Forum

Hvad er det for en sværmer?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 16. januar 2005 kl. 15.43

Her i den sidste tid har i haft en lille grå sværmer med hvide prikker på vingerne flyvende rundt i huset.

Da jeg fandt den i mine skabe, ryddede jeg alle tørre madvare af en lidt ældre dato, og vaskede skabene rene. Jeg fandt nogle af dem i en lukket tedåse, som pubber.

Efter nogle dage, åbnede jeg en ny pakke rosiner, ud kravlede der en af disse sværmere.

Selv efter at jeg har smidt alle madvare ud og gjort rent i skabene, finder vi nogle i skabet og andre der flyver rundt. Ca. en om dagen.

Det er slet ikke sikkert at de kommer med maden, måske er det nogle der venter på optimale forhold under gulvet eller...?

Er der nogen som har oplevet noget lignende eller måske ovenikøbet ved hvad det er for en slags?

Hilsen Helle-Sofie

1 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 16. januar 2005 kl. 19.55

Hej Helle-Sofie,
det kunne lyde som om du har fået melmøl. De kommer gerne ind med økologiske mel- og kornprodukter, men kan også findes i nødder og mandler. Du skal spraye med noget insektmiddel (kan ikke lige huske hvad det hedder) inde i alle køkkenskabene, da de lægger pupper og æg i selv de mindste sprækker (som f.eks. hullerne til at sætte hylder i et skab). Kig også efter i alle papkasser og lignende du måtte have i skabene. Og ellers handler det bare om at smide dem ud/dræbe dem, så snart du ser dem.

God arbejdslyst – det er til at komme af med dem igen!

Mange hilsener
Mette Hansen

2 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 16. januar 2005 kl. 20.09

Er det denne her?:
www.dpil.dk/HTML/melmoel.htm

3 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 17. januar 2005 kl. 7.56

Tak for hjælpen, det ligner ud fra billedet vældig godt, og der er en god beskrivelse af hvordan man får dem væk. Det lyder bare lidt ulækkert at sprøjte gift i skabe hvor vi opbevare mad.

Hilsen Helle-Sofie

4 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 17. januar 2005 kl. 8.16

Hej Helle-Sofie,
ja, jeg kender det godt, men det er nødvendigt og vi brugte noget gift, som godt måtte bruges i skabe, hvor der senere skulle opbevares madvarer.

Men vask skabene af, inden du fylder dem op igen, så er størstedelen væk.

Mange hilsener
Mette

5 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulrik, 17. januar 2005 kl. 9.36

Hej Helle-Sofie
Gift er faktisk ikke nødvendigt. Møllene og deres larver og æg lever ikke ret længe, så hvis man fjerner alt det de lever af; gryn, mel, nødder osv., og gør grundigt rent, så dør de overlevende møl af sig selv i løbet af nogle dage uden mulighed for at formere sig. Det vigtigste er at få smidt alle madvarer ud, som kan mistænkes for at være inficeret med møllene. Nyindkøbt mel og gryn kan i en periode opbevares i tætte beholdere; dåser, glas eller lignende, indtil du ikke har set friske møl i flere uger. Jeg ved at denne procedure virker, da jeg har prøvet det flere gange, ikke mindst da jeg boede på kollegium med fælleskøkken for 24 personer.

Venlig hilsen
Ulrik

6 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 17. maj 2005 kl. 17.25

En lettere metode er at putte mel og gryn etc. i dybfryseren et par dage. Det slår effektivt melmøl, larver og æg ihjel.

7 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete, 13. maj 2006 kl. 23.30

Jeg har melmøl, og har haft den længe. jeg har tømt skabet, hvor jeg opbevarer tørre madvarer, rasp, mel, mandler etc., har vasket af, og har ophængt limplader. Alle madvarerne er nu i lufttætte beholdere, og alligevel har jeg stadig møllene flagrende rundt i stue og køkken, op til 4 hver dag. Jeg får fanget og slået de fleste ihjel, men der dukker bare andre op næste dag. Det har nu stået på i over en måned, hvad skal jeg stille op? Hvordan kommer jeg effektivt af med dem? Kan man sprøjte mod dem, og i så fald, hvad hedder midlet. Hjælp mig med et godt råd.

Venlig hilsen Merete Arp

8 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 14. maj 2006 kl. 7.26

Hej Merete.

Jeg tror du skal tage det roligt et stykke tid.De møl du ser nu er resultatet af nogle forhold,du har haft tidligere. Det er ren hævn, at slå dem ihjeld nu.

Som du skriver, har du nu alle madvarer i tætte beholdere. Det er den rigtige vej, så har de ingen mulighed for at sætte næste generation i verden.

Bekæmpelse af møllene nu er ren hævn for fortidens synder.

Mvh. Hans

9 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Jakobsen, 6. juni 2006 kl. 22.53

Jeg har vist også melmøl, og jeg har mange – alt hvad jeg havde i skabe og skuffer er smidt ud for 1 uge siden, og de sværmer stadig lystigt. Jeg vil meget gerne vide, hvilken slags gift, man kan bruge – jeg bor i en gammel lejlighed med masser af revner og sprækker, hvor de kan gemme sig, og jeg tror, der må ligge en fødekilde et sted, hvor jeg ikke kan finde den.

10 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia, 11. august 2006 kl. 10.48

Vi har også et flyvende insekt i vores mel, og de har lagt æg allevegne. Der er larver i alt- også pålægschokoladen! Så nu er alt røget ud og vi håber at de dør af sig selv. Jeg har det nemlig heller ikke godt med at sprøjte med insektmiddel i mit køkken. Man kan godt vaske skabet af, men de mikroskopiske giftpartikler flyver jo rundt og ind i alle skabe og sætter sig på service osv. Jeg tror faktisk, at hvis man ikke er villig til at tømme HELE køkkenet og vaske alt ned bagefter, så er lidt melmøl sundere at indtage end det insektgift man sprøjter ud. Så vi venter... med mindre at andre har et godt råd der ikke er giftigt for os...?

11 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete, 11. august 2006 kl. 14.48

Jeg har for længe skrevet vedr. melmøl i mit køkken. Der gik omkring 3–4 måneder, inden jeg var dem kvit. Jeg har fået det råd af en ekspert på området, at hver gang man køber mel, rasp, sukker eller andre tørre krydderier o.s.v., så kom det i en plastikpose og læg det i fryseren i 2 dage. Så er alle evtuelle æg døde...

Min argument mod var, at så spiste man jo dem, selvom de var døde, men svaret var "det er ganske uskadeligt for mennesker". så det gør jeg fremover.

venlig hilsen Merete...

12 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni, 22. september 2006 kl. 13.59

Hej.

jeg har nu for anden gang fundet melmøl i mit køkken skab. Der er dels de ulækre "larver" og ca. en møl pr. dag. Alt er ryddet ud af skabet. Hos matas anbefalede de at sprøjte med trinol nr 810 insektmiddel, lad skabet stå åbent en dag, og dernæst vaske skabet grundigt med alm. opvaskemiddel og vand.

13 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ture, 26. september 2006 kl. 10.31

Hej
Jeg har de sidste par dage oplevet en form for larver på mit køkken loft. Dette er et alm. gipsloft så de er nemme at se. De er hvide med en brun spids og ca 1 cm lange. Jeg har svært ved at lokalisere hvor de kommer fra og kan ikke rigtig finde noget info på nettet. Hjælp!

Mvh
Ture

14 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete, 26. september 2006 kl. 19.15

Hej igen.

"mine" larver var lysegrønne med sort "snude" og ca. 1 cm lange. nu er jeg endelig kommet af med mine melmøl og larver, men det holdt hårdt og gik rigtig lang tid. husk at de lægger æg i de små huller i køkkenskabene, der hvor man sætter hylderne fast. disse kan pilles ud med tandstikkere. puha.

venlig hilsen Merete...

15 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia, 12. oktober 2006 kl. 20.46

Hej Ture
Jeg har lige opdaget nøjagtig samme type larver på mit køkkenloft og håber da også at nogen kan give et godt råd til hvad de er og fremfor alt hvordan man kommer af med dem. Jeg aner ikke hvor de kommer fra...

Håber virkelig på hjælp

Mia

16 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete, 12. oktober 2006 kl. 21.38

De små larver kommer fra mel, rasp, sukker, gryn, mandler og mange andre tørre ting. Det er melmøl og det er en sej omgang at komme af med dem. Det kan tage rigtig lang tid.

Limplader tager kun de levende, og på det tidspunkt har de allerede lagt 200 æg, så efter at smidt alle tørre krydderier o.s.v. ud, må man tømme skabene og gøre grundigt rent, også i de små huller (brug tandstikkere) og så sprøjte, og så ellers være tålmodig, meeeeeeeeget tålmodig!.

Venlig hilsen Merete

17 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ture, 12. oktober 2006 kl. 22.30

Hej Mia og merete

Vi fandt nogle net med gamle nødder i skabet, som åbenbart var kilden til larverne. Har ikke set larver siden, men synes dog at antallet af insektr i hjemmet er steget, så måske de er ved at udklække

18 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann-Birthe Nicolaisen, 15. oktober 2006 kl. 19.05

Hej alle

Min mand og jeg er netop flyttet til New York for et par måneder siden. Her købte vi en pose ris, som var pakket i en lærredssæk. Så rejste vi hjem til DK i en måned og da vi kom tilbage var hele skabet fyldt med melmøl og -larver. FØJ! Vi smed alle madvarer ud fra skabet, rensede skabet godt og grundigt med klorinvand, og støvsugede ALLE revner, sprækker og hyldehuller. Det er nu 5 dage siden vi opdagede møllene, og skabene har stået tomme siden. Der er kommet lidt kravlende op fra gulvtæppet også, så det fik også en ordentlig tur med støvsugeren. Og så købte jeg noget gift mod flyvende insekter, som jeg sprøjtede lejligheden med en enkelt gang. Det gør jeg igen i dag (3 dage senere). Det slår møllenen ihjel, og det skulle ikke være skadeligt i et køkken.

Jeg har ikke observeret nogle larver i dag, men ellers er der kommet op til flere larver (10–20) frem hver dag. Jeg har nappet dem med et stykke papir inden de kunne kravle op på loftet og forpuppe sig, men 5 er smuttet fra mig og sidder nu i kanten af loftet og væggen. Da vi bor i en lejlighed med 4 meter til loftet, er det lidt svært at nå pupperne. Er der nogen der har prøvet at have lignende pupper? Kan de have forpuppet sig andre steder i gulvtæppe eller lignende? Kommer der nye møl ud af dem, når alle madvarer er pakket væk? Jeg har som sagt smidt al mad ud, og det nye jeg har købt, er pakket i tætte plastikbeholdere, så der er ikke meget mad at komme efter for dem. Kan de sætte sig i ens tøj også, eller er det ikke en anden form for møl?

Det har været godt at læse debatten herinde, for det er ikke nemt at finde noget konkret om bekæmpningen af disse på nettet. Men det ser ud til, at jeg ihvertfald har fået det værste af dem væk.

Håber I kan hjælpe mig med lidt af alle mine spørgsmål. Man bliver skide paranoid af at have sådan nogle kryb kravlende :-)

Venlig hilsen
Ann-Birthe Nicolaisen

19 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete, 15. oktober 2006 kl. 22.05

Melmøl går lever kun af tørre madvarer, gryn, mel, nødder, rasp o.s.v. og de går ikke i tøj, det er helt andre møl, så bare rolig, men det er en sej omgang at komme af med dem.

Bon courage... venlig hilsen Merete

20 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Christophersen, 24. oktober 2006 kl. 13.48

Er der nogen, der er, eller har, været plaget af møl i madvarer, og som tilfældigvis også kommer fra Nordjylland, så vil jeg meget gerne snakke med jer. Det skal bruges i forbindelse med en artikel, som skal i Nordjyske Stiftstidende. Ring 20 80 49 03, eller send en mail til anja.christophersen@nordjyske.dk, så jeg kan komme i kontakt med jer.

Med venlig hilsen
Anja Christophersen
Journalist
Nordjyske Medier

21 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon, 9. november 2006 kl. 21.28

Vi har også nogle af disse møl.

Vi har fjernet alle de madvarer, som de kan lide. Nu ved vi, at de ikke laver huller i tøj, og de lægger 200–400 æg. Disse møl synes vi selvfølgelig er meget irriterrende.

Hilsen

Simon

22 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katje, 20. februar 2007 kl. 22.05

Hej Min kæreste og jeg har opdaget at vi har fået møl! Jeg må indrømme at før jeg vidste hvad disse bæster var for noget blev jeg temmelig paranoid over disse hvide ulækre larver. Jeg tænkte meget på om deres tilstedeværelse havde noget med vores hygiejne at gøre, men da vi altid har det temmelig rent. gave dette ingen mening? Er der nogen der ved hvordan det hele starter med disse møl? Jeg fandt en pose mandler fyldt med larver uden at vide om denne formering var startet af forådnelse?

Tak for alle de gode indlæg – det var virkelig rart at høre at man ikke er den eneste i verden med møl – selvom jeg ønsker jer alle GOD BEKÆMPELSE

23 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. februar 2007 kl. 10.19

Hej Katja.

Velkommen i klubben. Møllene er ikke tøj-møl men mel-møj. De kan lide pasta,mel,nødder,gryn, brødkrummer og lig.tørre madvarer. De kan være kommet med indkøbet, men betyder ikke at varen er fordærvet. De er ulækre at opdage i køkkenet, så ryd ud, gør rent og opbevar alt i tætsluttende beholdere.

Hilsen Anne Marie

24 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene, 12. marts 2007 kl. 22.20

Hej

Jeg er netop (for 14 dage siden) flyttet ind i mit rækkehus, som har stået tomt siden december. Mens jeg gik og malede, observerede jeg flere gange møl, som jeg slog ihjel. Efter at være flyttet ind (inden indflytning blev alle køkkenskabe vasket ned med klorin, og der blev støvsuget i alle huller) har jeg fornemmelsen af at problemet er tiltaget. Det skal siges, at jeg har alle gryn mv anbragt i lufttætte beholdere. Jeg tror jeg har 2 slags møl flyvende rundt. Den ene slags er 2-farvet frømøl, den anden måske melmøl (har fundet grønne larver siddende oppe i loftet, i køkkenet). Jeg forstår ikke de har overlevet så længe, huset har stået tomt i 2½ måned, og er det 2 slags? Jeg synes også de ser forskellige ud, den ene er som sagt 2 farvet og brun, den anden mere ovre i det hvide og sorte. Gode råd modtages!

25 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia, 27. marts 2007 kl. 20.44

Jeg hader de dyr. Jeg havde et angreb i sommer. Mange af mine madvarer i det ene skab var inficeret med larver og møl og der kravlede nogle stykker rundt på loftet.

Jeg smed alt ud. Simpelthen alt. Derefter vaskede jeg ALT ned i hele min lejlighed og især i køkkenet. Der gik næsten et halvt år hvor jeg ikke så dem, men her for nogle måneder siden er de begyndt at dukke op igen. Ikke som larver, men en møl en gang eller et par gange om ugen. Why? Jeg gentog min hovedrengøring i starten af februar hvor hele min lejlighed blev vasket ned og jeg så ikke skyggen af en møl eller larve.

Er der nogen der ved om det måske bare er "rester" fra i sommer? Mig bekendt har det kryb ikke noget at leve af, da alle mine madvarer er pakket ned i hermetisk lukkede beholdere eller lagt i køleskabet.

Hvad kan jeg gøre ved de dyr? Jeg støvsuger dem eller slår dem ihjel på anden vis så snart jeg ser dem. Men de er der jo åbenbart stadig...

26 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Østergaard, 9. september 2007 kl. 8.53

Hej

Jeg har også disse forfærdelig møl, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad de møl hedder, der kommer fra hvide pupper med sorte/brunt hoved?

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Mvh Annettte

27 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia, 9. september 2007 kl. 11.28

Hej Annette
Jeg har talt med nogle kokke, der netop har kendskab til disse kryb. De siger det er melmøl. Passer nøjagtigt til beskrivelsen. De formerer sig lynhurtigt og man er nødt til at gøre hele køkkenet/det angrebne lokale rent.

Min metode har virket. Jeg har netop gjort mit køkken hovedrent to gange med et halvt års mellemrum. Første gang jeg opdagede dem, smed jeg alle madvarer ud, der var i det angrebne skab. Når jeg har pasta, mel eller andre lignende produkter, putter jeg det i hermetisk lukkede beholdere eller i køleskabet.

Sørg for at køkkenbordet altid er rent for krummer og den slags.

Det er et halvt år siden jeg sidst har set noget til møllene. Jeg har en formodning om, at resterne gemte sig i små sprækker o.l og hver gang de kom frem, støvsugede jeg dem op.

Jeg håber mit råd kan hjælpe dig :-)

28 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Østergaard, 9. september 2007 kl. 11.33

Mange tak,
ja jeg er ved at gå i panik, de har nemlig bredt sig fra køkkenet til mit "forrådskammer" der hvor jeg har alt det jeg ikke har plads til i køkkenet.

Så nu er det ved at være et problem. Men jeg tror jeg sætter mit ekstra køleskab til også må alle tingene der ind og stå, også må jeg købe noget gift.

Annette

29 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia, 9. september 2007 kl. 12.22

Hej Annette

Det var så lidt :-)

Jeg kender godt til følelsen af, at være ved at gå i panik over det. For det første fordi de er ulækre og for det andet fordi man tænker "hvor mange er de egentlig – og hvilke madvarer er de ellers gået i".

Jeg tror også du gør meget klogt i at sætte dit ekstra køleskab til for en periode indtil du har fået bugt med den uønskede besætning af husdyr :-)

Du må dog se i øjnene at en god del af dine madvarer må ud i skraldespanden. Man ved ikke hvad der kan ligge dernede af pubber og den slags.

Jeg kan desværre ikke rådgive dig med hvilken gift du skal bruge, men det burde være muligt at finde noget om det herinde.

Jeg ønsker dig god jagt og al mulig held og lykke med det. Jeg ved hvor irriterende det er :-)

Mvh Mia

30 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: June, 11. september 2007 kl. 1.46

Jeg har uheldigvis også igår opdaget de satans bæster i 2 af mine skabe. ADR!

De kravler i lofter mv. Har ryddet de 2 skabe der er tale om, og har vasket dem ned.

I morgen må jeg så til materialisten og købe noget til at sprøjte med. Vil i hvert fald ikke have dem som husdyr – fy føj da!

Har bare larver over det hele. Får helt kuldegysninger af at tænke på det. Puuuh!

31 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia, 11. september 2007 kl. 7.23

I know – det er virkelig ulækkert at tænke på :-)
Bare kald mig sippet, men jeg turde dårligt gå ud i køkkenet af angst for, at en af larverne skulle falde ned i nakken på mig :-)

Der er ingen vej uden om, man må bare til bunds i hovedrengøringen, så man kan komme så mange som muligt til livs :-)

Jeg har ikke selv brugt gift eller noget, så hvis det kan lade sig gøre uden, så går det sikkert endnu hurtigere MED brug af gift :-)

Mvh Mia

32 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: June, 11. september 2007 kl. 10.19

Lige præcis. Var også helt bange for at gå i køkkenet og få dem i nakken – adr!

Nu har jeg ryddet et 3. skab, og få støvsuget det rent. Så mangler jeg bare et besøg hos materialisten, også er problemet forhåbentlig overstået. -Beder for det-

33 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia, 11. september 2007 kl. 20.02

Hej June

Jeg er sikker på det hjælper. Jeg brugte jo ikke engang gift og jeg kom af med dem, så din metode virker nok endnu hurtigere. Men det er dog rart at vide, at man kan komme af med bæsterne.

Jeg var så bange for at de var gået i andre skabe/skuffer etc, så jeg gik ALT igennem med sæbe og støvsuger. Jeg har ikke lyst til et surprisemøde med en larve eller udvokset møl bedst som jeg tror jeg er sluppet af med dem :-)

Pøj pøj med jagten :-)

34 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditte, 7. november 2007 kl. 18.53

Åhhh nej. Kan der også komme larver i loftet? Jeg har haft de her små møl flyvende ud af mit skab og har haft smidt ud og vasket og pakket alt i poser med knuder på... er det okay eller skal det være en beholder, tror I? Så pludselig, så er der lige et nyt kul møl inde fra skabet.

Jeg er helt med på jeres paranoia. Det er SÅ klamt! Jeg skal heldigvis snart lave nyt køkken, så forsvinder de forhåbentligt helt helt væk.

35 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mia, 8. november 2007 kl. 7.36

Hej Ditte

Tillykke med nyt køkken :-)

Sådan som jeg har forstået det, så bevæger larverne sig op i loftet, fordi der er varmt og der kan de forpuppe sig og bliv til klamme møl. Jeg er ikke helt sikker på at det er sådan, men det er noget i den stil.

Støvsug rillerne i loftet også. Jeg så kun larver deroppe i begyndelsen og senere var det kun møl der sad der og dem støvsugede jeg så væk omgående.

Det er heldigvis til at slippe af med de dyr. Jeg har slet ikke nogen længere :-)

Mht poser med knude på, så ved jeg ikke om det virker, men jeg ved at jeg fandt nogle æarver på indersiden af et skrueløg, så de sataner kan komme ind de fleste steder. Og for egen nemheds skyld, så kan jeg anbefale at du kommer melprodukter i hermetisk lukkede glas. Dem man kan købe i Søstrene Grene og 10 kr. forretninger er helt fine :-)

Held og lykke med projektet :-)

36 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten, 4. september 2008 kl. 22.20

Jeg tilslutter mig melmøljagten, desværre!

Og det er jo håbløst...

Jeg rengjorde det hele. Smed alle madvarer ud. Købte dåser til alt det nye.

Men her kan de også komme ind!

Nåh, så puttede jeg mel mv. ned i plasticposer og bandt knude.

Men ak, her kan de også komme ind.

Så er konklussionen da virkelig at bygge et nyt køkken – flytte eller flygte? Eller har de dåser bare ikke været tætte nok?

Det vil unægteligt være billigere, hvis Søstrene Grene kan løse problemet – er de dåser tætte og melmølafvisende nok!?

37 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. september 2008 kl. 23.46

Hej Kirsten.

Møl er ikke overnaturlige væsener. Hvis du har pakket dit mel m.m.ind, som du beskriver, vil jeg vove den påstand, at skaden er sket inden du pakkede det ind. Jeg ville nok se på, hvor varene kommer fra, inden du får dem i huset.

Mvh. Hans 4400

38 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Marcuslund, 28. september 2008 kl. 19.03

Jeg har det indtryk at melmøl også kan komme ind med økologiske produkter. Vi er svært plaget af melmøl, og det er bla. derfor jeg faldt over denne tråd. Jeg har smidt alt ud, som de har haft mulighed for at være gået i, og i morgen køber jeg noget gift til at sprøjte med. Mht. de økologiske mel og kornprodukter, så lagde jeg specifikt mærke til en nyindkøbt pakke økologisk pulver til øllebrød, hvor jeg nærsturderede posen. Der var ingen huller. Jeg ved ikke hvordan de kan være kommet ind, men der sad en larve på indersiden af posen.

Det er muligt at der ikke er en forbindelse, men jeg stopper med at købe økologiske melprodukter.

Er der nogen der har et forslag til hvad der er effektivt og godt at sprøjte med?

Mvh
Karina

39 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 28. september 2008 kl. 20.08

Hej Karina.

De almindelige fluemidler virker også på møl.MEN, de må ikke bruges i forbindelse med fødevarer. Et råd kunne være, at komme den nyindkøbte pose, økologisk eller almindelig, et par dage i fryseren, og derefter i tæt dåse eller glas. Jeg bruger metoden til vildt og nyfangede fisk og slipper på den måde for uønskede levende "væsener".

Med venlig hilsen
Hans

40 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Olsen, 15. februar 2009 kl. 13.11

Tak for alle rådene. Jeg fandt mere om disse møl på www.dpil.dk. Og teen røg så også ud. Ja selv lakridser kan de åbenbart finde næring i. Og nu ryger mine kogebøger et døgn i fryseren. Øv, hvor er det træls at døje med sådan utøj.

41 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katja, 29. maj 2009 kl. 10.00

Tak for links og gode råd. Vi har været plaget af mål igennem lang tid, men ikke i så store mængder af gangen, som flere af jer andre.

Først fik vi nogle i poser med fuglefrø, dernæst i økologiske figner, hvor poserne ikke havde været åbne. Jeg talte med firmaet Urtekram om det og de fortalte, at netop fordi de producere/pakker økologiske varer, som er mere sårbare overfor mølangreb, er de ekstremt årvågne mht. møl i deres pakkerier, men at de har erfaring for, at ikke alle butikker, der forhandler varerne har samme standard. Larverne kan nemlig sagtens komme ind i plasticposer og lukkede plasticemballager. Det voksne møl lægger et lillebitte æg udenpå på posen og larven kan lave et mikroskopisk hul og komme ind der igennem. Så plasticposer er ikke gode.

I dag har jeg så fundet en larve på indersiden af et skruelåg, så jeg må åbenbart skulle have nogle mere tætte beholdere.

Det er super med tippet om frysning. Jeg vil hellere spise en frossen puppe end ikke-økologisk müsli.

Mht hvor de kommer fra, har jeg talt med flere, som ganske enkelt har fået dem ind af et åbent køkkenvindue.

42 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayumi Susan Vibholm Pedersen, 6. juni 2009 kl. 10.56

Jeg har fundet bitte smaa sorte eller moerkebrune pletter, som kan ligne mini blaekpletter op inder loftet og pa vaeggene i forskellige rum i min lejlighed. er der andre som har oplevet dette?

Jeg bor i en stue lejlighed og har hverdag mine vinduer aabne. og jeg lufter meget ud. Jeg holder mit hjem meget rent osv.

Jeg har laest en del om insekter osv. i hjemmet. Har en mistanke om at det kan vaere vaeggelus. Jeg er blevet saa daarlig af at laese om vaeggelusen og er nu gaaet i gang med at vaske vaegge og luft ned med Rodalon, (det er hvad jeg har pt). Er der nogen der har oplevet noget lign. saa please skriv og fortael mig om dette inden jeg kontakter skadedyrsbekaempelsen og mit boligselskab!

Paa forhaand tak.

43 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. juni 2009 kl. 14.34

Det lyder som om det er fluelorte, ganske uskadelige.

Men prøv her: www.fugleognatur.dk/default.asp

Mvh. Svend Høst

44 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 26. juli 2009 kl. 9.30

Hejsa.

Når i har købt mel, så prøv at sigte det først, brug en almidelig sigte til husholdningen.

Kom lidt mel op i, ryst sigten, og i vil se de sorte biller samt alle de æg der i melet.

Derefter kom melet i plasticposer ca 4 stk til 1 kg. og læg det i fryseren, så kan i tage lidt frem af gangen, så er det intet tilbage af æg eller biller

45 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 2. august 2009 kl. 15.51

Hej,

Jeg har desværre samme problem. Dog har jeg endnu ikke fundet larver i fødevarerne, kun oplevet at indholdet i poser fx bulgur, linser og lign, sidder lidt fast i posens side – ligesom der er en smule spind i posen. Kun udenpå poser og i små huller i skabene har jeg fundet pubber.

Vil I tro at poserne er inficerede? I så fald må de være let inficeret, da jeg ikke kan finde nogle bæster i posen.

Nu har jeg ryddet ud og støvsuget, og så vil jeg sprøjte. Desuden vil jeg smide nogle af de varer som jeg er usikre på er inficerede i fryseren i 1 døgn – dog lidt besværligt når der ikke er så meget plads ;-)

Så håber jeg virkeligt at jeg har sluppet af med dem.

46 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karina Marcuslund, 3. september 2009 kl. 10.40

Hej Mette,

De "tråde" eller små spind, som du kan se hænger fast i posens inderside betyder at der er utøj i den. Da vi døjede med møl, gennemgik jeg alle poser for spind, der hang fast i posens inderside. Alle poser der havde anstrøg af dette, blev konsekvent smidt ud. Desuden vaskede vi køkkenet og sprøjtede med noget mod utøj, som vi havde fundet i Matas. Vi sprøjtede af to omgange med ca 50 dage imellem. Jeg mener, at have hørt noget om at møls livscyklus er på omkring et par og halvtres dage. Husk at når du sprøjter, så er det en god idé at fjerne tallerkner, bestik etc. så al din service ikke bliver sprøjtet til med insektgift.

Jeg vil ønske dig happy-hunting og håber at du får bugt med møllene :)

kh.

Karina

47 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Rasmussen, 18. september 2009 kl. 16.57

Vi har melmøl. Det havde vi fra dag et da vi flyttede ind og lejligheden havde stået tom i 6 måneder.

Vi har i over et år prøvet at slippe af med dem uden gift og ved at have alt mad i enten fryseren eller i glasbeholdere. Men det er en gammel lejlighed og de finder alligvel mad og gemmesteder.

Så nu bliver det gift.

48 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne Møller, 29. oktober 2009 kl. 8.42

Vi har haft melmøl, larver og pubber i det der klistrede spind i vores madskab i køkkenet. Tre gange ryddede vi det hele og vaskede grundigt af. Pakkede alle de uberørte madvarer ind i plastikposer. De kom igen. Vi har også fundet larver på vej op af væggen. Men jeg tror at vi fik dem slået ihjel inden de kom videre.

Så fik vi nok og ringede til Rentokil, som kom og sprøjtede inde i skabet og alle hullerne, bagved skabet og inde bag karme. Det skal stå og virke i to uger inden vi skal vaske af og sætte vores ting ind igen.

Vi er meget spændte på resultatet og krydser fingre for at de ikke kommer igen.

Fremover vil jeg prøve det råd jeg fandt herinde og putte tingene i fryseren i to døgn inden man sætter det ind i skabet. Og så skal jeg vist også i Ikea og købe tætte madbokse til alt i køkkenskabene.

Jeg vil lige have fat i forsikringsselskabet og høre om de vil bestale for de varer som vi fik smidt ud samt honorar til skadedyrsbekæmperen ca. 1.100 kr...

Kh Janne

49 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. oktober 2009 kl. 9.54

Hvis ikke du kan få forsikringen til at dække dine udgifter og stadig får problemer med møl, findes der et middel fra Bayer, som du kan benytte. Midlet hedder : Kvit® D mod myrer er lugtfri og på vandbasis mod krybende insekter (edderkopper, sølvfisk, myrer og ørentviste) og flyvende insekter (fluer, myg, hvepse og møl). Kan ikke anvendes på planter.

Kvit® D mod myrer har langtidsvirkning, dog ikke på steder der ofte afvaskes.

Ved imprægnering mod møl renses stoffet inden sprøjtning.

50 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Lange, 26. juli 2010 kl. 8.28

Hej.
I skriver alle mange gode ting omkring bekæmpelse af melmøllet. Men der findes også en anden mulighed for bekæmpelse, når man IKKE ønsker gift i køkkenet. Der findes en melmølfælde som kan købes i matas. Det er en fælde som ikke indeholder nogen former for gift. Fælden er effektiv fordi den fanger dyrene ved hjælp af feromon. -den koster 59,95, så det er jo ikke meget for at komme.
Mvh
Lone

51 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 8. marts 2011 kl. 10.40

Ovennævnte er en lang lektie at komme igennem, Måske har jeg haft indlæg derom tidligere. Nå men jeg har næsten fået udryddet alle mine møl ved at gribe min håndstøvsuger som er lige ved hånden - og støvsuger møllene op som ingen ting. Det samme gør jeg ved blomsteredderkoppene. Alle mine poser er lukket/ombugget med elastik omkring, så jeg har næsten ikke møl mere. Dem jeg møder nu er fra klude o.l. i skabet, så de skal snart en tur udenfor og gennemses. håp

52 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Grue Nielsen, 27. august 2011 kl. 10.26

Hej Janne

Jeg er lidt nysgerrig efter at høre om du fik dit forsikringsselskab til at dække udgifterne for skadedyrsbekæmpelsen fra professionelle. Jeg er nemlig også ved at miste tålmodigheden, da det næsten virker som en umulig opgave at komme af med dem.

med venlig hilsen Anne

53 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian J., 30. september 2011 kl. 15.55

Jeg er som mange andre også blevet ramt af en omgang møl, i mit tilfælde 2 farvet frømøl formentligt via en pose mandler købt engang i foråret, men var først her i september de har spredt sig.

Vi har fjernet kilden samt en masse andet, gjort rent og hver gang der dukker en møl op så bliver den fjernet ligesom vi også har fælder oppe hvor der i alt sidder 6 i nu.

Mit spørgsmål er om der er nogen som ved hvor lang tid en møl går fra den er blevet "voksen" til at den dør?

Vi har ikke set larver i over en uge, så kilden burde være væk, men vi ser regelmæssigt møl flyve rundt eller side på/i skabene eller på væggene eller loftet i køkkenet. Jeg kunne godt bare vide om det er samme generation som kommer fra kilden eller om vi bør være meget opmærksom på om der ligger en anden kilde. Jeg har gennemgået alt og har kun varer som er pakket ind i delvist gennemsigtigt plastik som de kan li (fx rosiner som er i en helt gennemsigtig plastikpose som ikke er åben)

Kan der være flere eller en ny kilde eller er det bare fordi de sidder og gemmer sig og kommer frem en gang i mellem i håb om at finde en at parre sig med og et sted et ligge æg?

Håber en som kan hjælpe

54 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Lange, 3. oktober 2011 kl. 11.02

Hej Christian.
Hunnen lægger op til 200 æg. Efter 4-14 dages forløb udklækkes larverne, der straks begynder at æde og spinde en klæbrig tråd. Larvernes ekskrementer og de fødevarer larven lever af klistres ind i spindet. Mel, gryn mv. bliver pga. spind klumpet og får en gråbrun farve samt en ubehagelig lugt.

Larven er lyssky og holder ligesom møllet til på mørke steder. Når larven er udvokset kravler den op til overfladen af det materiale, den har levet i. Herefter vil den opsøge et beskyttet sted i en revne, sprække eller i emballagen, hvor den forpupper sig. Puppetiden varer 17-20 dage. Ved 18 C° varer hele udviklingen 3 måneder, ved 28 C° kun 41 dage. Om vinteren, i uopvarmede rum ligger larverne i dvale i tæt spind.

Du kan derfor se melmøl i noget længere perioder, helt afhængig af temperatur og tilgang til fødekilder. Men det lyder til at du har gjort det helt rigtige, nemmelig at fjerne kilden, rengøre og sætte fælder op. Hav lidt tålmodghed, lad fælderne stå så længe som muligt og vær opmærksom på de fødevarer du tager med hjem. Hundemad og fuglefrø er også ofte kilder til smidte.
Du kan læse mere om møllet på www.agreenway.dk
Mvh.
Lone

55 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben L., 14. november 2011 kl. 4.05

Gammel tråd, men jeg vil lige give mit bidrag, da jeg tit selv bliver klogere på aktuelle problemer ved at google mig frem til løsninger på fora som dette.
Møl kan fjernes uden at bruge gift.
Jeg har selv været plaget af tofarvet frømøl, og ligeså flere i min opgang. Jeg har en veninde hvis hele andelsforening var plaget af det da de rådne kræ jo kan flyve!
Jeg har flere gange prøvet at komme hjem med en pose bønner eller linser fra den lokale grønthandler med møl indeni! For larverne kan sagtens bide sig igennem plastic, men de levende møl kan så ikke komme ud igen.
For mig blev løsningen, efter selvfølgelig en hovedrengøring, at hælde alt i krukker med patentlåg. Hvis der så har været larver i posen er problemet i det mindste isoleret.
Glaskrukker tager selvfølgelig meget plads, men når man bor på Nørrebro og ALLE de nærmeste grønthandlere har møl flyvende rundt så må det være sådan.
Efter jeg opdagede det første udbrud, var der flere måneder hvor der blev ved med at dukke møl op - der går et par måneder fra æg til flyvende møl. Men jeg klaskede dem konsekvent så snart jeg så dem så de ikke kunne nå at parre sig, og problemet løste sig.
Jeg ser indimellem møl på bagtrappen, fra naboernes lejeligheder, så jeg må desværre leve med at opbevare alt i store patentglas!

56 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sidsel Nag, 21. september 2014 kl. 15.11

Hej!

jeg kunne rigtig godt bruge et par gode råd, på trods af alle de mange gode indlæg ovenover.

min kæreste og jeg har i ny og næ disse melmøl i køkkenet, fordi vi ofte bager osv. Vi har bare vænnet os til at have alt i lukkede bøtter etc.

Men... nu skulle vi lige op på loftet med nogle ting som vi synes fylder i soveværelset, og til vores store skræk ser vi at vores loftsrum er SMÆK fyldt med melmøl.

Jeg antager at det er melmøl fordi de er grå. De ligner dem vi har set i køkkenet på en prik.

Men vi har jo ikke noget spiseligt på loftsrummet?? Vi fatter slet ikke hvordan de kan florere sådan der oppe, heller ej hvor de er kommet fra - og sidst men ikke mindst er jeg ikke heeelt klar over hvad jeg skal gøre ved det.

Nogen gode råd??

Mvh Sidsel

57 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 21. september 2014 kl. 18.27

Har I tøj på loftet, især uld, kan det være almindelige klædemøl - og så er tøjet nok hullet :(

I gamle dage købte man mølkugler og lagde i tøjet, de kan måske stadig fås på nettet.
Men ellers er der denne naturlige løsning: skadedyrshop.dk/balle-miljoevenlige-produkter-b-1032/cedarfresh-1054/cedar-kugler-24-stk-natural-3358.html
For neden er der link til andre cedertræsprodukter.
Cedertræ må også kunne bruges i køkkenskabene, bare ikke i berøring med fødevarer.

Men jeg har ikke prøvet nogen af delene selv.

58 af 58 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. september 2014 kl. 20.32

Hvis det er det som jeg har set er det "bare"nogle stykker
træ som hænges op imellem tøjet , inde i klædeskabet .
De hverken lugter eller stinker . Om de så virker .......

Nyt svar til emnet »Hvad er det for en sværmer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad er det for en sværmer?

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider