Skrevet af: Anders Holm, 18. august 2016 kl. 21.20
Hej
Vi har ca. 5 m. af vores ligusterhæk, der blev plantet for knap 3 år siden, som ikke vil gro og den er brun-rød i bladene (se billeder).
Det er et nybygger kvarter, og resten af hækken har fin vækst.
Hvad er diagnosen?
Er planterne døde eller kan de reddes?
På forhånd tak
Skrevet af: Mogens; E., 19. august 2016 kl. 8.20
Det er sikkert traktose. Jorden er blevet kørt hårdt sammen af tunge maskiner under byggeriet. Grav planterne ned et andet sted, indtil traktose området er gennemgravet i dybden.
Skrevet af: Tine Horsum, 20. august 2016 kl. 11.58
Enig: jorden er mast sammen, så der ikke kan komme ilt og vand til rødderne.
Ved nybyggeri, er det smart at få jorden grubbet (pløjet med en kæmpestor entandet harve). Eller- når man planter hæk: graver render i mindst 1 spadebredde og to spadebredder i dybden- og så løsner med en greb i bunden.
Så hælder man vand i, og ser hvorlænge det er om at forsvinde. Tager det timevis, skal man måske gribe til andre midler (drænspade- løsne endnu mere)- og evt skifte jorden i planterenden ud.
Desuden skal man vande i tørre perioder (10 l pr meter)- op til et år efter. Og husk: ALDRIG gødning i plantehuller. Men på jorden ovenpå.
Mvh
Tine- held med det!
Skrevet af: Anders Holm, 20. august 2016 kl. 19.23
1000 tak for jeres råd. Jeg vil forsøge at flytte planterne og se om de kommer i bedring af det, os så må jeg i gang med spaden.
Vi fik ellers både grubbet og gravet en planterende da hækken blev sat. Men det er jo ikke sikkert det blev gjort lige grundigt over det hele.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvad fejler min ligusterhæk?