Forum

Bladpletsvamp

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Olesen, 6. november 2015 kl. 20.48

Min Magnolia "Heaven scent" lider af en bladpletsvamp, som også rammer blomsterne.

Hvad skal jeg sprøjte med ?

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 7. november 2015 kl. 13.14

Hej Ole Olsen

Vi økologer har ikke rigtige midler til at bekæmpe sygdomme med , dog med få undtagelser. Det har vist sig at midler som skummet mælk og bagepulver har en god virkning imod forskellige svampe, bl.a på roser . om de også dur på din magnolie ved jeg ikke men jeg syntes at det skal komme an på en prøve for midlerne er ganske uskadelige.
Jeg vil foreslå dig at bekæmpe med bagepulver på samme måde som man gør med svovl nemlig i flere omgange . Både før og under at magnolien er sprunget ud og efter, skal den have en behandling . Bagepulver gives i tørt vejr . Sprøjtes ud med en håndsprøjte i et jævnt lag . Der går ca. 3 gram bagepulver til 1 liter vand.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 7. november 2015 kl. 22.52

Hm, er du sikker på det er svamp. Det minder mig om et koldt forår, kold vind i lange baner. Det der står på vort fællesareal så også sortbroget ud.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 7. november 2015 kl. 23.08

Så vidt jeg kan læse er bladpletsvamp meget udbredt så snart at der er meget fugtigthed omkring planterne
Man skal bl.a sørge for at holde de visne blade væk fra moderplanterne for at undgå angreb. Dette gælder for det meste stauderne.
om det er bladpletsvamp som Ole har i sin magnolie ved jeg ikke for jeg har ikke kunne finde et bevis på at denne svamp kan angribe magnolien når jeg googler og på havenyt hævdes det at der er tale om en anden svamp . Men der sker intet ved at prøve en bagepulver behandling, den er både billig og harmløs.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 8. november 2015 kl. 11.32

Hej Søren,
Det var heller ikke fordi jeg mener der sker noget galt ved at behandle mod svamp.
Jeg så blot på billedet, og mener det også kan være kulde og frostskade, som heller ikke er sjælden på Magnolia m.fl.
ikke for utidigt at blande mig :-)

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Olesen, 8. november 2015 kl. 20.07

Tak for jeres interesse, men hvis i så bladene, ville I ikke være i tvivl om, at der var tale om en bladpletsvamp.

Venlig hilsen Ole.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Rebien Michaelsen, 18. maj 2020 kl. 14.54

Bladene på min Magnolia Genie er krøllet sammen og fyldt med mørke pletter. Jeg kan se på indlæggene fra 2015, at det kan være bladpletsvamp eller måske frostskader.
Jeg kan ikke finde noget andre steder på nettet om bladpletsvamp i forbindelse med magnolia.
Vores have er meget udsat for nattefrost sammen med nordenvind. For andet år i træk har vores valnøddetræ fået frostskader her i foråret. Så jeg tænker om det kan være frosten, der har forårsaget skaderne, selvom træet står delvist i læ?
Med venlig hilsen
Kirsten Rebien Michaelsen

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. maj 2020 kl. 15.13

Jeg syntes ikke at det ligner frost skader, men mere noget svamp af en art. Prøv evt at kigge på hjemmesiden plantedoktor.dk under magnolia. Hvis ikke at du finder noget her eller får det korrekte svar, må du lige vende tilbage igen.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Rebien Michaelsen, 18. maj 2020 kl. 15.21

Hej Søren.
Tak for dit hurtige svar.:-)
Magnolia er ikke på plantelisten hos plantedoktoren.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Rebien Michaelsen, 18. maj 2020 kl. 15.21

Hej Søren.
Tak for dit hurtige svar.:-)
Magnolia er ikke på plantelisten hos plantedoktoren.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. maj 2020 kl. 17.11

Ok jeg går ned og ser om ikke jeg kan komme det nærmere i mine bøger.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. maj 2020 kl. 20.48

Den er svær for hverken i den grønne bog eller andre af mine bøger står der noget om sygdomme i magnolia, men selvfølgelig bliver de også ramt. Jeg kommer det ikke rigtig nærmere, men vil foreslå dig at prøve at behandle det med noget svampe dræbende, som f. eks natron eller det, der hedder svampe fri og som fås i bl. a byggemarkederne. Dette middel består af svovl, som er godkendt til diverse svampe, men også til økologisk bekæmpelse af svampe, ligesom det er et gødningsmiddel, så det skader ikke jorden.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Rebien Michaelsen, 18. maj 2020 kl. 20.59

Hej Søren. Tak for dit råd, det vil jeg prøve.
VH Kirsten

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Rebien Michaelsen, 18. maj 2020 kl. 20.59

Hej Søren. Tak for dit råd, det vil jeg prøve.
VH Kirsten

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Rebien Michaelsen, 22. maj 2020 kl. 11.02

Jeg har været på planteskole og gartneren sagde med det samme hun så billedet af mit træ, at det var en frostskade.
VH Kirsetn

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. maj 2020 kl. 12.22

Godt at høre. Det er ofte svært at bestemme en skade/sygdom ud fra et billede, men nu fik vi det afklaret.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.13

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Bladpletsvamp«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bladpletsvamp

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider