Forum

Syg kirsebærlaurbær?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ann-Sofie K., 18. april 2016 kl. 13.41

Vi fik plantet en kirsebærlaurbærhæk i foråret 2015, dvs. for ca. 1 år siden, og i starten så den flot ud, men nu ser den syg ud. Den har tabt mange blade midt på stænglerne, der er huller i bladene og nogle steder er mange blade gule.

Hvad kan det skyldes? - og kan vi gøre noget?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. april 2016 kl. 14.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. april 2016 kl. 18.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 19. april 2016 kl. 9.21

Hej Ann-Sofie K.

Meteorologer og mange andre siger, at vi har haft en mild vinter. Men jeg husker altså, at der var virkelig mange kolde nætter. Og det kan man faktisk også se på planterne. Min store kirsebærlaurbær ser ikke ret godt ud. Den ser nogenlunde lige så forfærdelig ud som efter vinteren 2012/2013, som var lang og hård.

Om nogle dage, når vi forhåbentlig har haft den sidste nattefrost, skærer jeg alt det grimme af. Og så bliver den flot igen.

Jeg vil altså tro, at problemet med din kirsebærlaurbærhæk skyldes frostskader. Men jeg kan godt se, at det er lidt problematisk at klippe en hel masse af en nyplantet hæk, for man vil jo gerne have hækken til at blive stor og tæt. Dog er min erfaring, at kirsebærlaurbær vokser meget hurtigt.

Med venlig hilsen

Doris Møller

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. april 2016 kl. 14.01

Jeg tror, den er døende.
Huller i blade/gullige blade- alene det. Det er tegn på at planten HAR taget skade. Men jeg tror mere på, at der ikke er løsnet i dybden og vandet godt nok.
Så er frost bare det sidste søm i kisten.

Mine (15-20 årige) døde i frostvintrene. ellers kunne de godt have lidt brune frosne blade/kviste. Men der var vi også nede i minus 18-20 grader Celsius i en længere periode.

Jeg tror mere på, at der ikke er vand i bunden, løsnet nok, i det her tilfælde. Noget tyder på, at den ikke har det godt. Og har planter, det ikke godt, så kommer der insekter og svampe til.

Jeg ville prøve med en ny- et andet sted.

Mvh
Tine- hvis proptrækkerpile- fryser tilbage- og knækker. det skrammel!

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 19. april 2016 kl. 19.04

Hej Ann-Sofie
Se denne gamle tråd.
Måske den kan opmuntre dig:
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/8728.html#e108137

Nyt svar til emnet »Syg kirsebærlaurbær?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Syg kirsebærlaurbær?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider