Skrevet af: Mikkel K., 26. november 2016 kl. 10.57
Jeg har haft dette mirabelle-træ et par år, men jeg frygter der er gået sygdom i det (svamp/kræft?).
Er der nogen som har et bud?
Skrevet af: Mikkel K., 26. november 2016 kl. 10.59
Har også dette foto:
Skrevet af: Mikkel K., 26. november 2016 kl. 11.00
Og det sidste:
Skrevet af: Henry G., 26. november 2016 kl. 13.45
Hej Mikkel er du sikker på at det er et mirabelle træ, jeg synes det ligner mere et kirsebærtræ, og sårene tror jeg er frostsprængninger. Henry G.
Skrevet af: Mikkel K., 26. november 2016 kl. 14.28
Hej Henry
Tak for svar.
Ja det er mirabelle. Har spist en del frugt fra træet.
Tror det er sorten Nancy eller First.
Skrevet af: Mikkel K., 26. november 2016 kl. 20.45
Er der andre som tør byde på hvad det er?
Vil helst ikke fjerne træet, hvis det ikke er nødvendigt.
Men vil heller ikke have at andre træer smittes.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. november 2016 kl. 9.02
stenfrugt beskæres kun i vækstperioden - hvis det bliver værre så fjern de angrebne grene ved basis hvis ikke det skæmmer alt for meget ellers er der jo kun 2 muligheder - leve el. dø
Skrevet af: Mikkel K., 27. november 2016 kl. 13.13
Hej Mogens.
Tak for svar.
Men tror du det er frostsprængninger eller sygdom?
Skrevet af: Tilde P., 27. november 2016 kl. 13.48
Hej Mikkel.
Et par spørgsmål:
Hvor højt over jorden er skaderne og er de nogenlunde i samme højde?
Hvornår har du opdaget skaderne?
Er der råvildt i området, eller kan fejeskader helt udelukkes?
Vh. T&HPP
Skrevet af: Mikkel K., 27. november 2016 kl. 21.08
Hej T&HPP
Der er i ca. samme højde. Måske omkring 130-150 cm.
Jeg opdagede måske skaderne i foråret. Er ikke sikker, men de er ikke helt nye.
Ja, der er råvildt i området (op på vores grund af og til). Jeg udelukker ingenting.
Skrevet af: Tilde P., 28. november 2016 kl. 9.59
Hej Mikkel.
Det er altid svært at bedømme ud fra billeder.
Højden kan godt passe med fejeskader, hvis der ikke er noget højere oppe.
Råbukkene fejer opsats og markerer territorium fra ca. 1 april til ca. 1. aug.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 28. november 2016 kl. 17.37
Jeg tror nu ikke, at der er tale om fejeskader fra rådyr. Det ligner snarere de sår vores træer har, når rådyrene har bidt knopperne af. Under alle omstændigheder er det tydeligt at der er tale om små sår som træet er godt i gang med at hele. Der er altså ingen grund til panik.
Skrevet af: Tilde P., 28. november 2016 kl. 18.03
Til orientering så bider råvildt ikke bark (skræller) inde på grene eller stammer som de store hjortearter. De kan slet ikke tage sådanne småbidder inde midt på en gren, da de ingen fortænder har i overkæben. De er en drøvtyggere.
Læg derimod mærke til, om der er rusket de allertyndeste grenspidser med endeknopper af her i vintertiden.
Det vil nok være klogt, hvis træet skal leve videre, at beskytte det med et eller andet til foråret. Råbukkene har det med at benytte de samme træer til markering i flere år.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 28. november 2016 kl. 19.50
Jeg skal ikke gå ind i en nærmere diskussion med dig Hans, men vi har masser af rådyr i vores Pomet, men ingen andre drøvtyggere. Vi har masser af bidskader som de her viste, hvor der ikke er andre dyr der kan nå.
Det er korrekt, at de normalt bider i endeknopperne, men de kan også bide knopper af på siden af de tynde grene. Hvis du ser nærmere efter, så er der på grenene frugtsporer der stikker ud fra grenene, det er dem rådyrene napper af.
Skrevet af: Tilde P., 28. november 2016 kl. 21.12
Villy Mougaard.
Der er med garanti mange som ved meget mere om råvildt, end vi gør.
Her er kun en fast bestand på 15-20 dyr. som vi nu har fulgt -dag og nat- sommer og vinter- i ca. 40 år, så jeg skal nok lade være med at kloge mig for meget.
Vh. T&HPP
Skrevet af: Tine Horsum, 28. november 2016 kl. 21.40
Jeg synes nu, at det ligner noget stenfrugt med kræft/svamp.
Er sorten meget udsat?
Du kan selvfølgelig beskære, i sommer efter blomstring. Men jeg ville opgive de bær, og plante noget nyt. Et helt andet sted.
Rådyrgnav kan jeg ikke udtale mig om, vi har ikke set rådyr i de sidste 6 år (Rådyrsygen på Fyn). Og de gnavede ikke i vores mirabeller, da der var mange.
Derimod lage de deres "Bambier" af i haven- og så var der råbukken, der åd fuglefrø- og stangede efter kattene... Men det er længe siden nu!
Mvh
Tine
Skrevet af: Mikkel K., 29. november 2016 kl. 20.14
Tak for alle svar.
Så det kan være frostsprængninger, rådyr, andre dyr eller svamp.
Hmm. Jeg har ikke lyst til at tage chancer, da jeg har mange nye træer.
På den anden side vokser det her godt, og er ved at have en størrelse hvor rådyr ikke kan gøre så meget skade.
Men det bliver vel værre hvis det er kræft, og pænere hvis det ikke er?
Jeg har noget indhegnet, og noget der ikke er. Men helt klart rådyr som spiser af det uden for indhegningen.
Jeg har hørt nogen anbefale at man planter jordskokker til at aflede rådyr. Men vil først selv prøve nu.
Skrevet af: James F., 29. november 2016 kl. 20.49
Et tip, hvis det er rådyrene der driller:
En af mine kammerater var 'plaget' af rådyrenes smag for hans træer, men efter han begyndte at hænge strømper op i træerne med menneske hår i, så bryder de sig ikke længere om træerne. Han skifter hårene ca. hver 3. måned, så har frisøren atter samlet en sæk til ham. :)
Skrevet af: Tine Horsum, 29. november 2016 kl. 21.42
Hjortetaksolie, virker også. Men,det stinker virkelig infamt! Brug handsker og smør det på pinde, du sætter udvalgte steder. Spild ikke, det lugter virkeligt fælt, længe!
Evt på stof, som anbringes på pinde, som flag.
Mvh
Tine
Skrevet af: Tilde P., 30. november 2016 kl. 18.02
Til værn mod fejeskader fra råbukke på nyplantede og helt unge træer har vi i mange år brugt at sætte tre 8 mm jernhegnspæle rimelig tæt på stammen. De kan købes til rimelige penge og gider man ikke se på gule eller røde isolatorer, kan de nemt bankes af.
Det er effektivt, da bukkene absolut ikke vil feje på jern.
Skrevet af: Lars Holt, 30. november 2016 kl. 19.14
De findes også i grønt.
Men er det ikke billigere at købe armeringsjern (Ø 6mm er vel nok)? De er så rustne.
Jeg bruger det til buer i køkkenhaven til fiberdug og insektnet. Og jeg bruger det i sommerhuset til at beskytte nyplantede træer (i en årrække).
Jeg får det klippet i byggemarkedet (de er 3 eller 6 m lange).
Skrevet af: Tilde P., 30. november 2016 kl. 19.28
6 mm er sikkert nok.
Hegnspælene er armeringsjern. Vi får dem i bundter på regning hos maskinhandleren og bruger dem til mange forskellige ting.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er der sygdom i mirabellen?