Forum

Skader ca. 20 cm under jordoverfladen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. august 2015 kl. 15.11

En af mine venner har for mig uforklarlige dødsfald i vinplanten, Rondo.
Jorden er tung lerjord (inden vingården blev anlagt for 5 til 7 år siden) og planterne er dækket med ca. 10 cm singels over fiberdug.
Der er rødder i to etager. Øverste etage må vise jordkontakten. Ejendommen dyrkes økologisk gennem mange år.
De døde og døende planter er samlet i grupper i vinmarken, men jeg har kun set det i Rondo (2 rækker).
Jeg kan ikke se forhold i terrænet, at de skulle vise, at de skulle være druknet af vinterens grundvandsstigning (det er ikke i lavningerne).
Jeg har ikke fundet sorte fejl i stammer, vi har skåret igennem, så det er ikke svampeangreb, som omtalt i Vinpressen i 2014.
Jeg har set overfladiske skader på stammen, men det kan jo ikke slå en plante ihjel.
Men de to rødder, jeg så i dag var afbarkede langt under jorden, og vinbonden kan ikke have skadet planten hele vejen rundt under opgravningen - desværre kan jeg ikke finde ud af at udskille billedet og lægge det ind.
Vinbonden havde ikke konstateret gange under jorden under opgravningen (mistanke om mosegrise, som der heller ikke var overjordiske tegn efter), og den intakte rod var svær at få op, så mange siderødder skulle kappes. Den anden rod knækkede under opgravningen. Begge planter var døde.
Er der hjælp at hente?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 5. august 2015 kl. 9.14

rondo er en af de mest dyrkede rødvinsdruer i danmark- men desværre osse den der er flest problemer med - den er noget øm overfor meldug og svamp - i det nævnte tilfælde siger min erfaring mig at jeg tror at rondo ikke bryder sig om den vinterfugtighed som er tilstede p.g.a. lerjorden

Nyt svar til emnet »Skader ca. 20 cm under jordoverfladen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Skader ca. 20 cm under jordoverfladen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider