Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2015 kl. 21.42
Hej
Dette er absolut ingen succeshistorie. Vi har ud af 4 kartoffelpots med aspargeskartofler fået 4 portioner spiselige kartofler til 2 personer. (Dyre kartofler). I sidste uge var der høstfest, som var mindre festlig. Toppene var enten visnede eller havde sygdom. Kartofler var der mange af - de fleste små, de brugelig havde skurv og de mest fantasifulde former. Jeg kasserede hele høsten, men fik også øje på en hvid orm - måske den eneste, undersøgte ikke nøjere. Er det en kartoffelål??? - Jeg tror at jeg skal forsøge med lettere jord og almindelige tidlige kartofler næste år, når jeg nu har investeret i spandene. Dem har jeg nu planlagt at sætte toårige blomster i indtil disse skal i jorden.
Alt i alt en kedelig kartoffelpothistorie.
Ingeborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 9. august 2015 kl. 22.28
Det er ikke en kartoffelål. Den er alt for stor.
Når du får kartoffelskimmel bør du klippe toppen af for at hindre spredning til knoldene.
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. august 2015 kl. 8.44
Hvilken jord var det, du brugte, Ingeborg?
Jeg har brugt en blanding af sidste års pottejord og blandet lidt grus og købejord i den, så den blev ret let - og har kunnet høste 4 gange fra hver spand :)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2015 kl. 9.15
Jeg brugte en blanding af pottemuld og kompost.
Ingeborg.
Ps. Jeg har ikke ret mange dræbersnegle i haven, men der var nogle store i kartoffelpotterne
Skrevet af: ’Trine Petersen, 10. august 2015 kl. 13.17
Jeg har haft et fint udbytte af mine potter med kartofler - også selv om de visnede relativt hurtigt ned. En enkelt af potterne havde kartofler der lignede dine - men det tror jeg faktisk skyldes at den var blevet for våd efter toppen var visnet (det var ikke pga. skimmel).
Jeg havde vel 10-12 potter i alt og vi har minimum fået 2 kg ud af hver potte. Vi spiser stadig egne kartofler lidt tid endnu.
Men aspargeskartofler er vist ret sarte så vidt jeg husker?
Måske har du bare været uheldig Ingeborg, jeg ville da bestemt prøve igen til næste år hvis jeg var dig.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Sådan gik det med mine kartoffelpots