Forum

Hvem bor i min agurkeplante

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle Nilausen, 10. juni 2016 kl. 18.01

I min sydvendte vindueskarm har jeg en agurkeplante. Jeg har høstet fire agurker (slangeagurk) men pludselig er alle de små nye agurker helt visne og sorte. Det skete fra den ene dag til den anden.
Ved nærmere eftersyn kravler der nogle små grønne dyr på undersiden af nogle af bladene. De er et par millimeter lange og kan ses med det blotte øje. Man kan endda se deres øjne. Jeg vedlægger et billede og håber der er nogen der kan hjælpe mig med et svar. Og ikke mindst et forslag til hvordan jeg kommer af med dem igen :)

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 10. juni 2016 kl. 19.13

Jeg tror ikke de to ting har noget med hinanden at gøre. Det sker vist hvert år for mange, i hver fald for mig, at agurkeplanten går lidt i stå. De små nye agurker udvikler sig ikke og bliver gule. Hvis planten ellers er sund, kommer der senere gode agurker igen.
Insektet er der nok andre, der har gode råd imod.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 10. juni 2016 kl. 19.44

Det ligner lus dem du har fået på agurkeplanten og de skal have sæbevand . Jeg tror ikke de har noget med de sorte agurker at gøre .

Har du prøvet søgefunktionen? .

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nilausen, 10. juni 2016 kl. 21.27

Tak for jeres svar :)
Jeg har været på planteskolen og troede egentligt jeg skulle have rovmider. Men de mente ikke det er spindemider der her er tale om. Jeg har tidligere haft agurker i drivhus, de fik spindemider hvert år og dem bekæmpede jeg med rovmider.
På planteskolen rådede de mig til, med lup, at se om jeg kunne finde spindemider. Det var derfor jeg så de små kræ. Dog var det ikke nødvendigt med luppen.
Derefter gik jeg på internettet og fandt dette forum hvor jeg også har prøvet søgefunktionen, dog uden held.
Derfor tog jeg billedet og lagde det ud.
Jeg prøver med sæbevand i en forstøver:)
Og håber på at planten igen vil komme til at give agurker når den har sundet sig lidt :)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 10. juni 2016 kl. 23.14

Så vidt jeg husker er spindemider røde .Men de skulle vistnok også bukke under for en gang sæbevand med sprit . Den du har i agurken er lus .Jeg har hvide lus i en rose og sorte i hylden og så findes der de grønne.
Den er næsten sikker at når planten kommer i ubalance , at så kommer angrebene. Selv i noget af mit ukrudt kan jeg finde lus.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. juni 2016 kl. 0.16

Det ligner ikke lus - har dog ikke et bud :) Men mon ikke insektsæben tager livet af dem?

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nilausen, 11. juni 2016 kl. 8.02

Har du et bestemt blandingsforhold til sæbevand med sprit, Søren?
Går ud fra det er opvaskemiddel, vand og husholdningssprit.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. juni 2016 kl. 8.45

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 11. juni 2016 kl. 9.38

@Helle.
Hvis du kan se kræene, enten med lup eller det blotte øje, så tæl antallet af ben.
Insekter (lus, biller mm) har 6 ben, hvor mider og edderkopper har 8.

Nyt svar til emnet »Hvem bor i min agurkeplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvem bor i min agurkeplante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider