Forum

Chili- blomst/frugt bliver gul/falder af

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 7. juli 2017 kl. 14.34

Hej

Jeg har et lille udvalg af chili i min udestue og tre af dem er ved at drive mig til vanvid- det drejer sig om en Anaheim, en Jamaican Bell Kondo og en Penis chili. Med alle tre gælder at de har flot vækst, ser sunde og frodige ud, vokser godt og sætter et hav af blomster- men så snart blomsterne er på deres højeste eller der lige akkurat er begyndt at være ansats til frugt, bliver stilken gul og de falder af. Enkelte bliver også gule og falder af mens de er i knop.
Mine andre chili, fx min Jalapeño, Baby Red og min Hot Carrot, smider stort set ingen blomster/frugt og jeg har allerede høstet dem flere gange. De står i samme udestue, har samme jord, er i store potter (20 L). Der er ca 18 grader om natten og 22-28 om dagen. Jeg passer på med ikke at overgøde og overvande, jeg ryster dem lidt så de bestøves.
Nogle ideer?

Mvh

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 7. juli 2017 kl. 17.48

Det kan være bestøvning, der mangler. Enten hvis der ikke kan slippe bestøverinsekter ind og ud eller der aldrig er en vind der rører sig.
Det samme sker for mig, så åbner jeg det vindue de står ved eller ryster planterne lidt, dvs skubber dem lidt frem og tilbage med hånden.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 7. juli 2017 kl. 17.51

Tak for svar :) Men som jeg skrev i mit indlæg, ryster jeg planterne, så det er ikke det der mangler- og de andre planter i samme udestue får jo masser af frugter. Desuden er der også som regel åbne vinduer, så der kommer vind igennem. Så det er 100% sikkert ikke bestøvningen der mangler.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. juli 2017 kl. 19.13

Billede af planterne kunne måske give noget?

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 7. juli 2017 kl. 19.22

Må prøve at tage nogle :)

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 7. juli 2017 kl. 19.37

En der stadig er i knop, men ved at blive gul og falde af:

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 7. juli 2017 kl. 19.38

En der er i blomst og blevet gul/ved at falde af:

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 7. juli 2017 kl. 19.39

Begyndende frugt, der er faldet af (det mørke er bare jord):

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 7. juli 2017 kl. 19.40

(det der skinner på bladene, er fordi de lige er blevet sprøjtet med forstøver)

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 9. juli 2017 kl. 12.23

Det er jo nogle fine close-up billeder, men jeg savner et billede, hvor man kan se problemplanternes omgivelser, lysindfald etc.
Det er ikke sådan, at netop de potter kan rammes mere af solen end de øvrige? Jorden kan blive meget varm i en mørk potte der rammes direkte af solen.

Du kender nok denne side:
dyrkchili.weebly.com/problemer.html

Jeg kender ikke selv de sorter du har problemer med og ved ikke om det er en svaghed hos dem. Som griffelråd hos visse tomatsorter.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. juli 2017 kl. 13.03

Hej igen Anna
Beklager, at jeg ikke fik læst dit første indlæg ordentligt.

Ved nærmere eftertanke, er det jo sådan at min habanero lemon, sætter masser af frugt, mens Jolokia Bhut, som står ved siden af, har sat 4-5 frugter i forsommeren, for så at gå i gang med at smide blomster, sådan som du beskriver.

At det kan være forskelle i lys/temeraturkrav eller pottefarve, sådan som Tom antyder, har jeg ikke tænkt på. Blot har jeg iagttaget at Bhut, skal have mere varme end Lemonen for overhovedet at gro.
Problemet med de manglende frugter hos Bhut, har stået på hvert år i flere år. Det har nu ikke generet os, idet der skal MEGET lidt af en frugt i en ret, for at gøre den hot.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 9. juli 2017 kl. 15.48

Nej, de får lige meget sol, vil jeg mene. De står i en udestue der vender ca vest-syd-vest. Potterne er af lys plast.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 9. juli 2017 kl. 15.49

.

Nyt svar til emnet »Chili- blomst/frugt bliver gul/falder af«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Chili- blomst/frugt bliver gul/falder af

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider