Forum

Ekstra rottesikring

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Klaus Kolonihave, 15. april 2016 kl. 21.41

Vi skal have lavet ekstra rottesikring på vores kolonihavehus, så vi kan leve op til kbhs kommunes byggeregler som lyder "at man SKAL have rottesikring imellem sokkel-stenene". Vi har allerede sat fibercement plader under huset, men de ligger vandret i bunden af rammen på huset så vi lever ikke op til krav om sikring mellem punktfundament-sten.
Vores hus står fra 12 til 35 cm frit over jorden og vi vil gerne fortsat have masser af luft tilførsel under huset så rotterne slet ikke har lyst til at være der. Derfor tænker vi at den bedste løsning er med galvaniseret trådvæv med en maskestørrelse på ca. 5 mm og tråd størrelse på ca. 1 mm - samt bredde på ca. 1meter.
Trådvævet skal sidde i en "L-form" fast på beklædning forbi sokkelsten og videre et spadestik ned i jorden og ca. 50 cm ud under græstørv væk fra huset. Dette er godkendt af rottefænger ved Kbh's kommune.
Hvem kan anbefale trådvæv / trådnet som er stærkt nok til at holde i jorden i lang tid?
Vi har fundet noget volierenet, men er ikke sikker på at det ville kunne stå på mål for opgaven, eller om der findes en billigere løsning?

Her er link til volierenet www.nordicagro.com/traadvarer-49/volierenet-82/musetaet-volierenet-galv-6mm-masker-1x10m-1150.html

1 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. april 2016 kl. 21.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Kolonihave, 16. april 2016 kl. 7.11

Hej Frank,

Tak for dit svar. Ved du om der findes rustfrist minktråd i maskestørrelsen på 6-13 mm ? Og evt. hvor man få fat i det henne?

Nu har vi jo rottesikring allerede, så hvis en rotte skulle være kvik nok til at komme igennem trådnettet, så møder den en forhindring mere med fibercementen i bunden af rammen på huset. Vi søger derfor tråd til at sikre imellem sokkelsten, så vi lever op til at kommunens krav og som kan klare opgaven at skulle være i jord over lang tid. Hvis det findes?!

3 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. april 2016 kl. 7.23

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Kolonihave, 16. april 2016 kl. 9.14

Hej Frank,

Tak for dit svar igen. Jeg fandt også minktråd hos hegnslageret, men jeg formoder at tykkelsen på minktråd = Ø2mm og de findes kun med 25x25mm maskestørrelser, som rotterne jo snildt kan møve sig igennem. De kan komme igennem helt ned til 15mm.

Hvis maskestørrelserne kommer ned på 6 er trådtykkelsen Ø0,6 mm og på 13mm er trådtykkelsen Ø0,9mm og så er vi på voilerenet igen ikke?

De fås også kun med plast eller rustfri i maskestørrelser 25x25mm, desværre.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. april 2016 kl. 9.27

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus Kolonihave, 16. april 2016 kl. 11.59

Det er rigtigt, men rottefænger sagde at max er 2cm men at 1,5 anbefales. Så den er lige på grænsen til at være for stort.

Hvor lang tid holder sådan noget mink-tråd når det er oppe/nede i jorden og er laver af aluzink (ikke rustfrit).

Jeg spørger fordi at vi planlægger terrasse på to af siderne af huset og helst ikke vil skifte ud lige der hvor terrassen står hver 5. År.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. april 2016 kl. 12.06

8 af 10 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. april 2016 kl. 12.09

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. april 2016 kl. 13.31

Jeg ville vælge plastbelagt net i dobbelt lag- eller volierenet. Men grave dem ½ meter ned.

Og jo! Det holder- til evig tid. Jeg har gravet mange meter af stadset op + cementplader og glasskår. Fhv ejer af vores hus holdt fjerkræ, og det tog flere år at få skidtet væk. Der er en eneste lille firkant under min buksbom, som jeg ikke kunne få op, da der var indgroede rødder. Den er der endnu! 20 år efter... B-)

Så deet...
De eneste rotter vi ser, er dem, kattene tager. Men vi har rottebekæmperen ude hvergang! Men vi har ikke rotter.

Den som en kat slap løs, som gemte sig bagi køleskabet- vil jeg ikke skrive om! (Den døde omsider)

Men bliver der ikke fodkoldt i huset?

Mvh
Tine- med stuegulv med luft og jord under- og 4 grader C om vinteren.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. april 2016 kl. 14.43

Brug eternit plader gravet dybt ned og hele vejen rundt om huset , indsæt 4-6 10 x 15 cm ventilatorriste , så gulvet ikke rådner op nedefra...og heller ikke bliver fodkoldt

Nyt svar til emnet »Ekstra rottesikring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Ekstra rottesikring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider