglende vedligeholdelse. Der er tale om både sorte og røde myre. Håber at jeg via dette indlæg kan få hjælp til bekæmpelse.
M.v.h.
Georg Skjoldsøge

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 2. august 2015 kl. 15.40

Hej Georg jeg tror du har fået besøg af gåsebillelarver, de gnaver rødderne af græsset, derfor bliver græsset først gult(ingen rødder) og du får store "huller" i din ellers fine plæne, det du kan ønske dig er en flok Stære til at æde dem. Henry G.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 3. august 2015 kl. 5.53

Eller høns... de burde kunne gøre kål på både myrer og gåsebillelarver.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. august 2015 kl. 8.24

Ja, dværghøns er gode. Vi havde voldsomt mange myrer i går, men så lukkede jeg hønsene ud, og smed lidt mad i de værste myretuer. Da dagen var gået, havde myrerne lært at gemme sig. Men hønsene bliver snart lukket ud igen.
Hønsene kradser i græsplænen, men har hidtil ikke lavet huller.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. august 2015 kl. 15.06

Vi kender godt til st have myrer i græsplænen. Det arter si på samme måde som beskrevet. Som regel kan vi straks ved slåning af græsset se steder med jord, ligesom om myrerne har skubbet græsset og jorden op de steder. Her kommer jeg myrepulver på. Det hjælper efter et par timer og myrerne er væk. Myrepulver fås miljøvenligt.
Ingeborg

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. august 2015 kl. 15.20

Jeg glemte at skrive, at græsset forbliver grønt, selv om der er en myretue.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Skjoldsøge, 5. august 2015 kl. 9.20

Hej Henry! Tak for dit hurtige svar, og jeg tror du har ret. Jeg har nu skrallet ca. 20 m2 græs af plænen, og ganske rigtigt var der masser af små grå larver. Har nu løsnet jorden og håber så at jeg får flyvende hjælp. vil nu vente med at genså til september. Men hvad med myrerne ? der er godt nok ikke så mange som jeg havde ventet men de er der.
M.v.h.
Georg Skjoldsøge.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 5. august 2015 kl. 10.55

Hej Georg lad myrerne være hvor de er, de er jo alligevel overalt, i græsplænen ser du dem bare bedre når græsset holdes kort. Hilsen Henry G.

Nyt svar til emnet »Myre i græsplænen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Myre i græsplænen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider