Forum

Spindemider i citrontræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Stanley Olsen, 29. november 2004 kl. 13.17

Hvordan får jeg effektivt fjernet spindemider, uden at træet tager skade?

1 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 6. december 2004 kl. 13.53

Mit blev sat ud i sommers og kom først ind i efteråret frisk og åbenbart klar til at skyde nye blade. En tur ud – i IKKE frost vejr – kunne måske hjælpe træet og skade spiundemiderne... Men det ved jeg reelt ikke noget om.

2 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Rud, 7. december 2004 kl. 8.57

Jeg har selv problemet af og til med mine planter, og har størst hel med at sprøjte
planterne med en opløsning af sæbevand og sprit.

3 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Käthe, 6. januar 2005 kl. 11.54

Jeg har også et citrontræ, der nu er ca. 6 år gl.

Det kommer i haven hver sommer, og i sept. okt. kommer det indendøre i et koldt lyst rum.

I år har jeg opdaget at det har lidt spindemider, men også lus på undersiden. Er det mon skjoldlus, og hvordan fjernes de?

Ellers er der for tiden mange blomster på, og der dufter dejligt i rummet, derfor vil jeg blive ked af det, hvis det pludselig går ud.

4 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 6. januar 2005 kl. 14.34

Skjoldlus ligner nogle små skjold på planten og når man røre ved dem er de lidt fedtede.

Jeg fik engang et godt råd fra en gammel gartner, vask hele planten med en klud der er vredet op i brunsæbe med sprit i.

Et stort arbejde men det virker.

Jeg her også et lille citrontræ, sået af en citronkerne. Det vokser langsomt og har aldrig haft blomster. Men jeg gør nu heller ingen ting for at den skal udvikle sig. Hvordan passer du dit træ, så det får blomster?

Helle-Sofie

5 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Käthe, 6. januar 2005 kl. 14.48

Træet står op ad en sydmur om sommeren, og der er djligt læ også.

Om vinteren giver jeg det lidt gødning ind imellem når jeg vander.

Sidste sommer havde jeg faktisk 20–30 citroner. De sidste 10 blev rigtigt store og flotte. Jeg kunne næsten ikke nænne at spise dem :-D

6 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 6. januar 2005 kl. 20.31

Må jeg have lov til at blande mig så sent i diskussionen? (Det går jeg ud fra, at jeg må...)
Hvad angår det med spindemiderne, så er det en erfaring, man kan gøre med alle slags planter, nemlig at spindemiderne forsvinder, når planterne oversomrer udendørs. Det skyldes, at haven er fyldt med rovmider, som æder spindemiderne. Af samme grund vil det ikke nytte at tage chancen og stille træet ud om efteråret eller vinteren.

Citron kan angribes af skjoldlus, men de kan også plages af hvide vokslus. Behandlingen er til gengæld den samme, nemlig den, Helle-Sofie Fussinger omtaler.

Endelig det med, hvor lang tid, der skal gå, før træet bærer frugter. De fleste citrontræer er podninger med sorter, som giver velsmagende frugter. Derfor er de allerede inde i blomstrings- og frugtbæringsalderen. Hvis man sår kernerne, så skal der gå *adskillige* år, før træer blomstrer.

7 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Käthe, 7. januar 2005 kl. 12.57

Tak for gode idéer og indlæg.

Nu har jeg lidt arbejde til weekenden.

8 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 8. januar 2005 kl. 13.34

Også en tak fra mig.

Jeg glæder mig til at stille mit træ ud til sommer.

Skal man give planten en lempelig udendørs start når den skal stå op ad en sydvendt mur? Kunne man forestille sig at bladene få en skoldning og blive gule? Eller kan citrontræet klare det? Mit træ står ved et sydvendt vindue, men her er det jo beskyttet af glasset.

Hilsen Helle-Sofie

9 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Käthe, 8. januar 2005 kl. 15.37

Når mit træ bliver sat udenfor giver jeg det lidt mere vand til at starte med fordi det fordamper hurtigere udenfor, men ellers passer det stort set sig selv. Det får bare en lille sjat en gang imellem.

Jeg glemte forresten at fortælle at jeg giver det lidt med min vandforstøver om vinteren for at bladene ikke skal blive alt for tørre.

God weekend!

10 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S.A.Nielsen, 6. marts 2005 kl. 10.42

Vi har et dejligt citrontræ, det står ude om sommeren, men inde i vinterhaven, hvor der er stuevarme, resten af året, det blomstrer livligt og der er utroligt mange store flotte og velsmagende citromer på. Vi holdt en 3 måners pause med citrusgødning, men da vi startede igen myldrede blomsterne frem. Der er intet utøj udover en lille edderkop – som har fået lov til at blive.

11 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: I. Seidelin, 28. marts 2005 kl. 10.01

Prøv at bekæmpe spindemioder ved at spraye med skummetmælk.

Med en håndforstøver fordeles mælken omhyggeligt på alle stængler samt på over- og undersiden af alle blade.

Virker i hvert fald på spindemider på melon og agurk i drivhuset.

Mælken skal sidde og tørre ud og behandlingen kan evt. gentages.

12 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paul, 11. april 2005 kl. 13.24

Jeg har et lille citrontræ, som jeg gerne vil give den rette pleje, men jeg har ikke set citrusgødning nogen steder. Hvor kan man købe det?

13 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tína Ribberholt, 30. marts 2006 kl. 13.32

Jag har lige fået et flot citrontræ i gave. Den har en masse flotte blomster og 8 mellemstore citroner. Jeg vil høre om der er nogen der kan fortælle mig, hvordan det skal passes. Vandes, hvor stor citronerne skal være, inden man kan bruge dem osv.

Hilsen Tina

14 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Begitte Nielsen, 19. juni 2006 kl. 19.18

Jeg har spindemider i hoved or i røv

15 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita, 28. oktober 2006 kl. 8.38

Et middel mod spindemider er at komme planten i en spand med lunkent sæbevand. Dyp både plantedelen og roden i sæbevandet.

16 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 30. oktober 2006 kl. 15.47

Man kan også bare lade træet stå udenfor til frosten kommer- de tåler et par graders frost (om natten), men det tåler spindemiderne ikke!

Et andet trick er cigarettricket.

Brug en sort affaldssæk som du sætter planten i (potte og det hele hvis det kan lade sig gøre-ellers må man være kreativ). Tænd en cigaret (tig en fra en af dine rygende venner, hvis du er ikke ryger og læg den ovenpå pottejorden).

Posen lukkes!

Efter 1 time er nicotinen fortættet og posen kan fjernes.

Kræver udluftning bagefter!

Lilium

17 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe, 17. marts 2008 kl. 12.58

Citrusgødning kan bl.a. købes i Plantorama, men mit ellers så blomstrende citrontræ er holdt op med at blomstre efter blot 2 gange vanding med denne gødning.

Kan nogen forklare mig hvorfor?

18 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke B, 2. april 2008 kl. 15.41

Kære alle deltagere i denne diskussion
Jeg ser ingen kommentarer om alt det klistrede stads som mit store citrontræ er fedtet ind i? Er det spindemidernes eller voksmidernes værk – den er voldsomt ulækker!

Kan man vaske det hele i sulfo uden at roden bliver ked af det?

Jeg har masser af frugter men de er blevet gule allerede her i det tidlige forår og er IKKE ret store endnu – hvorfor nu det – det så så lovende ud!

Håber på at høre fra alle jer kloge quinder

KH
Vibeke

19 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 14. april 2008 kl. 17.03

Jeg går og overvejer hvornår det helt rette tidspunkt er for at sætte sit citrontræ udendørs – hvad gør I andre? :-)

Mvh,
Rikke

20 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 15. april 2008 kl. 15.22

Angående indlæg 18 -kan du ikke finde skjoldlus på blade og kviste?

Det lyder nemlig som skjoldlus.

Den fedtede sukkeropløsning kan fjernes med vand og en smule sæbe, men det er et stort arbejde.

Hvis du vil af med dine skjoldlus er der to måder der ikke indbefatter gift.

Den ene er at fjerne alle skjoldlus over en længere periode ved daglis inspektion og knusning af lusene.

Det andet som er noget jeg har erfaret for et par år siden.

Myrer er enormt sultne om foråret, så hvis man sætter sit citrontræ (som er i en potte) ovenpå et myrebo vil de fjerne rub og stub-selv skjoldene gnaver de af.

Har prøvet metoden 2 gange og det virker!

21 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke B, 22. april 2008 kl. 21.42

Jeg har ikke set dyrene endnu men jeg er ENORMT langsynet så det kan være jeg skal udstyre mig med et forstrørrelsesglas?

OG – jeg vil straks myrerne viser sig finde et par stærke hænder til at bære citrontræet ud i et myrebo!

Har sprøjtet med skummetmælk – det hjælper lidt, men det ender med en gang sød grød, – kors – hvor det sviner

Tak for dit råd
Glædelig forår/sommer

///vibeke

Og nu, mens jeg har jer: Alle mine citroner fra i vinter er forblevet små, men er nu modne (= gule) Det er lidt ærgerligt – kan man gøre noget?

22 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Larsen, 4. september 2008 kl. 11.58

Jeg har et fint citrontræ som normalt får 2–6 citroner årligt. Havde lige før sommer en masse klistren på bladene og vaskede træet 3–4 gange med sæbevand og skyllede efter. Det forsvandt heldigvis. Nu har jeg lige taget træet ind og kan se jorden er let levende med små dyr, nærmest hvide ca 2mm lange. Samtidig har jeg set at bladene er blevet bidt/gnasket af at stå udenfor. Kan det være larver eller hvad gør jeg lige?

På forhånd tak.

23 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Laursen, 25. november 2008 kl. 15.46

K

24 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 25. november 2008 kl. 16.10

Hej Bjarne...

Du har fået hvide fluer i din citrus...det kan alm fluegift gøre meget ved sprøjt ca 4o cm fra planten godt indmellem grenene for at få ram på dem alle da de jo sidder på undersiden af bladene gentag efter 4–5 dage da der så vil være klækket nye af de æg som giften ikke kan gøre noget ved...bliv ved til der ikke er flere hvide fluer tilbage...

erik

25 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke B, 26. november 2008 kl. 20.42

Ja så er det mig igen – mit citrontræ – det store af dem, har mistet alle bladene her i sommer og tilbage er to ret små men pæne og modne citroner ;)
Er bladfaldet et resultat af det massive angreb fra foråret af skjoldlus? Bortset fra 3 blade er det helt nøgent, og det til trods for at det står både lyst og køligt efter at jeg har taget det ind for ca 3 uger siden

Til gengæld har mit lille træ fået nye skud, blade og flotte blomster og det står midlertidigt i halvmørke

– hvad foregår der?

Sidst: hvor tit potter I jeres citrontræer om? Gør I ellers noget -nu- for at pleje jeres citrontræer?

God julemåned – ser frem til lysets komme og en tur til Cuba i jab/febr ;)

vibeke b lassen

26 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Laursen, 14. december 2008 kl. 1.50

Jeg købte for 8–10 år siden et lille citrontræ i Irma som efterhånden er blevet 130cm højt og rigtig flot. Vi er nærmest selvforsynende med citroner, der er altid 10–20 cirtroner på træet. Om sommeren står det på den sydvendte terrasse og om vinteren indendørs i stuetemperatur og ud for en sydvendt havedør. Det får altid rigeligt med vand. Må endelig ikke tørre ud. Blot let udtørring gør, at de små ny citroner falder af. Jeg giver almindelig Substral gødning året rundt og ompotter hvert forår. – Denne sommer købte jeg og min nabo begge et citrontræ i Netto. Først troede jeg, at det var en anden art, fordi citronerne var grovere/mindre glatte og bladene lysere. Men først for et par uger siden blev jeg klar over at det var angrebet af spindemider. Det har desværre smittet mit flotte gamle citrontræ. Jeg har prøvet ryge-metoden og satte i den anledning begge træer ud på terrassen med plastiksæk over. Desværre blev det frostvejr den aften. Alligevel overlevede spindemiderne fint, både røg og frost. Jeg har kasseret Netto-træet, men prøver at redde mit gamle irma-træ, som jeg har klippet ned til kvart størrelse, da frosten ødelagde de fleste blade. De meget levende mider har jeg idag sprayet med Bayers insektsæbe. Det tog ½ time og skal gentages hver uge. – Håber at jeg redder mit træ og ser godt efter inden jeg en anden gang køber planter. (Ja, min nabos træ fra Netto havde også spindemider!).

27 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke B, 14. december 2008 kl. 9.31

Øv, hvor er det synd! Man skal se sig sig godt for – ved køb af haveplanter skal man også se om der er snegle/anlæg til snegle – faktisk bør man sætte alle sine nye planter i midlertidig karantæne ;)

Håber du har fået bugt med de meget irriterende mider.

Jeg har klaret (foreløbig) mit klistrede skjoldlus-problem med at vaske mit store træ med sprit/brun sæbe – opløsning; men i løbet af sommeren 08 har det mistet alle blade...går nu og kigger efter nye skud og knopper – men der sker ikke så meget, selvom træet er levende, står køligt og v sydvindue (se indlæg fra 26. november)

///vibeke

28 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Vildgaard, 10. februar 2009 kl. 10.22

Hej.

Efter uden større succes at have afprøvet nogle af de ovenstående bekæmpningsmetoder kom jeg i tanke om, at mine forældres nabo bekæmpede bladlus og andet utøj på sine planter – både uden og indendørs med pibetobak, som han simpelt hen opblødte og spreayede på planterne. Det prøvede jeg sidste Weekend og DET VIRKER!

Fremgangsmåden er simpel. 1 spiseskefuld pibetobak i 1 l. varmt vand. Når det er afkølet hældes det i en spreayflaske,
og planten (bør placeres udendørs) spreayes grundigt fra alle sider. efter nogle timer spules med rent vand, og processen gentages med det samme. Mine spindemider forsvandt og planten ser meget meget sundere ud. God fornøjelse!

Henrik

29 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 10. februar 2009 kl. 12.48

Spindemider kan da også ødelægge hele glæden ved citrustræer og dyrkning af disse, heldigvis kan de da holdes væk!

Mvh Eivin

30 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Jensen, 6. maj 2009 kl. 16.51

I efteråret – for 2 år siden – blev bladene på min ca 5 år gl. citrus gule og ALLE BLADE faldt af i løbet af et par måneder. Det stod hele vinteren i en uopvarmet udestue. Jeg var ved at smide træet ud i april året efter, da min mand gjorde opmærksom på noget, der kunne være nye skud, og ja, det var det! Nu står det grønt og frodigt, ca 2 m højt, med sunde blade, kun 6 citroner (mangler det mon bestøvning?), men masser af duftende blomster.

Tak for indlæg ang. bekæmpelse af div. skadedyr – den med et myrebo er virkelig ny – for mig. Jeg bruger vand/brunsæbe-blandingen.

31 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke B, 7. maj 2009 kl. 8.04

Jeg takker for indlægget!

Det vil sige at mit også 2 m høje HELT BARE citrontræ har en fremtid – det sidste blad faldt for 5 mdr siden men der er stadig grønne grene og jeg har haft det stående ude – og håbefuldt fulgt det i den seneste måned – endnu ingen knopper!

Men jeg fortsætter!

Mvh
vibeke lassen

32 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke B, 7. maj 2009 kl. 8.04

Jeg takker for indlægget!

Det vil sige at mit også 2 m høje HELT BARE citrontræ har en fremtid – det sidste blad faldt for 5 mdr siden men der er stadig grønne grene og jeg har haft det stående ude – og håbefuldt fulgt det i den seneste måned – endnu ingen knopper!

Men jeg fortsætter!

Mvh
vibeke lassen

33 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Laursen, 11. maj 2009 kl. 22.26

Fortsættelse til indlæg nr. 26:
Jeg har nu sprayet mit engang så flotte citrontræ hver 2. uge siden 14/12–08 med Bayers insekt-sæbe. Både forsiden og bagsiden af samtlige blade samt citroner og stammen.

Selvom træet ser nogenlunde ud, efter jeg klippede det ned og sætter ny blade og blomster, viser det sig, at spindemider er simpelthen ikke til at udrydde. Jeg har løbende testet træet v.h.a. et stykke tape som klistres på et blad, stammen eller en citron og derefter fjernes tapen og placeres på et objektglas, hvorefter jeg kigger på præparatet i mit mikroskop (jeg er dyrlæge). Og der er stadig et hav af spindemider, selvom de ikke kan ses med det blotte øje. Jeg har også lavet et præparat fra gulvet, hvor træet har stået. Her er der også spindemider og æg fra disse! I et helt andet rum var der pludselig spindemider i en julerose. Vi må ha' slæbt dem med under vores Mao-sko! – Jeg håbede, at det ville hjælpe at stille træet ud på terrassen med det resultat, at der nu også kom spindemider i mine overvintrede krydderurter!

Mit råd til alle der har spindemider: smid alle planter ud, vask gulve og gardiner og start forfra. – Jeg selv har skuret min terrasse og venter et par uger før jeg køber ny planter til terrassen. MVH Bente Laursen, Nivå

34 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 12. maj 2009 kl. 7.44

Skal du udrydde spindemider var det måke lidt lettere at føre krigen over i fjendens lejr ved at købe rovmider :-)

35 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 5. juli 2009 kl. 15.42

Det med rovmider er ikke ufejlbarligt. Meget afhænger af at få fat i den, inden angrebet bliver alt for kraftigt.

Jeg har bøvlet meget med spindemider, men er så heldig stadig at have en portion Pentac SP, som er det eneste stof, der virkelig kan kontrollere spindemider.

Desværre blev stoffet "forbudt" for en del år siden. Arbejdstilsynet krævede brug af totalbeskyttelsesdragt med friskluftforsynet åndedrætsværn! Grossisten sagde, at man sagtens kan indtage det på sin havregrød om morgenen uden risiko.

Sådan er der så meget, ikke lærte folk let bliver gejlet op til at være bange for.

Mit citrontræ blev angrebet af skjoldlus i vinters. Afvaskning med 50% sprit hjalp ikke overbevisende, og derfor blev træet skåret helt ned og stillet udenfor bestemt for kassation.

Pokker stå i det, for træet har sat nye skud og står nu som en kraftig plante – og skal ikke smides ud.

Preben

36 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 5. juli 2009 kl. 15.57

Nu har du så to af de mest vanskelige ting man kan udrydde.

1. Spindemider
2. Skjoldlus.

Jeg er enig i at det er en god ide at placere træet udendørs i en periode.

Det mindsker angrebet, men fjerner det ikke.

I det tidlige efterår ville jeg igen behandle træet med rovmider og give træet en daglig inspektion for skjoldlus.

P.S. Jeg har lige gjort det samme idag med en Kaffir Lime som nu må tilbringe sommeren udenfor, da jeg ikke kunne få gjort kål på skjoldlusene. Den nød ellers varmen i udestuen-selv de 45 C der var igår.

37 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 5. juli 2009 kl. 16.12

Som gartner har jeg flere gange været med til at sprøjte mod spindemider, men efterhånden er jeg kommet dertil at en god spuler på enden af vandslangen er nummer et. Med et ordentlig tryk gennemspules planterne dagligt i 2–3 uger med koldt vand. Det er især vigtigt at planterne spules godt nedefra og op, så undersiden af bladene hver gang vaskes godt igennem.

Spindemider kan ikke lide fugtig luft men elsker en varm tør luft, som der er i de fleste stuer og mange udestuer om sommeren. Så derfor ud med planten og vask den godt igennem nu, så utøjet er væk inden de skal ind igen i september. Hvis det er muligt vaskes gulv og træ i udestue eller drivhus med en god gang sæbevand lavet på gammeldags brun sæbe for at tage pupper og æg.

38 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Albert Rothstein, 5. juli 2009 kl. 17.33

Spindemider er meget irriterende! Jeg kan slet ikke holde dem ud! Det er et almindeligt utøj, især citrus bliver let angrebet! De er lette at opgade da de laver karakteristiske brune skjolde, hvor hunnen lægger sine æg! Skjolderne skrabes bort og derefter pensler man med sprit. Derefter brug et malationspræparat!

39 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 5. juli 2009 kl. 17.46

Hej Albert.

Det er da vist skjoldlus, du omtaler.

De er forbandet irriterende.

Venlig hilsen
Preben

40 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Albert Rothstein, 5. juli 2009 kl. 18.03

Kære Preben!

Nogle gange sker det, at man får byttet rundt på ordene!

Mvh Albert

41 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke B, 5. juli 2009 kl. 19.25

Ja tålmodighed betaler sig. Mit store træ der var absolut uden et eneste blad efter en lignende behandling, er beskåret moderat og lige nu vælter der nye grønne skud frem på de bare grene – og jeg krydser fingre

Er ved at bygge lille drivhus indlagt med solenergi så de kan blive ude i vinter! Håber på at fugtigheden i drivhuset holder dem borte – utøjerne!

;)
Mange hilsner og held og lykke til os alle!

42 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben Badstue, 5. juli 2009 kl. 22.11

Mit 12 år gamle citrontræ, som har givet mange fine citroner men som sidste efterår blev kraftigt angrebet af skjoldlus – vistnok smittet af sin nabo – en laurbærplante – blev skåret helt ned til 12–13 cm o.j. og nærmest smidt ud.

I foråret – inden jeg fik den hevet op af sin store potte – spirede der et par skud frem, og senere kom der flere, som nu har udviklet sig meget overraskende flot.

Det er hårdføre planter, som ret usædvanligt iøvrigt blomstrer samtidig med at bære veludviklede frugter.

Preben

43 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Petersen, 26. august 2012 kl. 14.59

vask alle omgivelser med en stærk brunsæbe og sprit blanding, sprøjt så omgivelser med samme blanding ½dl brunsæbe ½dl sprit 4 dele vand, god hjemmelavet blomster sæbe sprøjt det ud over alt pånær planten, træet lad det sidde derefter for du fat i et produkt der hedder floramites blander det som forskrevet og behandler den angrebne evt de angrebne planter med det sprøjt nede fra og fordel så godt som muligt, gør det samme 5 dage efter så sku dine spindemider meget gerne være væk 5 dage efter ka du så evt sætte rovmider ud som forebyggende så de ikke kommer igen giften fra floramites nedbryder sig selv hurtigt så ka bruges på spiselige planter os sprøjt ikke de 10 sidste dage før høst sprøjt dine planter jævnligt med en forstøver med rent vand gerne deminiraliseret vand spindemider hader fugt og sidder somregel på undersiden af blade så sprøjt jævnligt med vand nede fra blomstersæbe virker os men har sine fordele og ulemper da det ka stoppe bladende til så den for svære ved at optage co2 osv fra luften

44 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. august 2012 kl. 17.22

Floramite er ikke et middel, der er godkendt til økologisk brug - det er et bekæmpelsesmiddel, som bruges i professionelle gartnerier, så det er ikke på sin plads at anbefale det her på havenyt.

I kan læse mere om midlet her:

www.horticoop.dk/dmdocuments/Floramite.pdf

45 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Petersen, 30. august 2012 kl. 4.19

nej ikke økologisk, men nu vil han os bare af med de spindemider og så er der ikke meget der er mere effektivt end floramies, men det nedbryder sig selv hurtigt igen så du ka spise din evt frugt efter 10 dage, er det et særligt voldsomt angreb så er det en god løsning, desuden skal det behandles 2 gange efter den behandling må du bruge andre midler om de kommer igen for at undgå de små satanner sku blive resistente, neem olie er os et godt middel som er økologisk

46 af 46 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Petersen, 30. august 2012 kl. 4.23

men ja det er noget krads stas men ja økologisk er det ikke skal dog siges at det er meget små mængder der bruges til en opblanding :)

Nyt svar til emnet »Spindemider i citrontræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Spindemider i citrontræ

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider