Skrevet af: Mads S., 3. marts 2017 kl. 10.24
Hej allesammen
Allerførst må jeg nok starte med at sige at jeg ikke er særlig havekyndig :)
Jeg har i min have et, for mig, ukendt træ. Jeg har ladet mig fortælle at det er en form for pynte kirsebær.
Det ser nu ud som om at der er gået en form for sygdom eller svamp i det.
Der er de sidste par måneder faldet en del mindre grene af i vinden.
En af de store grene var så svag at jeg blot ved at hive lidt i den kunne knække den af.
Da jeg har små børn der hygger sig gevaldig i haven, besluttede jeg at save en anden gren af, som så både revnet og sort ud.
Mit spørgsmål er så om træet virkelig er sygt, og hvis dette er tilfældet hvad jeg skal gøre ved det? Jeg har taget billeder af selve stammen(billede1), den gren jeg nu har savet af(billede2) og af stumpen efter jeg har savet grenen af(billede3). Til slut et billede af hele træet(billede4).
Jeg håber der er nogen der kan give mig et praj om hvad jeg gør herfra. Træet har ikke den store "værdi" for mig, men det er altid ærgerligt at fælde et stort træ uden grund :)
Mvh Mads
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 3. marts 2017 kl. 10.34
For det første er det ikke en kirsebær. Barken kunne ligne flere arter.
Det har pyntet meget, at du har savet de dårlige grene af og gjort det korrekt. På foto1 kan man se, at træet er ved at lukke det gamle sår, ved at grenkraven vokser hen over snitfladen. Visne småkviste vil altid opstå i en trækrone.
Lad træet stå indtil videre.
Hilsen
Anne Marie
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Er mit træ sygt?