Forum

Honningsvamp?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A. Oppenheim, 10. oktober 2015 kl. 21.10

Ved foden af min kæmpestore - meget smukke - blodbøg fandt jeg i dag nogle svampe, som google genkender som Honningsvamp. Er jeg nu nødt til at grave hele min have op og fælde alle mine træer? Eller er der andet jeg kan gøre???
Mvh Haveejer år 1

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 10. oktober 2015 kl. 21.55

Er du sikker på det er honningsvamp, spørg evt. på fugleognatur.
Honningsvamp angriber svækkede træer, så med mindre dine træer er det, tror jeg ikke det betyder noget.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. oktober 2015 kl. 22.05

Kære a.

Såvidt jeg kan læse mig til så er det vigtig at få slået fast at det er Honning svampen i har, da der godt kan være nogle forvekleslingsmuligheder heri .
Svampene angriber kun træ der er svækket . Dette gælder også nyplantet buske og træer.Desuden må der ikke rodfræses i haven . Jorden bør ikke skiftes ud .
Der er ingen grund til at fælde noget frisk træ .

Det er de oplysninger jeg har kunne finde på Google.
via København universitets viden Center .

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Oppenheim, 10. oktober 2015 kl. 22.26

Tak for hurtigt svar ... Træet, de står ved, ser sundt ud. Det er kæmpestort, uden pletter i barken, alle grene med blade og bog...
Jeg må se på det igen i morgen, og fjerne svampene - selvom jeg godt ved, at det er det, der er under jorden, der er balladen!

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. oktober 2015 kl. 23.31

Umiddelbart ligner den "Køllestokket Honningsvamp".
Jeg vil også foreslå at du spørger på fugleognatur. Tag først nogle flere fotos hvor man kan se lamellerne ordentligt og skær en igennem lodret.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. oktober 2015 kl. 9.58

Hej A.O.

Du skal tage det ganske roligt og nyde dine smukke træer i mange år endnu - også hvis det viser sig at være en patogen svamp. Da du vurderer træerne som sunde, vil det tage år før et angrebet træ på nogen måde udgør en særlig fare for at vælte.
Læs evt. denne artikel:
ign.ku.dk/samarbejde-raadgivning/myndighedsbetjening/skovsundhed/svampe/

Under alle omstændigheder kan du intet gøre og at fjerne frugtlegemet hjælper intet. Kilometervis af mycelie er vævet ind i jorden og det er også den egenskab, der gør, at mange træer og andre planter er sfhængige af at danne svamperod.

Nyd din have med de smukke gamle træer og fæld dem aldrig før en fagmand har vurderet deres evt. svækkelse - om forhåbentlig mange år :-)

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Oppenheim, 11. oktober 2015 kl. 10.20

Tusind Tak for jeres omhyggelige svar! Jeg vil få arten helt på plads og evt lade svampene ende i suppegryden :)
- især den sidste artikel fra ku var nyttig. Jeg vil nu gå ud i min have og nyde mine kæmpetræer og det klare efterårsvejr. Jeres gode svar har givet mig ro i sindet igen. Tak.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. oktober 2015 kl. 18.14

De fleste træer og urter har godt af samarbejde med svampe. Myceliet "forlænger" plantens rødder med ca. en faktor 10, så de kan opsuge mere vand og næring fra jorden mod at aflevere lidt sukkerstof til svampen.
Det er ikke normalt, at svampene slår værtsplanterne ihjel - det ville også være dumt!
Søg under mykorrziha (undskyld, hvis stavemåden ikke er helt korrekt).

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. oktober 2015 kl. 18.56

@Lars
Ja, mykorrhiza eller "svamperod" er et helt fantastisk fænomen og har man ikke hørt om det før, skal man gøre sig selv den tjeneste, at læse om det. Det er på én gang smukt og genialt og langt mere end "forlængede rødder". Det var bl.a. et indblik i den verden og måske også kvælstoffiksering, der overbeviste mig om det økologiske landbrug, som fremtidens landbrug og hvorfor humusdannelsen er så vigtig. Svampegifte er slet, slet ikke smart!!!

Der er så meget endnu for os at lære og forstå.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. oktober 2015 kl. 19.40

Den agressive honningsvamp behøver ikke være så uskyldig som fagfolk vil gøre den til.
Vi har fået den ind i den ene ende af haven på en stup af asketræ, som vi var dumme at lade stå til pynt.
To år efter vi havde set de første ukendte hatte døde en 6m høj søjlekirsebær i nærheden på en måned. Og derefter en hængegran. det tog 3 uger så var den visnet.
Året efter døde en hvidstribet løn og en trompetkrone.
25 år gammel trivelig valnød døde sidste år på 4 uger.
Fælles for dem alle var myceliet fra honningsvampen under barken.
Hver gang vi udtynder i den ende af haven, bliver roden straks angrebet af svampen.
Nu er 8m højt korktræ det næste. Barken er død.
Svært at leve med den i haven.
Bedrøvelig hilsen
Anne Marie

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. oktober 2015 kl. 21.01

Det lyder virkelig træls!
Hvad mener du med "udtynder"?

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. oktober 2015 kl. 21.15

Det er en gammel landbohave med træer fra 1850 og nogle fra 1954, som skal tyndes for at give lidt lys i haven. De er plantet 1m X 1m , så de er nogle tynde og opløbne birk, bøg og naur.
Derfor udtynder vi løbende og rødderne kan ikke fjernes.
Anne Marie

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. oktober 2015 kl. 21.28

Honningsvampe danner især frugtlegmer når værtstræet helt færdigt. F.eks. når man fælder et inficeret træ. Det er ikke udtryk for at stubben pludselig er blevet inficeret. Snarer at svampen er ved at flytte videre.

@Lars. Masser af svampe danner ikke mykorrhiza. De er enten nedbrydere af dødt materiale (altså til nytte) eller parasitiske skadevoldere. Honningsvampe gør ikke træerne noget godt.

Nyt svar til emnet »Honningsvamp?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Honningsvamp?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider