Forum

Tomat opfører sig underligt

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Pedersen, 27. april 2016 kl. 19.45

Hej alle på Havenyt

Vi har i år forsøgt os med tomatsorten "Roma". Alle vores 8 planter opfører sig dog yderst underligt. Deres blade ser meget syge ud og de smider dem efterhånden. Men alligevel bliver planten ved med at vokse. Vi har nogle tomatplanter af sorten "Yellow pear" lige ved siden af, som har det fint. De to sorter har været behandlet 100% ens (såtid, vanding, lys osv.).

Jorden de står er rimelig maget, så vi har tænkt på om de mangler næring.

Er der nogle af jer der kan tyde hvad de fejler, og om de eventuelt står til at redde?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. april 2016 kl. 20.39

Hvilket dræn har du?

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Pedersen, 27. april 2016 kl. 21.18

Hej Tom.

Det er hul i bunden af potterne, og de bliver vandet i den bakke de står i. Jeg tror ikke at det er overvanding, da det netop var vores første tanke og derfor har vi virkelig begrænset vandingen.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Lillelund, 27. april 2016 kl. 21.22

Hej Søren.

Jeg havde selv samme problem, bladene falder lige så stille af.

I mit tilfælde skyldtes det overvanding/for dårlig dræn.
Prøv at potte dem over i en ny potte med frisk pottemuld og pas på med at overvande.

De kan sagten reddes, plant dem gerne lidt dybt når du potter dem over i en større potte.

Mvh: søren

Mvh søren

4 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. april 2016 kl. 21.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Pedersen, 27. april 2016 kl. 21.39

Tak for svarene. Vi forsøger i hvert fald at potte dem om.

Frank: Det kunne godt ligne sådan noget, men vores Yellow Pear har stået op og ned at de "syge", og de har også rørt hinanden meget. Og de fejler ikke noget.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. april 2016 kl. 21.54

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 28. april 2016 kl. 0.23

Hej Søren du vander dine planter forkert når du kun vander nedefra, alt levende skal bruge ilt også planter, af og til skal du fylde potten med vand helt op til kanten, lade det trække gennem potten, derved trækker vandet frisk luft ned til rødderne og fjern det overskydende vand fra underskålen, meget få planter kan tåle at stå i vand konstant. Henry G.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. april 2016 kl. 8.12

Jeg vander nu altid nedefra, og de står jo ikke konstant i vand :)

Jeg havde det samme problem med en del planter sidste år, men fandt ikke ud af, hvad det var. Det hjalp at plante dybt, og planterne gav masser af tomater.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2016 kl. 8.34

10 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. april 2016 kl. 8.55

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 29. april 2016 kl. 14.05

Det der nymodens pjat er nu slet ikke så ringe, Frank Chr., jeg har brugt kapillærer kasser i flere år og det fungere upåklageligt ;-)
Jeg ville også potte dem om, i nogle gode ler potter men en god muld og være obs på vanding :-)

Nyt svar til emnet »Tomat opfører sig underligt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Tomat opfører sig underligt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider