Forum

Skurv på æbler

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 27. august 2015 kl. 10.13

Hej.
vi har et sommer æbletræ, ikke discovery, men kender ikke sorten.
Men hver år, også i år, er alle æbler fyldt med skurv og falder ned i stor mængde. Æblerne er små.

Kan vi gøre noget for at redde æblerne, eller skal vi fælde træet.
Det er lidt surt, bare at køre ALLE æbler på kompostpladsen i vores kolonihave område.
I år har vi fået en lukket kompostcontainer på området, så det kan måske begrænse spredningen af smittefaren fra andre æbler, når de ikke bare bliver kørt ned på den alm. kompostplads.
vh
Inge

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. august 2015 kl. 13.04

Du må nok sende et billede, hvis andre skal kunne hjælpe dig med at fastslå, hvilken sort du har.
Skurv er en svamp, der sidder på ydersiden af æblet. Du kan sagtens bruge æblerne både til at spise friske og til madlavning, inkl. salat.
Måske kan de bruges til æblemost/cider, men det må en smagning afgøre.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 27. august 2015 kl. 17.50

Hej Inge
Du skal til at sætte dig ind i hvordan skurven formerer sig - og det betyder at du skal samle nedfaldne blade og få dem af vejen. Det samme skal du se om du kan få "naboerne" til at gøre, og så skal du håbe på tørvejr. Træet bør også være beskåret så det er så åbent at du med held kan smide en håndbold gennem træet.
Skurven smitter fra de gamle blade der ligger på jorden når det er over 15 grader varmt og regndråber falder på bladenes angrebne steder. Så hvirvles skurvsvampesporerne op i luften og sætter sig på de nye friske blade, her gror de fast og jo længere de er våde, vokser de også i størrelsen.
Når bladene så er godt angrebet, går det også på frugten, som ikke kan gemmes, for der kommer råd bag skurvsvampen og gør der det, skal æblet kasseres, da det med råd, bliver giftigt. Æbler med råd kan du bruges til cider, hvor giften forsvinder ved gæring.
God held med frugten og prøv at forebygge inden du bare skrotter æbletræet.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 30. august 2015 kl. 21.15

Hej.
tak for svarene vedr. skurv på mine æbler. Der ligger et stort arbejde foran , hvis jeg skal forsøge at blive fri for skurv. Naboerne i vores kolonihave gør ikke meget for at samle frugt og blade op. Deres træer, kan jo sagtens være smittet fra mit træ, og omvendt.

Det er bare lidt synd, for hvis æblerne når at blive modne, smager de godt.
Men det er som sagt nogle små æbler. og selv om jeg sidste år plukkede æbler ned, for at "redde" dem fra at lande på jorden alle sammen, kunne de ikke holde sig.

Nyt svar til emnet »Skurv på æbler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Skurv på æbler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider