Forum

Chili-planter – hul i

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Troels Schmidt, 24. september 2016 kl. 20.51

Kære Alle sammen
Sender et par fotos i håb om at nogen kan hjælpe mig med dels at identificere skadevolder og dels at afhjælpe skaderne.
Mine chillier står i drivhus og her i den seneste uge har jeg observeret at der er rundt hul i flere af dem .. af og til er der faktisk kommet bænkebidere ind og ud af dem. Min "haveguru" har foreslået snudebillen som årsag, men jeg savner viden o hvordan jeg kan redde mine chillier om muligt. Jeg benytter mig ikke at kemikalier.
Kh, Troels

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Troels Schmidt, 24. september 2016 kl. 21.15

beklager jeg kom til at oploade et forkert billede !

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. september 2016 kl. 21.35

Det er bænkebidere, der gumler løs. Hvis du lader gamle blade ligge på jorden, er de ikke helt så slemme ved frugterne :)

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Troels Schmidt, 27. september 2016 kl. 12.20

Kære Anja,
tusind tak for dine oplysninger om bænkebider. Nyttig viden!
Hvis det er rigtigt at snudebillen er den som borer hullet i chilifrugten, så er vi nødt til at vide hvordan vi stopper snudebillen.
Det eneste vi hidtil har kunnet gøre var at plukke alle de resterende intakte chilifrugter og fryse dem ned til senere fornøjelig spisning.
Det er nok naiv at tro at snudebillerne bare forsvinder, fordi der ikke længere er modne chilifrugter tilbage på planterne? Hvad kan vi gøre? Keneder du til andre årsager til hullet i chilifrugterne?
kh;
Troels

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. september 2016 kl. 20.01

Det er også bænkebidere, der laver hullerne :) Jeg har aldrig set snudebiller på chiliplanter.

Nyt svar til emnet »Chili-planter – hul i«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Chili-planter – hul i

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider