Forum

Godt nyt

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 12. august 2016 kl. 20.10

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 13. august 2016 kl. 10.57

Godt nyt?
En eller anden svampeforsker har udtaget patenter. Der vil gå mindst 25-50 år før, der er produktudviklet, hvis det nogensinde sker.
Det er ikkke noget der kommer til salg om et par år.

Mvh
Tine- ting tager tid

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. august 2016 kl. 11.31

Det er utrolig positivt, at der er nogen, der forsker i økologisk dyrkning.
Jeg er betænkelig ved udtagning af et patent på en naturlig proces/forekomst, men glæder mig over, at det ikke er en af de store giftproducenter - håber ikke, at de køber det for at slå projektet ihjel.
Jeg er ved at afprøve bakterier til bekæmpelse af svampeangreb i vinavl. Lidt i samme boldgade. Jeg er spændt på resultatet!
Det er også godt, at der er regeringer, der har fået øjnene op for at GM (Genmanipuleret) er udviklet alt for snæversynet.
Det er formodentlig mænd, der er forskere, for de kan kun overskue én faktor ad gangen. Skal man spille mod naturen, skal man kunne multitaske betydeligt mere, end kvinder påstår, de kan!
Findes der eksempler på at GM har gavnet menneskeheden efter 20-30 års brug? Bomuld er det ikke, majs er det ikke, soyabønne er det ikke.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. august 2016 kl. 11.57

@Lars

Du har fuldstændig ret, GMO har til dato været koncentreret om den tåbelige ide det er, at koble et giftresistent gen til en plante, så landmanden (den konventionelle) kan pøse gift over afgrøden i stedet for at luge mekanisk. Fint for hans indtjening, men nu går vi alle rundt med giften i kroppen.

Overalt i Verden meldes om problemer med GMO.

Var det stater der udviklede GMO-afgrøde for at gavne menneskeheden, f.eks. via tørketålende planter og kvælstoffikserende planter eller især planter med forbedret fosforudnyttelse, var der jo ikke et øje tørt og vi alle var med på den ide, sålænge der ikke var uoverskuelige "bivirkninger".

Stort set al GMO går på at gøre planterne resistente overfor gift, med det resultat at der hældes mere og mere gift ud i økosystemerne og det ender i os.

Men så kan der jo forskes i de afledte sygdomme som kræft, fosterskader og lignende :(

Nyt svar til emnet »Godt nyt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Godt nyt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider