Skrevet af: Casper Støvring, 16. august 2016 kl. 20.12
Nogle af mine efterårshindbær har i år været plaget af gul/grønne blade som hænger og oftest dør hen. Jeg har mistænkt for at være plaget af stængelsyge, men er der nogle der ud fra billedet, kan be eller afkræfte dette?
Det er en’ lille række på ca. 3 meter, der gror i veltrænet jord og ikke for tæt. Så vidt jeg forstår det, kan det ikke bekæmpes, men kun udtynding og nedklipning er vejen frem.
Men er det bedste at fortaget en kraftigt beskæring af de nuværende ramte stængler nu(de står med en lidt bær pt.)? ... og i såfald, er det beskæring helt i bund? Altså jordhøjde eller lidt under.
Og er der nogen som ved om sådan et angreb(hvis det er det) er til at komme over, eller er det op af bakke?
På forhånd, Tak for svar.
Skrevet af: Casper Støvring, 16. august 2016 kl. 20.17
Her er måske et bedre billed.
Skrevet af: Tine Horsum, 17. august 2016 kl. 8.29
Altså, jeg ser mere sultende planter, nogen, der mangler kvælstof.
Hvad har du gødet med?
Og hvad står de i- småsten?
Planter, der ikke har det supergodt- er mere udsatte for angreb af sygdom og skadedyr.
Du kan godt klippe dem ned, det hjælper bare ikke ret meget. Normalt skal man klippe afbårne skud (dem, der havde bær) ned, så de nye kan gro.
Mvh
Tine- med brombærhelvedet- og korbær, men mine se ikke sådan ud.
Skrevet af: Casper Støvring, 17. august 2016 kl. 10.44
Gødning : de har i det sene forår fået naturgødning i pilleform.
Og med hensyn til jorden, har jeg en ret kompakt (leret) jord, så jeg har jordforbedret med spagnum(neutral ph) og de (sten) der ses på billedet, er noget der hedder "Ecogrip Mineralsubstrat" som lige er kommet ovenpå.
Skrevet af: Tine Horsum, 17. august 2016 kl. 16.03
Jeg gøder ikke men min fede lerjord- trænger mere til grus.
Hvis det der Ecogrpdims ("hvad skal det nu gøre godt for?"), er noget gødning- skal du vande.
Men et der ecogrip- dims kan også have ændet din jords balance.
Skulle det ikke stikkes ned?
Naturgødning i pilleform? Hvad er det? Guano/hønselort/komøg?
"Naturgødning" er ofte ikke nok, men skal suppleres med andre typer. Kompost. fx
De planter ligner mere nogle, der mangler kvælstof,
Mvh
Tine
Skrevet af: Casper Støvring, 17. august 2016 kl. 16.58
Ecogrip Mineralsubstrat skulle indeholde knust lava og leca. Og næsten ph-neutral. Men det var noget rest jeg have, som lige er kommet på(på dagen hvor billedet er taget), så det burde ikke have noget med problemet at gøre.
Gødning er hønsemøg i pilleform. Og så mener jeg, at jeg i det tidlige forår Strø noget kunstgødning ud, men må indrømme, at jeg ikke huske hvor meget Hindbærene fik.
Det er dog ikke alle mine hindbærplanter der har de gul/grønne blade, men nok 2 planter ud af 5. Og så har jeg nok fjernet 2-3 stk døde grene i løbet af sommeren.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Stængelsyge i Hindbær?