Forum

Kan jeg redde min hortensia?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marissa Matthiesen, 29. januar 2016 kl. 14.13

Hej,

jeg har forleden omplantet min hortensia og frygter at jeg har givet den for meget vand. Der har nemlig nu dannet sig en eller anden form for hvid mug på den, som forhindrer de nye knopper i at gro og går egentlig bare til. Som man kan se på billedet begynder det hvide mug allerede på rodhalsen og går op og dækker knopperne.

Er der noget jeg kan gøre for at redde planten?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marissa Matthiesen, 29. januar 2016 kl. 14.15

Her er billedet

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. januar 2016 kl. 17.30

Tag den op af potten, fjern den vådeste jord, kom andet tørrere jord ved. Og vent og se!

Det er altså ikke rigtig årstiden til ompotning endnu selvom det også klør i mine små grønne fingre, når jeg glor på mine forvoksede potteplanter i aaalt for små potter. Nogle skal åbenbart pines... :-( (både ego og planterne).

Det er simpelthen for mørkt endnu, selvom temperaturen er høj for årstiden. Ompotning kan ske hen i marts- helst april- og senere. Men helst ikke nu.

Du har også "beskåret" staklen? Aldrig beskære Hortensia før, det er frostfrit udenfor. (Nattefrost). Beskær med ren skarp saks- og da til "kraven" på emnet. Aldrig "hatteknager"- eller så der er hul i grene/stamme... Iøvrigt risikerer du, at have klippet samtlige blomsterknopper af, de blomstrer på årsskud- fra sidste år.

Og overlever den ikke- så køb en ny.

Mvh
Tine- hvis gamle far står for udtrykket om "hatteknager". :-)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 29. januar 2016 kl. 20.40

Står den ude eller inde?
Den skal nok komme igen, men hold igen med vand til vi får noget mere varme.
Jeg potter mine sommerstiklinger om nu i koldhus, hvor det godt kan fryse 6-8 grader, men de får ingen vand, før det bliver lidt lunere.
Er pottejorden meget tør, bliver de fugtet efter nedklipningen.
Tine, hatteknager er alm. brugt inden for både skovbruget og gartnerverdenen. ;o)
Hilsen
Anne Marie

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marissa Matthiesen, 29. januar 2016 kl. 21.36

Jeg takker mange gange for jeres svar. Jeg vil tage jeres gode råd til mig.

Og til Anne Marie, den står indenfor :)

Hilsen og god weekend

Marissa

Nyt svar til emnet »Kan jeg redde min hortensia?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kan jeg redde min hortensia?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider