Forum

Bregne med underlige mørke »ribber«

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lea Tybirk, 5. januar 2017 kl. 20.55

Hej

Jeg fik for snart et halvt år siden en bregne, som har stået i stuen. Allerede fra starten lagde jeg mærke til nogle underlige mørke striber på undersiden af nogle blade. Nu ser det ikke ud til, at planten trives (flere gule blade og indtørrede pletter på andre blade) og det er blevet værre med de mørke striber på undersiden af nogle af bladene. Nogle bud på, hvad det er?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. januar 2017 kl. 22.33

Der er ofte sporer på undersiden af bladene.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. januar 2017 kl. 22.34

Det er plantens reproduktions organ. Sporehushobe hedder de vist.
De er ikke årsagen til at din plante mistrives.

Jeg har ikke så meget forstand på bregner som stueplanter, men hvis du giver lidt flere detaljer om pasning og miljø er der måske nogle som kan finde problemet.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lea Tybirk, 5. januar 2017 kl. 22.57

Ah, tusind tak for svarene - tænk det er min første bregne, så jeg vidste ikke, at de lavede sporehushobe - interessant!
Jeg er glad for, at det ikke er utøj og prøver at flytte den lidt længere væk fra nærmeste radiator og være lidt mere omhyggelig med vandingen, i håb om at det kan være forklaringen på de indtørrede pletter på nogle af bladene.

Nyt svar til emnet »Bregne med underlige mørke »ribber««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bregne med underlige mørke »ribber«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider