Skrevet af: Amanda Bjerre, 29. april 2017 kl. 18.04
Hej derude, vi har et lille bitte japansk kirsebærtræ som blev plantet for et år siden. Træet har klaret sig ganske godt og stod med fine blomster for lidt siden, der er stadig en håndfuld tilbage som ser ganske nydelige ud.
I dag opdager jeg så, at nogle af grenene hænger lidt i spidsen (yderste 2-10 cm) og ligner umiddelbart en plante som mangler vand. Bladene på de samme områder har nærmest krøllet sig sammen om dem selv (så undersiden af bladet vender ud af), dog ingen misfarvninger på bladene.
Da jeg har andre stenfrugtstræer håber jeg virkelig, at en herinde kan hjælpe hurtigst muligt, så vi kan undgå evt videre smitte.
Vh Amanda.
Skrevet af: Amanda Bjerre, 29. april 2017 kl. 18.07
Og endnu et :-)
Skrevet af: Lars Holt, 29. april 2017 kl. 19.05
Her har der været en periode med koldt vejr og op til hård nattefrost.
Jeg vil tro, at det er der, du finder synderen.
Skrevet af: Amanda Bjerre, 29. april 2017 kl. 19.15
Det lyder såre simpelthen og meget muligt! Nu føler jeg mig lidt dum ;-) Men tusind tak for hjælpen!
Skrevet af: Claus K Madsen, 29. april 2017 kl. 21.23
Det skal du ikke. Det kan også være de tidligste symptomer på grå monilla som netop viser sig i ugerne efter blomstring.
Hold øje med om skudspiserne bliver mere og visne. Hvis det er tilfældet er det nok grå monilla og så bør du fjerne de angrebne skudspidser.
Her er mere info:
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/106.html
Skrevet af: Amanda Bjerre, 30. april 2017 kl. 9.10
Ja, jeg havde netop overvejet om det var grå monilla, men det udviste ikke umiddelbart symptomer som ellers beskrevet. Nu er jeg obs på det, så forhåbentlig kan det tages i opløbet, hvis det viser sig at være det. :-)
Ved du om det er hele grenen eller kun den del med sygdomstegn, der skal fjernes og er der evt. Andre alternativer? Det er jo et lille bitte træ stadig, så skulle der være andre muligheder, ville det være fantastisk! :-)
Skrevet af: Claus K Madsen, 30. april 2017 kl. 9.49
Ja, det er jo et godt spørgsmål. Det ville jo være ideelt at følge de almindelige råd vdr. beskæring, men eftersom monilla har det med at inficere stort set alle skudspidser så ville du ende med et noget barberet træ.
Jeg har tidligere klippet ca. 10 cm fra det syge område hvor jeg følte mig sikker på at grenen var rask. Se på barken. Det slap jeg af sted med. Det er en god ide at spritte saksen af før og efter operationen så den ikke sprede div. sygdomme mellem dine frugttræer.
Afklippet skal brændes eller fjernes fra haven.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > 2 år gammelt japansk kirsebær – sygdom