Forum

Har i nogle råd mod skadedyr i haven?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jonas Rasmussen, 8. maj 2017 kl. 9.56

Hej,

Jeg har bemærket et par dræbersnegle rundt omkring mine bede. Jeg vil helst gerne undgå sprøjtegift, men hvordan kommer jeg af med dem? Er det for sent nu, eller er det måder, hvorpå jeg kan sørge for, at de ikke overtager min have fuldstændig.

Jeg læste nogle forslag <a href=»http://www.bt.dk/danmark/klar-nu-starter-havesaesonen-kom-skadedyrene-til-livs-uden-gift«>her</a>, men har i nogle andre?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. maj 2017 kl. 15.18

Jeg har god erfaring med ølfælder, altså de der pyramideformede i plast med to huller. Sidste år fangede jeg mange i dem, og der gik kun to leopardplette gråsnegle i- og ingen af dem med hus.

De skal så skiftes jævnligt- og kan blive lidt dyre i øl, men man skal jo ikke nødvendigvis fylde dem med dyre øl ("Odense Classic"!), men tyske dåsebajere er nok billigere.

ER det så synd at kræene drukner? Ja. Men det er da bedre end salt, og sneglegift *kan* være en medvirkende årsag til, at pindsvin er i tilbagegang. (Især det ulovlige tyske).

Ellers er der kun den klamme metode: Tag en god skarp saks, og en pose smøget godt udover den anden hånd. Saml kræene op- og klip dem i posen. Dette gøres i vådt/fugtigt vejr eller om aftenen.

Eller saml sneglene op (med en pose over hånden), smid dem i en spand- og overhæld dem med kogende vand. Det dør de af.

Uanset hvad er det ækelt! Men to dræbersnegle bliver til mange hundrede på en sæson.

Mvh
Tine- og salt- er dyrplageri!

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. maj 2017 kl. 15.21

Snegle kan være smittebærere af salmonella og diverse parasitter, og så slimer dræbersneglene meget, så rør ikke ved dem. Og vask saksen af i rigeligt kogende vand bagefter.

Mvh
Tine

3 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. maj 2017 kl. 15.56

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. maj 2017 kl. 18.37

Jeg så de første 1/1 i år...
Men så blev det nok lidt for koldt, men jeg tror, de er her endnu. De små møgdyr.

Når der kommer varme og vand, skal de nok komme væltende.

Herude er de også på markerne- og jeg tror ikke bønderne bekæmper dem særskilt. Der er i vådt vejr 1 pr ca 100 meter landevej. Så deet...

Mvh
Tine

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. maj 2017 kl. 8.23

brug sneglemidlet FERRAMOL det er ugiftigt og miljøuskadeligt det en kun sneglene der dør da det udtørrer deres slimhinder ellers er saksen god men man kan jo ikke være i haven hele natten

6 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. maj 2017 kl. 9.18

7 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. maj 2017 kl. 11.56

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. maj 2017 kl. 8.24

undtaget vinbjergsnegle som jeg spiser så er der ingen snegle som gør nogen gavn i en have og der er vist snegle nok i naturen

9 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. maj 2017 kl. 13.57

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. maj 2017 kl. 8.08

de skal først høstes om efteråret når de har kapslet sig ind og er gået i dvale - så har de tømt tarmsystemet- jeg koger dem så jeg kan få dem ud af huset så jeg kan gøre dem fri for slim så koger jeg dem ved svag varme på brændeovnen 1 times tid ( grøn energi ) i lidt hvidvin og en snaps - de serveres med finhakket porrehvidløgstop i smør og grovflytes

11 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. maj 2017 kl. 9.30

12 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Helenia Bakker, 31. juli 2017 kl. 13.40

Slettet af administrator 31. juli 2017 kl. 14.13.

Nyt svar til emnet »Har i nogle råd mod skadedyr i haven?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Har i nogle råd mod skadedyr i haven?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider