Forum

Skurv i nyt æbletræ

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maja Ottesen, 10. september 2015 kl. 13.09

Hej

Jeg købte sidst år i september måned et æbletræ med 3 forskellige æblesorter. Her over sommeren har træets blade fået brune pletter og nogle blade er også blevet gule. Jeg tolket dette som skurv.

Skal jeg kassere mit træ og købe et nyt?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. september 2015 kl. 13.53

Nej.
Så kan du jo ikke lave andet, end at skifte æbletræer.
Skurven er en svamp.
Du skal fjerne alle nedfaldne frugter og blade, når de er faldet til jorden og evt. afklip fra beskæringen.
Til foråret kan du styrke planten ved at sprøjte sprøjtesvovl (0,1 - 0,3%) eller mælk (5-10 %) på hele træet. Sprøjtningen fortsættes det første år hver 14. dag.
Skift gerne mellem de to eller andre egnede midler.
Æbler, der er ramt af skurv, kan spises, men har kort holdbarhed.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. september 2015 kl. 13.55

PS
Hvis du sender et billede kan vi måske se, om det er skurv.
Der findes jo også andre "onde" skabninger, der synes, at dit træ er dejligt.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maja Ottesen, 10. september 2015 kl. 14.47

Hej Lars.

Tak for dit svar.

Jeg har taget et billede. Træet er jo meget lille, så kan jeg med fordel bare pille bladene af, så de ikke pludselig ligger i hele haven?

Er det der svovl noget man bare kan købe i et plantecenter?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. september 2015 kl. 15.04

Mine pæretræer har nogen år sådan nogle prikkede blade. Men jeg læner mig op af Søren Ryge, der hævder at nogen år- er værre end andre.

Svamp i stammer og rod kan ikke kureres, men man kan fjerne afklip, syge nedfaldsfrugter og nedfaldne grene. Er problemet tilbagevendende, bør man måske se på, om planten egentlig har det godt nok: Er der løsnet i dybden ved plantning? Vandet nok efter plantning? Er der gødet nok?

Og ellers er det nok bare ærgerligt: Jeg har haft plantet 12 ens småtræer, der er pt 6, der lever, heraf er to rodbeskåret af mosegrise... (De vil gå ud/vælte snart). Dem, der gik ud- var nok også mosegrisenes skyld, selvom jeg alle årene har haft katte (gode musejægere).

Det er også vigtigt, når man køber planter, at se på resistens, bæring og kvalitet- helst før pris! Mine popler har da kun kostet cirka det dobbelte, når man ser på resultatet i overlende planter.

Mvh
Tine

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. september 2015 kl. 20.37

For pærernes vedkommende er der nok tale om pæregitterrust, som man kan læse om her på siden.

For æblernes vedkommende tænker jeg om der kunne være bladlus eller andre "bøller" der har suget på bladene?

Nyt svar til emnet »Skurv i nyt æbletræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Skurv i nyt æbletræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider