Skrevet af: Peter Hellmuth, 28. marts 2017 kl. 10.48
Kære forum,
Jeg er en del af en mindre organisation, som tænkte vi godt kunne bruge nogle planter på vores kontor. Desværre har vi lige siden, vi erhvervede os vores planter (jeg har ingen anelse om, hvilke det er ) så er vi begyndt at opleve store mængder myrer, som strømmer til. Vi har kontaktet vores udlejer, som har prøvet at sprøjte med alt muligt? Vi har forsøgt at plante dem om, da vi troede de måske boede i jorden? Pt overvejer vi helt at smide dem ud og leve "sterilt" igen. Dog synes vi også det tager sig æstetisk godt ud og giver lidt mere "liv" på kontoret, så i stedet henvender jeg mig nu her. Hvad er jeres bedste råd, til at slippe af med disse myrer? De er både inde på kontoret og i vores kantine, på trods af hyppig rengørring.
Tak for alle jeres inputs!
Skrevet af: Anonym bruger, 28. marts 2017 kl. 11.50
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Søren M, 28. marts 2017 kl. 12.05
Prøv med kanel.
Det lugter så stærkt (synes myrene) at de har udfordringer (som det hedder..) med at lægge duftspor, og de har udfordringer med at lugte det som de vil leve af..
Prøv det, og det giver måske anledning til en forsinket julefrokost...
Skrevet af: Peter Hellmuth, 28. marts 2017 kl. 12.43
Frank Chr. vi har prøvet myrerlokkedåser, vi har haft 8 af dem liggende ("aktive"), men myrerne er for at sige det mildt piv hamrende ligeglade med den gift, som er i disse - lidt som du selv er inde på. Cola indendørs på gulvtæppe er ikke lige sagen nej.
Søren M: hvordan gør man med kanel? Skal de spredes ud? Vi har gulvtæppe på nemlig.
- Dit sidste forslag er dog rigtig godt (red. julefrokost) - det vil jeg lige tage op med resten af kontoret :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 28. marts 2017 kl. 13.56
Skrevet af: Anonym bruger, 28. marts 2017 kl. 14.03
Skrevet af: Peter Hellmuth, 28. marts 2017 kl. 14.14
Frank Chr.
Jeg vil forsøge at prøve dit råd med honning/flormelis og natron i en skål og se om det virker.
I forhold til at skille sådan en dåse ad, tja det kunne jeg selvfølgelig prøve, synes bare når man har haft 8 af dem stående, så burde de holde i hvert fald et par uger? Der kommer flere og flere myrer...
Skrevet af: Lars Holt, 28. marts 2017 kl. 14.37
Er myrerne koncentreret om planterne eller vandrer de planløst rundt hos jer? Er der bladlus på planterne? Eller er det noget andet de lever af?
Bor myrerne inde, eller kommer de til udefra? Kommer de udefra, skal kampen stå ved indgangen.
Skrevet af: Tine Horsum, 28. marts 2017 kl. 15.31
Kanel: NEJ!
Ikke medmindre man ønsker en HØRM af kanel, når der støvsuges. Kanel forvirrer myrene i deres duftspor, det slår dem ikke ihjel!
Og kanelhørmen, kommer ved støvsugning... UFF.
Hvilken myrerart er det? De små sorte havemyrer, der lugter af grannåle (når de mases)- eller de "egyptiske myrer", der har bredt sig i alverdens bygninger, især i kontorbygninger.
Mvh
Tine- og mit middel- er ulovligt. Men må bruges mod lus på roser.
Skrevet af: Peter Hellmuth, 28. marts 2017 kl. 15.34
Lars Holt:
De render lidt rundt overalt. Det startede i ét hjørne, nu er de mere eller mindre over det hele. Det startede med de kun var inde på selve kontoret, men nu er den klart største koncentration omkring køkkenet. Vi får gjort rent 3 gange om ugen og støvsuger selv, hvis vi skulle spilde noget mad på gulvet.
Der er ikke nogen bladlus på planterne, nej?
Jeg tror de kommer udefra? Men der er bare ikke noget at se udenfor?
Skrevet af: Tine Horsum, 28. marts 2017 kl. 16.11
Myrer inde KAN være et tegn på, at bygningen måske ikke har det supergodt i jordniveau.
3 gange om ugen i køkkenet- er ikke nok, det skal være hver dag. Og nul madrester!
Ellers bør I eller husejer give det noget, i en weekend, der så kan rengøres og udluftes efter- inden, der kommer madvarer ind igen.
Jeg kender desværre ikke nogetsomhelt økologisk (udover myreløver! Eller en myresluger ;-D ) der kan fikse problemet.
Det er næppe potteplanterne, der er problemet. Mere: Nu er det så lunt, så myrerne søger nye veje.
Vi slap af med vores myrer, dog kan vi have flyvemyrer med års mellemrum. (Gl utæt hus på landet!).
Nogle sværger til kiselgur, men det er ikke let at skaffe- og sandsynligvis usundt at indånde.
Mvh
Tine- arbejdspladsmiljøet er anderledes end et privat hjem.
Skrevet af: Peter Hellmuth, 28. marts 2017 kl. 16.29
Tine:
Det kunne sagtens tænkes at bygningen ikke har det super, det er jeg vist ikke helt kyndig nok til at vurderer?
Det er blot hvad vi selv gør, så har vi rengørring på i weekenden og der er nul madrester på gulvet?
Vi har fået vores udlejer til at sprøjte udenfor i kanterne, men lige lidt har det hjulpet?
Jeg prøver at tale med udlejer om han måske kan være behjælpelig med en form for udrydder hen over weekenden, mens der ikke er nogen, da jeg ikke tror vi vil have en myrersluger på kontoret :P
Tak for dine råd, dem vil jeg lige føre videre!
Skrevet af: Tine Horsum, 28. marts 2017 kl. 16.58
Selv tak!
Nu er det her et økologisk site, så jeg kan umuligt skrive hvad, jeg ellers har brugt, selvom det ikke er vildt giftigt, det er bare ikke godkendt til andet end lus på roser ude.
(Og det andet, er slet ikke økologisk :-( ).
Myreslugere er da ellers hyggelige ;-) Men måske upraktiske på et kontor: "Hvem har nu glemt at fodre myreslugeren?! Den har bygget rede af AB Jørgensen & Co. Kontrakt- IGEN!" :-D
Mvh
Tine- men det i jordniveau- er som regel dyrt, at få repareret. At vande ude hjælper kun kortvarigt.
Skrevet af: Svend Høst, 28. marts 2017 kl. 17.11
Er det ikke bare et tilfælde at myrerne er kommet samtidig med planterne ??? nå jeg kan ikke se det store problem , løsningen er kun et telefonopkald væk, der er firmaer som lever af udrydde myrer fra den ene dag til den anden , men det koster............
Skrevet af: Anonym bruger, 28. marts 2017 kl. 17.17
Skrevet af: Peter Hellmuth, 29. marts 2017 kl. 8.52
Tine, med den mængde myrer vi har oplevet herude, så tror jeg ikke myrerslugeren ville gå sulten i seng oven på kontrakten foreløbigt, tværtimod ville den spise sig selv ihjel :P
Svend Høst, det er problematisk, når de små skadedyr kravler op af benene på en, mens man sidder og arbejder eller spiser.
Frank, så snart det stopper med at regne i dag, prøver vi det med honningen udenfor.
Skrevet af: Svend Høst, 29. marts 2017 kl. 10.29
Er det ikke noget naivt at tro noget honnning lagt udenfor løser problemet , det eneste der ville ske hvis myrerne fik fært af honningen at de ville gå ud og hente det ind i boet , det er boet i skal finde , og udrydde , kartoffelmel og sukker rørt op i vand , så det er en glassuragtig konsistens , lagt der hvor myrerne færdes er en løsning på den lange bane , det tager måneder før myrerne er væk , men det virker , myrerne slæber det hjem i boet , og når de senere spiser det virker kartoffelmelet som cement i deres fordøjelsesystem og myrerne dør.
Her og nu løsningen er en skadedyrsbekæmper ...........
Skrevet af: Anonym bruger, 29. marts 2017 kl. 15.27
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Myrerinvasion