Forum

Fuglen som lever af hvepse og ikke rør frugten?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise, 18. marts 2005 kl. 11.50

Jeg så sidste sommer en udsendelse omkring en økologisk æbleplantage, hvor man istedet for at sprøjte mm. havde opsat fuglekasser i sin plantage, og dermed tiltrukket en bestemt art fugle, der simpelthen levede af hvepse og bier. Ved nogen hvad det var for en fugleart? Vi har rigtig mange frugttræer, og ville gerne placere lidt kasser specifikt rundt omkring disse, da vi jo kender nødvendigheden af hvepsene, men også gerne vil nyge bl.a vores go'e blommer.

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Petersen, 18. marts 2005 kl. 22.10

Hej Louise.

Der er ganske sikkert tale om musvitter. Som gammel biavler har jeg erfaring for at de kan være meget hårde ved bier i staderne. Om de også tager hvepse ved jeg ikke med sikkerhed, men hvorfor skulle de ikke det. Et par musvitter opfostrer 2–3 kuld unger på en sommer, udelukkende med insekter og insektlarver. De ruger meget gerne i kasser, men vær opmærksom på hulstørrelsen. Jeg kan ikke lige huske hvor mange mm. det skal være i diameter. Det må du finde et sted. Det er på høje tid at få sat kasserne op. De er allerede godt igang med at parre ud og finde egnede redesteder. Sæt rigeligt med kasser op så de har noget at vælge immellem og skifte med. Hæng kasserne op på skyggesiden af træerne, og i ca. 1½ m. over jorden

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette R, 20. marts 2005 kl. 23.47

Hej Louise

Hans har givetvis ret i, at musvitter kan finde på at tage bier. Jeg har dog på fornemmelsen, at fuglen, der blev omtalt i udsendelsen er den brogede fluesnapper – den lever så at sige kun af flyvende insekter, og i en frugtplantage vil den nok tage godt for sig af hvepsene – et eksempel på kasser kan du se her www.naturbutikken.dk/index.php?id=articles&a_id=1006

Men I vil nu næppe slippe helt for hvepsene. Det bedste, man kan gøre, er nok at holde jorden nogenlunde fri for nedfaldsfrugt.

Uanset kan det aldrig skade at hænge mejsekasser op i jeres frugttræer, da mejser rydder godt op i havens bestand af skadelige insekter.

Det kan dog ikke betale sig at sætte kasserne for tæt på hinanden, da mejser er ret territoriale.

Prøv evt. både blåmejsekasser (redehul 2,8 cm) og musvitkasser (3,0 cm)

Vh Søren

Nyt svar til emnet »Fuglen som lever af hvepse og ikke rør frugten?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Fuglen som lever af hvepse og ikke rør frugten?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider