Skrevet af: Tom Stampe Raavig, 22. maj 2016 kl. 11.52
Håber nogen har et godt bud.
Jeg har plantet 30 nye kirsebærluarbær for 3 uger siden, hvor jeg med glæde kunne se at de straks begyndte at skyde.
Nu ser jeg desværre en noget underlig udvikling på disse skud. Det ser nærmest ud som de er blevet svedet af og er helt sorte. Jeg ser også myrene er begyndt at kravle op og ned af dem.
Så lige nu er jeg noget i tvivl om det er noget jeg skal tage aktion på og hvad hulen er det egentligt der sker med dem.
Foresten er det arten = Rotundifolia . Billeder vedlagt.
mvh
tom
Skrevet af: Tom Stampe Raavig, 22. maj 2016 kl. 11.55
Ved ikke om det også har nogen betydning , men nogen af bladene er også ved at blive brune.
Skrevet af: Henry G., 22. maj 2016 kl. 12.07
Hej Tom dine plante er ved at få det for tørt, alle planter skal have mindst 5 ltr. vand tæt på STAMMEN (skal ramme potteklumpen)1-2 x ugentlig hele sommeren, også i regnvejr så kan du måske redde dem. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Mark Hansen, 22. maj 2016 kl. 15.49
Enig med Tom, det er ikke det optimale tidspunkt du har plantet dem på, så dine planter har ikke etableret et tilstrækkeligt rodsystem og tilpasset sig forholdene hos dig endnu. Derfor har de svært ved at optage nok vand, især nu hvor det er blevet varmt. Som Tom siger: vand, vand, vand. Jeg har selv en rotundifolia laurbærkirsebærhæk og den blev også først helt sund og frodig efter ca. 2 sæsoner. Du vil nok også opleve den fryser lidt tilbage efter den første vinter, men derefter får du en super flot hæk!
Skrevet af: Tom Stampe Raavig, 22. maj 2016 kl. 16.52
kanon.
Jeg er lige kommet hjem efter at have været i ulandet en uge. Det var åbenbart nok. havde ellers vandet dem hele tiden inden jeg rejste og der stod de også perfekte. Så jeg må blive hjemme og passe mine børn :-) .
Tak for de gode råd.
Mvh Tom
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kirsebærluarbær syg eller ej?