Skrevet af: Luke Skywalker, 22. maj 2016 kl. 16.53
Vi skal snart i gang med at etablere en ny stor have på landet, og jeg vil derfor høre om der er noget man selv kan gøre for at mindske fluer, myg, vipse m.m. i haven?
Selv forestiller jeg mig, at der ikke skal være noget stillestående vand, og vi skal sørger for at få så mange fugle som muligt. Er der andet man kan gøre?
Skrevet af: Anonym bruger, 22. maj 2016 kl. 18.27
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: H. Christensen, 22. maj 2016 kl. 18.44
Det er nu ikke så slemt, selv med stillestående vand tæt på. Har en sø 50m væk.
Men jeg har så også rigtigt mange fugle.
Især er jeg glade for svalerne. De tager rigtige mange af de flyvende insekter.
Der er også guldsmede i søen så der bliver mange af mugne snuppet.
Har en stor svinefarm til nabo lidt væk men ikke mange fluer.
Det kan være at det er fordi jeg altid har boet på landet.
Mvh
Skrevet af: H. Christensen, 22. maj 2016 kl. 18.45
Ja altså "myggene"
Skrevet af: Tilde P., 22. maj 2016 kl. 19.07
Hvis der er stillestående vand i nærheden, er det godt mod myg, at der er fisk i vandet, selv om det er skidt for andre dyr (Haletusser bl. a.).
Vi har 4 ha permanent oversvømmet strandeng, hvor der de første år efter der var sat vand på, var en zilliard myg. Så vandrede der selv fisk ind (Ål og karrusser) og myggeplagen er væk.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. maj 2016 kl. 19.58
Ud over at lære at leve med småkravlet, så kan du rydde op efter dig.
Fluer går efter ting i forrådnelse her i blandt lort og lig (af andre smådyr, som mus)
Hvepse går efter frugt f.eks dem der ligger under frugt træer og buske, som ikke er blevet plukket.
Myg er myg.
Skrevet af: Anonym bruger, 22. maj 2016 kl. 20.07
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. maj 2016 kl. 20.25
Jow, men har du let tilgængeligt frugtsukker, typisk i sensommeren har du også hvepse. Resten af sommeren synes jeg ikke de plejer at genere.
(Undtagen når "jumbo-hvepsene",skovgedehamsene, slipper ind i huset og ingen har lyst til at sove, før den er ude eller død)
Skrevet af: Tilde P., 22. maj 2016 kl. 20.45
Hvepse , eller gedehamse, er nyttedyr, da de fodrer deres yngel med insektlarver. Det er først i eftersommeren, når de er færdige med yngelplejen, at de går på søde sager og kan blive irriterende.
Lad dem være i fred så længe som muligt, hvis det kan lade gøre.
Skrevet af: Anonym bruger, 22. maj 2016 kl. 21.00
Skrevet af: Iben H., 24. maj 2016 kl. 12.26
Det er sikkert en fis i hornlygte, men måske kan man få lidt sjov ud af at eksperimentere med de forskellige planter: voresvilla.dk/haven/planter/10-planter-der-holder-myggen-vaek/
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Mindske fluer, myg, vipse m.m. i haven