Forum

"Hjælp mig – min chilli er ved at dø!?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ellinor Kock Nielsen, 29. januar 2005 kl. 15.24

Er der nogen, der har erfaring med overvintring af chilli. Jeg havde en rigtig flot plante, som jeg har opforstret fra ganske lille.Først fik den grønne bladlus,men det fik jeg styr på ved hjælp af sulfo. Nu har den fået små hurtigflyvende sorte fluer og spindemider. Hvordan kan jeg komme af med dem?- Jeg vil så nødig smide min plante ud...Suk! Den var så flot,med alle de smukke røde chillier på.

Forhåbentlig på forhånd, mange tak.

Fru Nielsen

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 1. februar 2005 kl. 8.54

Tja... Jeg ville prøve at ændre omgivelserne radikalt – når det ikke fryser sætter jeg gerne angrebne stue planter ud i 1–2 døgn. Oftest dør utøjet før planten, men det er riski business for planten kan jo ryge med i købet hvis den ikke er stabil nok. Og jeg aner intet om chillis temperatur tolerance.

Er der andre der ved noget om det?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditlev, 1. februar 2005 kl. 14.21

Hejsa,

chilier er mildest talt ikke kulde tolerante. Pas på med temp. under 10 grader. Her i vintertiden taber mange chilier deres blade og hvis ikke det sker kan det være en fordel at hjælpe planten med det. Jeg har i det sene efterår nippet alle blade af en Habanero og nu står den med en friskt udseende lysegrøn krone og har sat masser af knopper og blomster. Der er jo aldrig nogen garantier, men det er forsøget værd, og skulle det glippe er det jo netop nu at man skal forspire nye planter.

held og lykke til dig og planten

mvh
Ditlev

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Allan Vith, 3. februar 2005 kl. 11.46

Hej jeg vil meget gerne vide hvordan man planter chili Habanero indenfor i drivhuset og ude i haven måske. Og hvordan de skal passes. På forhånd tak...

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ditlev, 4. februar 2005 kl. 7.58

Hej Allan,

Jeg går næsten ud fra at du har nogle frø? Ellers kan du skrive ind og så skal jeg sende dig nogle. Du sår frøene indendørs her sidst i januar først i februar. Frøene sås så de har ca. samme mængde jord over sig, som frøets størrelse. Man sørger for at jorden er fugtig og dækket med plast. Det er bedst at så i små potter og så potte om undervejs, det skulle optimere roddannelsen. Potterne placeres varmt, gerne mellem 25 og 30 grader. Når frøene er sået er det blot at væbne sig med tålmodighed. Min erfaring siger mig at netop Habanero kan have en lang spire tid. Helt op til 5 uger, men jo mere optimale forhold frøet får, jo bedre spirring er der. Det giver sig selv. Når frøene har spiret flyttes potterne til et lysfyldt vindue. Der vandes når det er nødvendigt. Om natten kan man give et lystilskud. Et almindeligt lysstofrør har en effekt, men der findes vist nogle særlige pærer der skulle have en yderligere virkening. Chilien må få op til 18 timers lys i døgnet. Når pladsmanglen begynder at melde sig i vinduet, ja så skulle temperaturen i drivhus, mistbænk eller sågar friland gerne være minimum frostfrit om natten. Her er det en fordel med potter, da man kan undgå at miste planterne ved en enkelt sen frost periode. Hvis man ønsker en lavere mere busket plante kan man nippe topskuddet. Jeg har også erfaret at man nemt kan komme til at overgøde, og det er bedre at give ganske små mængde med jævne mellemrum, frem for et ordentligt skud fra tid til anden. Håber du kan bruge disse erfaringer til noget. Hvis du ikka har noget imod at læse på engelsk (det kan de fleste vel efterhånden klare hvis interessen er der) så er der en side på nettet www.fiery-foods.com hvor man kan gå ind på chiliguruen Dave Dewitt's chili side. Her kan læses en masse om dyrkning, historie, opskrifter og meget andet...

god fornøjelse...

mvh
Ditlev

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Engholm, 4. februar 2005 kl. 18.13

Hej Ditlev

Jeg har dyrket forskellige chillier – de stærkeste var Piri-piri og som er lette at dyrke.

Hvis det var muligt vil jeg meget gerne overtage nogle habanero frø og hvis du skulle have nogle af de stærkeste red savina habanero chilli vil jeg blive meget glad. Hvis det ikke er muligt kan du måske oplyse mig hvor jeg kan købe dem? På forhånd tusind tak.

mvh Peter

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens, 11. juni 2005 kl. 17.31

Er der nogen der ved hvor jeg kan købe Red Savina Habanero?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 12. juni 2005 kl. 9.02

Gartneri Toftegård har den som planter (hvis de altså har flere i år).

Frø kan du købe hos Örtagården i Sverige.

www.gartneri-toftegaard.dk/
www.ortagarden.com/

Nyt svar til emnet »"Hjælp mig – min chilli er ved at dø!?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > "Hjælp mig – min chilli er ved at dø!?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider