Forum

Svampeangreb i ahorn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne Lind Bonderup, 30. januar 2005 kl. 19.19

Vi har en en stor mængde ahorn, ca. 40–50 stykker, på vores nyerhvervede grund. Samtlige stammer har hvide pletter og i løbet af sommeren kunne vi se, at alle blade har brune pletter og der vokser svampe nær roden. Bør vi fjerne alle ahorn?

"Smittes jorden af de nedfaldne blade?

Tilsyneladende er andre træsorter ikke smittet.

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 30. januar 2005 kl. 19.53

Det er svært at forholde sig til "hvide pletter", men mit gæt er, at der er tale om stammelus.

Bladpletsvampe kan ikke smitte andet end nye blade, så de er ikke så farlige endda.

"Svampe nær roden" kan være svampe i jorden uden om træet, og i så fald er de gavnlige for det, men det kan også være svampe et sykke oppe ad stammen, og så er det alvorligt.

Som du ser, kan jeg ikke svare entydigt på dine spørgsmål, men jeg gætter på, at det, der *egentlig* er galt med træerne, skal findes i jorden. Undersøg, om den er vedvarende våd, om overjorden er trampet sammen, og om jorden i det hele taget er hård og komprimeret. Hvis det er sådan (og det gætter jeg på), må du løsne jorden forsigtigt, så det overskydende vand kan komme væk. Derefter klarer træerne sig selv.

Nyt svar til emnet »Svampeangreb i ahorn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Svampeangreb i ahorn

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider