Skrevet af: Carina Fjordside, 12. august 2015 kl. 11.38
Vi har hele sommeren gået og kigget på de store træer i haven og været bekymret da de har mange grene i toppen der mangler blade. Alle kastanierne er ramt formentlig af bakteriekræft. Et træ er fuldstændig færdig i år, har stort set ingen blade fået. Andre kastanietræer er smittet helt tydeligt. Vi nåede frem til at det måtte være bakteriekræft der ramme kastanjetræer.
Men hvorfor ser mange af de andre træer også trælse ud. Det er primært de store bøgetræer, muligvis også ask. Har googlet det og fundet frem til Phytophtora. Åh nej er det virkelig det. Så ryger alle træerne i haven :-(. Det er slet ikke til at bære.
Kan det virkelig passe af den rammer alle løvtræer? For hvad kan vi så plante??? Som er mit helt store spørgsmål. Ville jo gerne hurtigst muligt plante nyt i takt med de andre dør. Men kan se parasitten overlever i 15-30 år i jorden… Det er jo frygteligt. Nogen herinde der har erfaring og viden om hvad man så gør? Hvad kan man plante? Vi bor i nord vestjylland, så det skal være noget der kan tåle noget vind.
Skrevet af: Carina Fjordside, 12. august 2015 kl. 12.25
et billede af bøgetræ i haven
Skrevet af: Carina Fjordside, 12. august 2015 kl. 12.27
Nogle af træerne har sådanne revner på stamme og grene.
Skrevet af: Carina Fjordside, 12. august 2015 kl. 12.28
Jeg opdagede også lige sådan nogle hårde knopper på barken. Den her havde flere mindre, hvor en anden havde nogle større som sad enkeltvis.
Hvad er det?
Skrevet af: Carina Fjordside, 12. august 2015 kl. 12.29
På et træ så jeg det her:
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 12. august 2015 kl. 17.46
Hej Carina
Er der ændret på fugtigheden i jorden, f.eks ved anlæg, hvor der er gravet eller lagt jord ud.
Vi har et par bøgetræer, som startede med at se ud som dine og senere stod i efterårsfarver i september, og nu er det første af dem gået helt ud.
Her har der været gravet og flyttet jord og det var året efter det skete, at træerne fik det svært. Jeg tænker at der er blevet for våd omkring rødderne.
Knopperne ligner små kræftknuder.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Phytophthora