Forum

Min solbær har fået gule blade…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mønsted, 10. juni 2017 kl. 16.52

Hej Havefolk

Jeg har været på en 3 ugers ferie og er vendt tilbage for nylig. Og nu lægger jeg mærke til, at min solbærbusk har fået nogle gule blade som ikke har været der før. Jeg har tjekket billeder på internettet og vil ikke umiddelbart mene, at det er solbærfiltrust, eller solbærknopgalmider, men måske stikkelsbærdræber .. ?

Jeg har vedhæftet et billede, der viser, hvordan bladene ser ud - håber én af jer kan hjælpe med at identificere, hvad det kan være.

Venligst - Jesper

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. juni 2017 kl. 8.34

kan det ha´ været tørst ?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mønsted, 11. juni 2017 kl. 14.50

Hej Mogens .. Tak for budet ;-) ... Det er selvfølgelig en mulighed, men min nabo - som har vandet mens jeg har været væk - siger, at de har vandet hver anden dag. Så umiddelbart vil jeg gætte på, at det må være noget andet ...

Venlige hilsner

Jesper

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 13. juni 2017 kl. 20.25

Spindemider? Måske sidder der et spind hvis du folder bladene ud. Uanset hvad, tror jeg ikke det betyder så meget.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Mønsted, 14. juni 2017 kl. 8.33

Hej Freya,

Tak også for dit forslag. Jeg har kigget på bladene her til morgen og kan ikke umiddelbart finde noget spind på undersiden af bladene. Men jeg lagde mærke til, at på nogle af bladene var der nogle ca 2 mm aflange hvide "lommer" på undersiden af bladene. Jeg har taget et foto af det som er vedhæftet - håber det kan ses, hvad det er ...

Det ser også ud til, at de blade som gulner og krummer indad (krummer sammen mod undersiden af bladet) er topbladene, dvs. de nye skud.

??? (hvad kan det være) ???

Venlige hilsner & tak for forslag ;-)

Jesper

Nyt svar til emnet »Min solbær har fået gule blade…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Min solbær har fået gule blade…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider