Forum

Rosmarin – hvidt lag på blade

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars, 8. marts 2005 kl. 15.55

Hej
Jeg har et ca. 1 meter højt opstammet Rosmarin. Det er købt for ca. 1½ måned siden og står ind til videre i stuen. Om en måneds tid ska'' den ud at stå på terrasen.

Der er dog desværre begyndt at komme noget hvidt på bladende, lige som et hvidt lag af svamp, der lægger sig på bladene og breder sig. Er der nogen der kender til det, og som har et GODT råd til hva'' man gøre for at komme dette til livs?

HJÆLP & på forhån TAAAK

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 9. marts 2005 kl. 8.56

Der er givetvis tale om et svampeangreb, men uden at have set bladene kan jeg ikke sige det med sikkerhed...

DERIMOD er det under alle omstændigheder en fejltagelse at have Rosmarin (eller Fuchsia, Chrysanthemum, Geranium osv.) stående i stuen. De skal ganske vist stå frostfrit, men de skal på den anden side stå køligt, gerne ved 0–2 plusgrader. Så en kølig kælder, et soveværelse, et spisekammer eller en vinterhave vil være et godt sted at anbringe planten.

Når de klimatiske forhold kommer i orden, skal den såmænd sagtens klare svampene selv.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 9. marts 2005 kl. 11.31

TAK for svaret.

Jeg vil prøve at sætte den ud i en kølig og lys gang.

Jeg ved godt at den slags planter skal have en kølig vintersæcon, men jeg troede at den havde "overstået" dette fra "producentens side", da jeg købte den.

Jeg har/havde planer om at sætte den ud på en varm terrasse her i foråret/sommeren, fordi jeg regnede med at den ska'' ha'' masser af sol & varme på dette tidspunkt, men det er måske heller ikke helt rigtigt?

:-)

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 10. marts 2005 kl. 10.07

Jeg har rosmarin, både i haven og i vindueskarmen, og begge klarer sig udmærket. Den, der står ude, er plantet tæt på huset, og da jeg er klar over, at rosmarin ikke er fuldt ud vinterhårdfør, tager jeg hvert år en stikling, som jeg har i en potte inde. Hvis den udendørs plante har overlevet vinteren – og det har den i tre år nu – så giver jeg stiklingen væk. Den dag, vi får en slem vinter, så den udendørs rosmarin ikke overlever, har jeg en ny i reserve, klar til at plante ud. Mine rosmarin bliver udsat for både varme og kulde, og jeg synes egentlig, at de tåler begge dele ganske godt. De stammer fra en plante, som naboen havde med hjem fra Sydfrankrig for 15 år siden, og moderplanten frøs ihjel for et par år siden – men jeg har selvfølgelig givet naboen en stikling.

Venlig hilsen

Merete

Nyt svar til emnet »Rosmarin – hvidt lag på blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Rosmarin – hvidt lag på blade

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider