Forum

Bladlus i purløg

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Patricia Larsen, 16. juli 2016 kl. 9.37

Aldrig før set i min have men begge mine purløg er overfyldt med sorte bladlus. Purløg står et nyt høj bed, begge er flyttet til fra jorden i foråret. Bladlus dukket op i denne uge. Jeg har bladlus flere steder i haven på busk og træ, de får fred for det meste. Jeg bruger ikke gift af hensyn til pindsvin, mariehøns og miljø. Kan jeg nøjes med en sæbevands behandling? Undrer jeg dog meget med alt det regn vi har fået, purløgen er på ingen måde beskyttet fra.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 16. juli 2016 kl. 10.49

Hej Patricia Larsen

Man skulle ikke tro, at purløg kunne få bladlus, men jeg har faktisk også oplevet det en enkelt gang. Der var tale om purløg i en urtepotte på altanen, og jeg er overbevist om, at det skete, fordi planten var svækket i forvejen.

Selvfølgelig kan du bade planten i sæbevand, men jeg kan nu ikke lide tanken om, at der har været sæbe på min mad! At spule planten med vand burde være tilstrækkeligt, når der er tale om en udendørs plante.

Ja, al den regn burde have forhindret bladlus-angreb. Overvej, om du kan gøre noget for at forbedre plantens tilstand. Den må være svækket på en eller anden måde.

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 16. juli 2016 kl. 11.13

Kan du ikke betale sig for dig at klippe den ned og så evt holde igen med gødningen, for jeg tror at det er det der er årsagen. Det er mit bud . Du kan godt have givet for meget gødning selvom du kun bruger kompost for med alt den regn vi har fået nu frigives en del .
Det er sjældent at planter der er i underskud bliver ramt af luseangreb . Er purløget meget mørk ?

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 16. juli 2016 kl. 15.03

Hej Patricia det bedste du kan gøre på nuværende tidspunkt er, at spule (med tryk på vandet) fra alle sider på planten, men det allerbedste er at du planter dine purløg tilbage i jordhøjde, gerne mellem andre planter evnt. i blomsterbedet. Hilsen Henry G.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Patricia Larsen, 16. juli 2016 kl. 20.55

Tusind tak for jeres indput. Purløg er klippet ned og sprøjtet med sæbevand . . så må vi lige se hvad der sker mvh Patricia

Nyt svar til emnet »Bladlus i purløg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bladlus i purløg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider