Skrevet af: Pernille F., 20. august 2015 kl. 14.15
Jeg har et pæretræ med 4 sorter, der blev plantet sidste år. Træet er podet således at de forskellige sorter kan bestøve hinanden
I år kom der blomst på, men næsten alle pærer faldt af.
Med undtagelse af 3 pærer i toppen, som må være af samme sort.
Alle 3 har revner.
Er det sygdom? Vandmangel? Træet er placeret ret tæt på hæk i bed med jordbær, og måske har det ikke et ordentlig rodnet? Mon det kommer, eller skal jeg flytte træet.
Tidligere på sæsonen fik en halv gren problemer med bladene, der krøllede sammen og visnede. Jrg knækkede grenen ag, da den var helt tøt og vissen. Flere af bladene på andre grene har visne sorte kanter, men det er det.
Nogle bud til om der er sygdom eller vandmangel, der gør sig gældende. Gode råd?
Skrevet af: Pernille F., 20. august 2015 kl. 14.16
Et billede mere af tørre dele på blad
Skrevet af: Claus K Madsen, 20. august 2015 kl. 14.27
Det er pæreskurv.
Skrevet af: Pernille F., 21. august 2015 kl. 7.59
Tak for svar.
Jeg havde bare læst at pæreskurv skulle give pletter og misdannet frugter.
Bortset fra revnerne, fejler de intet.
Jeg har noget familie, der har et æbletræ, der er meget svært angrebet af æbleskurv, og ingen af disse æble har dybe revner - Der er kun pletter og misdannelser.
Jeg har googlet lidt, og kan se billede af pæreskurv på blade, og du har ret, at det kunne ligne.
Jeg formoder at den gren, der er død, måske har været bærer af sygdommen, og sygdommen måske ikke er særlig udbredt (endnu) på mit træ.
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. august 2015 kl. 10.24
Ofte vil man se en mørk og lidt indsunken plamage på pæren. Senere revner pæren der omkring.
Bladenes udseende og de revnede pærer gør mig nu ret sikker på at det er pæreskurv. Mon ikke også du kan finde nogle pærer som ser ud som jeg beskriver?
Du skal fjerne inficerede pærer og grene. Du må dog forvente at det i bedste fald kan holde sygdommen nede.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Revner i pærer