Forum

Brombær problem

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mikkel K., 22. august 2016 kl. 23.17

Hej

På en af mine brombærplanter tørrer næsten alle bær ind inden de bliver store og modne.
Selve planten ser dog sund ud, og det ligner ikke umiddelbart visnesyge ud fra den beskrivelse som findes her på siden.

Men hvad kan det så være?

På forhånd tak.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 23. august 2016 kl. 17.01

Hej Mikkel man er ofte selv skyld i det når frugthøsten mislykkes, planten er jo sund skriver du, når en plante får nok at leve af vand og næring og gror godt, hvorfor skal den så danne frø, nej sult den og den vil få mange modne frugter. Vores plante står ved en vestvendt mur og har ikke fået gødning de sidste 25 år og giver dog masser af store bær, Hilsen Henry G.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. august 2016 kl. 17.37

Gråskimmel?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. august 2016 kl. 18.21

Det ville være godt at se et billede. Der er jo mange muligheder. Men er det en svamp, kan en oversprøjtning med mælk (5-10% opløsning) begrænse udbruddet.
Jeg har en svamp, der lever af andre svampe, under afprøvning. Det ser foreløbig lovende ud.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 23. august 2016 kl. 18.41

Hvilken svamp Lars?
Lyder da spændende, håber på at få indblik i dine testresultater :)

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. august 2016 kl. 20.27

Det er Trichoderma harzianum Td81b.
Den skulle virke mod gråskimmel, men ser ud til også at kunne udkonkurrere vinskimmel, som vi ellers ikke har "ikke pesticider", der kan klare.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mikkel K., 24. august 2016 kl. 1.13

Mange tak for svar.

Ved nærmere eftersyn synes jeg faktisk, at bladene begynder at blive gule på de grene hvor det er værst.

Så jeg regner med at klippe dem af og brænde dem i morgen. Det er der vist ikke noget tabt ved.

Nyt svar til emnet »Brombær problem«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Brombær problem

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider