Skrevet af: Egon Søndergaard, 16. maj 2016 kl. 13.09
Vi har haft en bøgehæk i skel i ca. 40 år - der har aldrig været problemer. Altid en fin hæk, der klippes én gang årligt.
I år har vi fået to cirkelformede visnede områder (ca. 1 meter i diameter. Over, under og ved siden af de visne, er der grønne blade.
Hvad skyldes disse visne områder mon. Eneste særlige forhold vi har oplevet i vinter var, at vi fik 80 cm. sne på ca. 3 timer.
Skrevet af: Anonym bruger, 16. maj 2016 kl. 14.23
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. maj 2016 kl. 14.34
På vores vej har jeg set en bøgehæk med lignende visne områder. Dog lige tilas i en kæmpestor hanhunds "Pisseområde"' hvilket jeg selv har kunnet se. Hunden pissede de samme steder hver eneste dag. Er det muligt at det er dyr eller endda mennesker, der tisser i hækken?
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 16. maj 2016 kl. 14.55
Skrevet af: Tilde P., 16. maj 2016 kl. 15.24
Undersøg om det er hele planter, der er angrebet de steder der er vissent.
Undersøg om barken er gnavet af i en ring hel nede i rodhalsen lige over jorden.
Bl. a. Rødmus elsker barken på bøgetræer, og kan gøre betydelig skade.
Skrevet af: Egon Søndergaard, 16. maj 2016 kl. 18.18
Det er uden tvivl udstødningsgasser. Der har været en del tung trafik med længere tomgang på samme sted. Tak for jeres svar - Frank Chr har desværre ret.
Vh. Egon
Skrevet af: Gartner Duun, 16. maj 2016 kl. 19.29
Det beviser bare at biler og træer ikke er en god cocktail og forklaring på at de mange træer i storbyen lider . Det har været et problem i mange år.
Det for mig så til at springe lidt i emnet og tænke på om den honning som bybierne indsamler i byen kan være så sund . Om ikke den indeholder en masse skidt og ras som ikke er godt for os som indtager den.
Skrevet af: Anonym bruger, 16. maj 2016 kl. 20.28
Skrevet af: Gartner Duun, 16. maj 2016 kl. 21.26
Jeg så en overskrift i Politiken hvor en ny forskning viste at bier er meget meget følsom overfor sprøjtemidler og der bliver slået mange honning bier og vilde bier samt andre bestøver ihjel når bonden sprøjter løs .
Så meget at det for indflydelse i fremtiden .Insekterne kan ikke følge med .
Det er uhyggelig at tænke på . Derfor kunne det være spændende og undersøge bybiernes liv og trivsel. Om de virkelig trives herinde. Det hævdes at de kan holde honningen ren , men om det stadig holder .....ja.
Skrevet af: Tilde P., 16. maj 2016 kl. 22.20
Angående bier , både honning og vilde, er det også et spørgsmål om ændret afgrødevalg. Det er skidt med al den vinterraps, som blomstrer på fuldt drøn nu. Det er alt for tidligt for at bier kan udnytte den enorme blomstermængde optimalt. Det er først nu, der rigtig kommer gang i yngelen. Når familierne så er på deres højeste, er den store blomstring overstået og der bliver meget lidt føde senere, når de bier fødes, som skal overvintre. Det var betydelig bedre for bierne, da der blev dyrket vårraps, som først blomstrede sidst i juni. Dengang havde vi indvintret 20 familier hvert år som så havde 25 td.ld. vårraps lige uden for døren om sommeren. Det var sjovt men travlt :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 16. maj 2016 kl. 22.32
Skrevet af: Tilde P., 16. maj 2016 kl. 22.43
Det røg på honningcentralen i stor embalage, og så lavede vi 1000 ds til salg herhjemme af forårs og de sidste slyngninger.
Honningbier overvintrer halvdårligt på al slags honning. Derfor blev der taget helt i bund ved sidste slyngning. Så fik de en spand sukkervand over hovedet med det samme.
Skrevet af: Claus K Madsen, 16. maj 2016 kl. 23.01
Mon ikke tæerne i byerne først og fremmest lider under alt det salt som strøes? Sekundært overdreven befæstning af jorden så de ikke får vand.
Jeg vil godt tro at udstødningsgasser kan lave en skade som på fotoet, men jeg er usikker på om skaden kemisk eller termisk. Altså om ikke det er varmen fra udstødningen som gør skaden.
På mit arbejde får bøgehækkene hver sommer en "flot" kobberrød underkant. Det skyldes "gartnernes" brug af ukrudtsbrænder lige langs hækken.
Skrevet af: Gartner Duun, 16. maj 2016 kl. 23.32
Det er både salt men også for små plantehuller med for dårlig jord . Dvs at det var det da jeg var i lære . Men dengang gav man udstødningen skylden .Vi kunne tydeligt se det når vi skulle omplante .
Senere er man blevet klogere og har fundet ud af at træer drikker meget vand . Jeg har set at man har givet dem en sok eller vandbeholder med når man planter nyt . Det er især på Herlev Ringvej og ved Glostrup at man kan se det . Det må have kostet en formue.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Vissent bøgehæk