Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 13. juni 2016 kl. 10.52
Mine rabarberblade har fået nogle - i øvrigt meget smukke - nærmest rubinrøde pletter på bladene. Der er ikke mere end 2-3 pletter per blad, og de sidder spredt. Er der nogen der ved, hvad det kan være?
Skrevet af: Ayoe B. P., 13. juni 2016 kl. 11.19
Jeg har fundet noget om rabarber og virusser, som jeg tror det er - og det tyder på, at du nok skal grave dine rabarber op og "skrotte" dem og så købe nogle nye (husk at sætte dem et nyt sted uden vira).
"Virussygdomme er ikke
sjældne i rabarber. I England
har man isoleret 7 forskellige
vira i rabarber. Synlige symptomer
kan være lyse ringformede
pletter, nervelysning
eller spættede blade, og ofte er
planterne lavere af vækst. Den
sikreste måde at undgå virus i
plantematerialet er at udplante
planter, der er fri for sygdomssymptomer,
og helst sundhedskontrolleret
plantemateriale fra
meristemkultur."
Fundet på side 4: web.agrsci.dk/djfpublikation/djfpdf/gvha158.pdf
Skrevet af: Gartner Duun, 13. juni 2016 kl. 12.52
Kan de ikke spises? hvis bare det kun er de pletter der kommer .Jeg ville beholde dem lidt endnu.
Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 13. juni 2016 kl. 18.58
Nu står der også i den i øvrigt udmærkede folder om rabarber, at
"Rabarber er en robust plante, der giver et sikkert udbytte fra år til år. Den er nem at dyrke uden brug af pesticider og finder anvendelse som grønsag på mange måder ... Kun hvis planten bliver stærkt angrebet af virus-sygdomme, eller hvis konkurrencen fra rodukrudt bliver for stor, kan planternes vækstkraft reduceres og dermed også deres udbytte."
Så jeg slår koldt vand i blodet, fjerner og destruerer de angrebne blade og holder øje med dem.
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 14. juni 2016 kl. 7.54
Hej Charlotte,
Jeg ville nu også slå koldt vand i blodet og afvente. Det er fornuftigt af dig at fjerne de angrebne blade konsekvent og så ellers kæle lidt om planten, passe den godt med naturgødning og vand.
Vi observerede for nogle år siden et par angrebne blade på vores rabarber, men fjernede dem og gjorde som ovenstående. I dag står den pragtfuldt uden pletter og frodigt. Vi har derimod ikke høstet den så voldsomt det forrige år, for at den kunne samle energi i rodnettet og det har tilsyneladende hjulpet.
Skrevet af: Claus K Madsen, 14. juni 2016 kl. 12.59
Det er sandsynligvis en svampesygdom forårsaget af "Ramularia rhei". Der vil i så fald også være nogle aflange sår på stilkene, men de kommer senere end pletterne.
Fjern de syge stilke og giv hele området et lag kompost når de er nedvisnet (vent gerne til tidligt forår, men det skal være inden de skyder igen).
Det er næppe nødvendigt at grave dem op, men du skal selvfølgelig heller ikke dele de syge planter med andre.
Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 14. juni 2016 kl. 16.22
Angriber denne svamp (Ramularia rhei) mon også skvalderkål? Jeg har i mange år haft skvalderkål med netop sådan nogel skader på stilkene, og glædet mig ved det.
Skrevet af: Claus K Madsen, 14. juni 2016 kl. 19.00
Det ved jeg ikke. Generelt er plantesygdomme ret arts- eller i det mindste slægtsspecifikke. På den anden side er der eksempler på sygdomme som har udvalgt sig to helt specifikke, men fjernt beslægtede arter. F.eks. har hvedes sortrust berberis som alternativ vært.
MAO jeg tvivler, men det er ikke utænkeligt.
Skrevet af: Claus K Madsen, 14. juni 2016 kl. 19.08
Her står at den går på planter af pileurt familien:
www.bladmineerders.nl/gallen/fungi/ramularia/rhei/rhei.htm
Der er også nogle fotos af sygdommen på rabarber.
Skrevet af: James F., 14. juni 2016 kl. 20.30
Jeg læser interesseret med i denne tråd, da jeg også har opdaget 'misfarvning' af flere blade i mine hjemmelavede Glaskins og Victoria rabarber. Mine blade ser dog lidt anderledes ud end dem Claus linker til... Måske ligner mine lidt mere Charlottes?
Er det samme svamp eller virus?
Mvh og TAK for din vurdering.
Skrevet af: James F., 14. juni 2016 kl. 20.31
Lige et foto mere:
Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 14. juni 2016 kl. 22.50
Mine ligner ingen af dem rigtig godt. De er virkeligt knaldrøde, ca. 2 cm i diameter, og der er ikke ret mange af dem på hvert blad. Jeg tager et billede i morgen i dagslyset.
Skrevet af: Claus K Madsen, 15. juni 2016 kl. 10.53
Hej JR. Jeg tror ikke dine planter har den svampesygdom jeg er inde på.
Rabarber kan godt få nogle røde områder hen mod slutningen af sæsonen hvor de er ved at visne ned. Altså en høstfarve.
Jeg tænker at den røde farve også kan komme frem hvis planterne mistrives lidt. F.eks. pga. tørke.
Jeg skal ikke udelukke at de har en infektion, men det ser lidt mere sporadisk ud end mange sygdomme.
Skrevet af: Charlotte Olden-Jørgensen, 16. juni 2016 kl. 22.15
Så fik jeg taget et billede. Jeg tror at en svampesygdom er det rigtige svar.
Skrevet af: Luise B., 14. august 2016 kl. 14.46
Hej - jeg har præcis det samme som JR. F.
Selvom det er en lidt anderledes sygdom end den tråden startede med, ville det være super fedt at vide hvad det er
Jeg kan finde INTET på google søgning
Det er mine mormors planter så jeg vil enormt gerne redde dem - Er der evt anden behandling ud over at fjerne blade (som supplering)?
Skrevet af: Luise B., 14. august 2016 kl. 14.52
kan det evt bare være solen? - de blev ret svedet i juni...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Røde pldtter på rabarberblade.