Skrevet af: Inger Kaagaard, 13. november 2016 kl. 11.18
Se her hvordan:
www.youtube.com/watch?v=Gg1cosZY6k0
Jeg har ikke selv prøvet teknikken endnu, men UK here we grow leverer normalt meget pålidelig haveviden.
Skrevet af: Tom Andersen, 13. november 2016 kl. 14.27
Hvis du kan finde en inficeret snegl, er det jo en god idé at producere sine egne nematoder.
Jeg forsøgte at smitte ca. 50 voksne snegle i fangenskab med Nemaslug - ikke én blev syg.
Det område i haven, hvor Nemaslug blev anvendt efter brugsanvisningens forskrifter fornemmes en mindre bestand af snegle her på 2. år, men de er der stadig.
Jeg er siden blevet fortalt, at store voksne snegle ikke angribes af nematoderne eller deres bakterier.
Lad mig endelig høre om dine erfaringer med emnet :)
Skrevet af: Claus K Madsen, 14. november 2016 kl. 11.40
Jeg ville være betænkelig ved at bruge sådan noget råddent sneglevand i køkkenhaven. Det er smæk fyldt med bakterier og når vi taler råddent animalsk materiale er det rimelig antagelse at der kan være nogle sygdomsfremkaldene i mellem.
Skrevet af: Lars Holt, 14. november 2016 kl. 13.28
Jeg skal ikke blande mig i diskussionen mht. snegle, men nu er debatten igen ude på overdrevet!
Det, der kan være fyldt med bakterier, der kan være farlige for mennesker, må absolut ikke hældes ud over planter, der kan tænkes at blive benyttet rå. Hverken professionelt eller privat.
Men de grøntsager, der skal varmebehandles inden brug (og det er jo langt de fleste), har jo ikke noget problem med bakterier!
I dette forum dyrker vi til eget brug, så vi ved godt, hvad der gror i de enkelte bede.
Skrevet af: Claus K Madsen, 14. november 2016 kl. 15.08
Det er rigtigt nok Lars, men det kræver jo i hvert fald at man gør sig den overvejelse.
Skrevet af: Lars Holt, 14. november 2016 kl. 17.32
Det håber jeg sandelig, at man altid er opmærksom på.
Det er almen hygiejne.
Varmebehandl maden efter forskrifterne, eller lidt mere!
Al rå mad skal have er ganske særlig opmærksomhed, specielt hvis du ikke ved, hvor og hvordan den er produceret.
Når du dyrker din egen mad, så kan du derfor ikke have nogen problemer :o)
Skrevet af: Lars Holt, 14. november 2016 kl. 17.34
Undskyld trykfejl:
"Al rå mad skal have er ganske særlig opmærksomhed"
skal jo være:
Al rå mad skal have en ganske særlig opmærksomhed
Skrevet af: Tom Andersen, 14. november 2016 kl. 18.47
Der findes også mennesker, som er bange for bær og frugt direkte fra plante i egen have til egen mund, men ikke for importerede slikærter fra Afrika eller hindbær fra Serbien.
Morsomt...
Skrevet af: Inger Kaagaard, 14. november 2016 kl. 19.34
For mit vedkommende er tanken at kunne slå populationen af småsnegle ned i foråret, hvilket udgør det største snegleproblem hos mig.
Jeg tænker ikke at behandle i løbet af sommeren, der kan jeg selv holde problemet på et acceptabelt niveau. Så snart kål, majs, kartofler, bønner osv har en vis størrelse, er jeg ude over problemet, bare jeg hakker de snegle, jeg finder under brædder og på aftenrunden.
Skrevet af: Tom Andersen, 14. november 2016 kl. 19.44
Det er også på det tidspunkt nematoder skal anvendes, hvis jeg har forstået det ret.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Lav dine egne sneglenematoder