Skrevet af: Tille S, 21. oktober 2015 kl. 13.25
Jeg ved ikke helt hvilken kategori det høre under med kan i hjælpe mig med hvilken Bille dette er.
Vi finder den rundt omkring i huset
Skrevet af: Tilde P., 21. oktober 2015 kl. 14.20
Det er en snudebille af en slags. Der er mange forskellige. Det er altid godt med et eller andet at sammenligne størrelse med.
Et skud fra hoften: Har du hel korn eller ris i køkkenskabet kunne den stamme derfra.
Skrevet af: Anne Demant, 21. oktober 2015 kl. 16.37
Ja, der er god grund til at efterse skabene, men det kan også være den der kaldes billetklipper, de mangler et sted at tilbringe vinteren. De søger i læ nu, trasker glad og gerne ind og jeg har også i år verfet en del ud fra parcellen.
I Rododendron eller laurbær m.v er visitkortet de karakteristiske klip i bladene, værre er larverne i jorden, de æder rødder og især i krukker der overvintrer med samme jord er de en plage.
Skrevet af: Lizzi Nielsen, 24. oktober 2015 kl. 10.28
Kære panel.
Hvordan bekæmpes denne bille. Jeg mener, at have den i mine meget store krukker med roser - hvor det ikke er så ligetil at udskifte jorden.
Er i det hele taget plaget af larver som spiser bladene på mange andre planter omkring disse roser.
På forhånd tak for svar.
Venlig hilsen
Lizzi
Skrevet af: Anne Demant, 24. oktober 2015 kl. 11.17
Hej Lizzi,
det nemmeste du kan gøre er, at du helt oppe til højre på siden, i den grønne bjælke, skriver øresnudebille.
så kommer en ganske god beskrivelse af billen og dens cyklus.
Den bekæmpes med nematoder, (regn med en udgift på omkring 200,-) i maj-juni og august-september. Det nytter ikke at bekæmpe den nu i skrivende stund. Nematoder kan du købe hos bl.a. nyttedyr.
Skrevet af: Lizzi Nielsen, 24. oktober 2015 kl. 11.50
Hej Anne.
Tusind tak for hjælpen.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvilken bille