Skrevet af: Jonna Thomsen, 15. september 2015 kl. 15.44
Jeg har Autumn bliss hindbær på 7' år. Klipper ned hvert forår, og de har indtil nu givet mange og store flotte bær her i efteråret. I år er der grå/ tørre pletter. Kan ikke finde nogen dyr/ larver. Og en del har også lille hul i bunden, spist!! Hvad er det? Og kan jeg gøre noget?
Hilsen Jonna
Skrevet af: Lars Holt, 15. september 2015 kl. 16.19
De tørre pletter er sikkert svampeangreb.
2015 har været ganske usædvanligt. Jeg har set mange svampesygdomme i år, som ikke plejer at være her.
Sæsonen er 3 uger forsinket i forhold til gennemsnittet (2009-15), så det har nok også indflydelse på insektlivet.
Spis bærrene, inden der sker yderligere ødelæggelser, beskær som sædvanlig og fjern omhyggeligt alt hindbærmateriale i år fra bedet.
Skrevet af: Henry G., 15. september 2015 kl. 17.06
Hej Jonna de grå pletter er "slitage" der opstår ved at planterne og bærrene står så tæt, at de ved blæst og/eller regn slider mod hinanden. Det er ikke et svampeangreb. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Lars Holt, 15. september 2015 kl. 17.11
Jeg har ikke set hindbær, der står så tæt, at det kan give skader, som vist.
Men Jonna kan sikkert vurdere, hvad der er gået galt ud fra vore tolkninger af billederne.
Skrevet af: Doris Møller, 15. september 2015 kl. 17.32
Hej Jonna Thomsen
Der er også den slags grå pletter på nogle af mine hindbær, og jeg opfatter også pletterne som slitage. Det har blæst usædvanligt meget, og selv om jeg har tøjret hindbærrankerne, kan de alligevel bevæge sig ret meget, når vinden rusker i dem.
Pletterne har ingen betydning for smagen, men hvis jeg skal pynte en kage med friske hindbær, er det klart, at jeg vælger nogle bær uden slitage ;-)
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Claus K Madsen, 15. september 2015 kl. 20.51
Jeg tror skaden er sket ved at de har været våde. Det kan få skindet til at sprække. Når de så senere tørre igen bliver de sådan.
Skrevet af: Tom Andersen, 15. september 2015 kl. 21.58
Claus, skulle hindbær så ikke næsten altid se sådan ud?
Jeg mener, før eller siden regner det jo - som regel da.
Er det under særlige forhold, at de vil sprække når det regner eller hvad?
Skrevet af: Claus K Madsen, 15. september 2015 kl. 22.16
Det er begrænset hvor længe de står og er modne nok til at tage skade. Prøv at tage et godt modent hindbær og læg det i en underkop med vand lidt op ad bærret i nogle timer. Så tror jeg du vil se der sker noget, men jeg kan da tage fejl.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 16. september 2015 kl. 7.42
det kan være bænkebiderangreb - de er slemme ved al frugt i år
Skrevet af: Jonna Thomsen, 16. september 2015 kl. 7.53
Tak for alle de gode svar og forslag. Jeg tror godt at det våde vejr, samt at de bliver slidt i vinden kan være årsagen. Glad for at det ikke er dyr, der er årsagen. Men mange af mine hindbær, har også et lille bidt hul i bunden, jeg ser både edderkopper, vipse, og fluer mellem bladene. Så måske de er skyld i det, jeg har ikke lige set bænkebidere. Allerhelst vil jeg/ vi jo have de flotte store bær uden mærker og huller, lige til at putte i munden:-) god dag til jer alle. Hilsen Jonna
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad er der galt med mine hindbær?