Forum

Insektsæbe virker ikke :(

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne F., 28. marts 2017 kl. 8.46

Hej.

Mine overvintrede flotte chilier vrimler med bladlus... Jeg har prøvet mange gange at sprøjte med hjemmelavet insektsæbe (blanding: 4 dl. vand, ½ dl. flydende brun sæbe, ½ dl. husholdningssprit).
Det virker ikke til at have en effekt overhovedet. Laver jeg blandingen forkert? Måske jeg ikke sprøjter nok på eller ofte nok? Er bange for at sæben skal påvirke planterne og de fine nye skud...

Jeg prøver også lejlighedsvis at spule med varmt vand - en halv time efter kravler de rundt igen.

Har I nogle forslag til løsninger? Der er jo længe til de kan rykke i drivhuset og jeg dermed kan investere i nyttedyr...

TAK!

Vh Anne

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 28. marts 2017 kl. 9.02

når man har utøj i sine planter skal man skifte jorden i potten ellers kommer de bare igen,

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 28. marts 2017 kl. 9.18

Det er bladlusene, du skal dække med sæbe. Så vil de blive kvalt. Jeg går ud fra, at det ikke er skjoldlus du taler om.
Hvis du vil spule lusene af, er det koldt vand, du skal bruge.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 28. marts 2017 kl. 9.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. marts 2017 kl. 10.07

Min opskrift på insektsæbe ........ 1 del flydende brun sæbe 1 del sprit og 8 dele vand det giver 1 liter , og det virker , omrystes godt før brugen , giv hele planten en omgang især bladenes under side , skal helst ikke bruges i solskin , gentag processen hvis nødvendigt ..............

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. marts 2017 kl. 15.15

Der er sikkert mange blandinger som virker. Hvis du vil have den "ægte" insektsæbe som har været brugt i 50-100 år og kan købes som godkendt pesticid, så er dette opskriften:

Du skal have fat i fast brun sæbe. Den som også kaldes krystalsæbe. Deklarationen skal helst lyde "Kaliumsalte af fedtsyrer". Til nød kan du bruge "natriumsalte af fedtsyrer" men brug den da lidt mere forsigtigt.

Brugsblandingen skal være 1-2% sæbe. Det letteste er at lave en opløsning på 20% i vand og fortynde den 10 gange når du skal bruge det. Altså:
Koncentrat:
Afvej 100g krystalsæbe i en skål på køkkenvægten. Tilsæt 400 mL vand og rør med et piskeris til der ikke er klumper.
Brugsopløsning:
Ryst koncentratet forsigtigt og tag 1/2 dL ud. Bland dette med 4.5 dL vand.

Midlet virker ved kontakt, så du skal rent fysisk ramme lusene. Det betyder som regel at det er en fordel at sprøjte nede fra.

Strengt taget må du det ikke blande det selv. Du skal købe det godkendte produkt. Nu har jeg sagt det, så må du selv vurdere om du vil betale pesticidafgift på sæbevand.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne F., 28. marts 2017 kl. 21.24

Tak for de mange input.

Hmm, har læst mange steder at man kan anvende varmt vand. F.eks. på denne måde:

Fyld en spand/balje af passende størrelse med 40 - 42 grader varmt mildt sæbevand (brun sæbe). (IKKE over 44 da det ødelægger planterne)
Vend planten på hovedet og sørg for at alle blade nedsænkes i vandet. Lad planten være i vandet ca. 10 min.

Vh Anne

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2017 kl. 7.44

Det bliver spændende at høre fra en, der selv har prøvet det.

Jeg bruger det varme bad på 42 gr til stiklinger (det er mest vin, jeg laver, men har også brugt det til frugtbuske).
Men jeg lader dem ligge i 30 min, for de er mere robuste end blade på en plante.

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne F., 29. marts 2017 kl. 10.58

Lars - jeg forsøger med en hårdt angrebet plante i dag. Hvis den lever endnu på fredag, får resten en tur! Og så melder jeg lige tilbage med resultatet ;)

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 30. marts 2017 kl. 12.10

Husker du at sprøjte nedefra og op, så du får sprøjtet på undersiden af bladene, hvor bladlusene sidder?

Peter

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne F., 6. april 2017 kl. 9.10

Jeg er klar med en forsigtig opdatering!

Jeg fjernede al jorden OG skyllede rødderne grundigt (på trods af at have læst at det er no-go). Så lavede jeg en blanding med 15 liter 42 grader varmt vand og 2 dl. krystalsæbe. Her lagde jeg chilierne med hovedet nedad, så kun roden stak op (holdt på plads på spandens kant af brædder) i 10 minutter. Herefter skyllede jeg dem i koldt vand og gav dem nyt jord (potterne blev også grundigt rengjort i sæbevand).

Status er at jeg kun har fundet én bladlus siden og den pågældende plante er røget i karantæne i soveværelset. Planterne har fået visne pletter på bladene - det ligner umiddelbart at det er dér, hvor bladlusene har sugt saft. Udover pletterne trives planterne helt vildt og skyder op med masser af blomster og nye skud.

Erfaringen må være, at metoden er god når en plante er hårdt angrebet. For søren sikke et arbejde! Til næste overvintring klipper jeg ALT af, så jeg ikke får en eneste af de små grønne bæster ind i huset! :)

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. april 2017 kl. 21.15

Tak for feedback. Det er meget værd for andre at du vender tilbage og fortæller hvordan det gik.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 30. august 2022 kl. 15.35

Jeg har i mange år brugt en opskrift der hedder 1spsk krystalsæbe til 1 l vand. Jeg giver også et skvat afspændningsmiddel. Så perler dråberne ikke af bladene, men spredes bedre.
Det virker fantastisk op bladlus og også spindemider i agurk.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 30. august 2022 kl. 15.35

Jeg har i mange år brugt en opskrift der hedder 1spsk krystalsæbe til 1 l vand. Jeg giver også et skvat afspændningsmiddel. Så perler dråberne ikke af bladene, men spredes bedre.
Det virker fantastisk op bladlus og også spindemider i agurk.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 25. maj 2023 kl. 19.15

Hej - er der nyt mht spindemider i agurk og tomat, siden det sidste indlæg efteråret 2022?
Som spørgeren svarede efter at have forsøgt rådet om at fjerne al pottejorden og vende chiliplanterne på hovedet i 42 grader varmt vand med opløsning af ægte brunt krystal-sæbe, så havde det stoppet angrebene.
Men hvad så, når der er tale om agurkeplanter og for den sags skyld mine såede asieagurker?
Da jeg i dag var ved at plante mine asier drevet frem i drivhuset, var der iblandt en potte, hvor det vrimlede med bitte små gule mider i spind. De smitter jo nok også mine agurker og tomater plantet i plantesække. Er der nogen der ved, hvad man så mest effektivt kan gøre? Jeg har tidligere brugt selvlavet insektsæbe til roser, men de blev svedne.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 25. maj 2023 kl. 19.15

Hej - er der nyt mht spindemider i agurk og tomat, siden det sidste indlæg efteråret 2022?
Som spørgeren svarede efter at have forsøgt rådet om at fjerne al pottejorden og vende chiliplanterne på hovedet i 42 grader varmt vand med opløsning af ægte brunt krystal-sæbe, så havde det stoppet angrebene.
Men hvad så, når der er tale om agurkeplanter og for den sags skyld mine såede asieagurker?
Da jeg i dag var ved at plante mine asier drevet frem i drivhuset, var der iblandt en potte, hvor det vrimlede med bitte små gule mider i spind. De smitter jo nok også mine agurker og tomater plantet i plantesække. Er der nogen der ved, hvad man så mest effektivt kan gøre? Jeg har tidligere brugt selvlavet insektsæbe til roser, men de blev svedne.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 25. maj 2023 kl. 19.23

Du skal bruge en sprøjte, og oversprøjte planterne på både over og underside af bladene. Det må ikke gøres i solskinsvejr, for så risikerer du at planterne svides. Hvis du bruger mere end 1 spske krystalsæbe, så svider de også. Brug en måleske.
Bladlus er lette at komme helt af med med den opløsning. Mht. Spindemiderne, så er det kun de udklækkede der dør, ikke æggene. Derfor går jeg efter med 3-4 dages mellemrum 3-4 gang, så de nyudklækkede slås ihjel.

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 5. juni 2023 kl. 23.50

Mange tak.
Jeg har nu lavet insektsæbe med samme opskrift, som du her har angivet, med den tilføjelse, at det var med fem liter kogende vand, så den gammeldags krystalsæbe, som jeg læste det skal være, kunne blive opløst.
Det blev herefter afkølet.
Min søn mente, at jeg havde overreageret ved at hive det angrebne blad med de små “mider” i en plastpose, slå en knude og destruere.
Han kan have haft ret i, at der i stedet var tale om nyklækkede edderkopper.
De havde måske i stedet gavnet i drivhuset ved at fange insekter i spind?

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 5. juni 2023 kl. 23.50

Mange tak.
Jeg har nu lavet insektsæbe med samme opskrift, som du her har angivet, med den tilføjelse, at det var med fem liter kogende vand, så den gammeldags krystalsæbe, som jeg læste det skal være, kunne blive opløst.
Det blev herefter afkølet.
Min søn mente, at jeg havde overreageret ved at hive det angrebne blad med de små “mider” i en plastpose, slå en knude og destruere.
Han kan have haft ret i, at der i stedet var tale om nyklækkede edderkopper.
De havde måske i stedet gavnet i drivhuset ved at fange insekter i spind?

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Jensen, 5. juni 2023 kl. 23.50

Mange tak.
Jeg har nu lavet insektsæbe med samme opskrift, som du her har angivet, med den tilføjelse, at det var med fem liter kogende vand, så den gammeldags krystalsæbe, som jeg læste det skal være, kunne blive opløst.
Det blev herefter afkølet.
Min søn mente, at jeg havde overreageret ved at hive det angrebne blad med de små “mider” i en plastpose, slå en knude og destruere.
Han kan have haft ret i, at der i stedet var tale om nyklækkede edderkopper.
De havde måske i stedet gavnet i drivhuset ved at fange insekter i spind?

Nyt svar til emnet »Insektsæbe virker ikke :(«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Insektsæbe virker ikke :(

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider