Forum

Susukii fluen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. juli 2016 kl. 18.06

Jeg har hørt, at pletvingefrugtfluen (Susukii fluen) er en ny og voldsom trussel for dansk frugtavl (og ikke kun vinavl).
Der findes et bekæmpelsesmiddel mod den, "Conserve".
Men en flue i familie med bananfluen må da kunne bekæmpes økologisk!?
Kan de normale økologiske dyrkningsformer med stor diversitet (plads til rovinsekter, tilstrækkelig med mejser og flagermus, sunde planter vha. frugtbar jord ikke række)?
Findes der derudover limplader, der kan lokke fluerne til?
Er der andre gode forslag?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. juli 2016 kl. 19.44

Kender ikke til fluen, men dette ser ud til at være relevant:

www.agroscope.ch/baies/05590/index.html?lang=de

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. juli 2016 kl. 22.33

Conserve med aktivstoffet "spinosad" er godkendt til økologisk brug "i særlige tilfælde" som det hedder. Det er den samme kategori som insektsæbe, dipel og jernfosfatmidlerne mod snegle.

Ellers kan den fanges i fælder med eddike, men det vides vist ikke hvor effektivt det beskytter afgrøden. En flue kan desværre inficere mange frugter.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. juli 2016 kl. 8.58

Jeg har også læst om den. I gatnertidende har de nogle artikler om problemet, og en guide til at undgå at opformere dem.

www.gartnertidende.dk/frugtbaer/nyheder/2016/aarets-forste-pletvingefrugtflue-er-fundet#.V3oHVlLGfq8

www.gartnertidende.dk/frugtbaer/nyheder/2015/tyske-frugtavlere-frygter-pletvingefrugtfluen#.V3oHpFLGfq8

På Plantedoktoren er der en lang artikel om den og der står noget om fælder med vineddike. Mon eddike er lige så godt - i hvert fald billigere?

www.plante-doktor.dk/Pletvingefrugtfluen.htm

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. juli 2016 kl. 8.59

Når jeg ser, hvor lille den er, så tror jeg måske vi kommer til at spise den med uden at opdage det?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. juli 2016 kl. 11.27

Jeg takker for informationerne. Nu har jeg vist nok læsestof til lang tid, samt træning i tysk.

Nyt svar til emnet »Susukii fluen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Susukii fluen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider